دوانی: انقلاب اسلامی هنر را به خاستگاه حقیقی خود بازگرداند/حسنوند: جمهوری اسلامی ایران به برکت دفاع مقدس در عکاسی صاحب سبک است
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، سیامین نشست شنبههای انقلاب با موضوع "هنرهای تجسمی" و با هدف تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه، صبح امروز شنبه ۱۹ آبان ماه در "سالن جلسات فرهنگستان هنر" برگزار شد.
در این نشست محمدعلی رجبی دوانی استاد و پژوهشگر دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد، مرتضی حیدری استاد دانشگاه تربیت مدرس، علی تن، خوشنویس و مسئول اجرای نمایشگاهها و جشنوارههای معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدکاظم حسنوند مدرس دانشگاه و مدیر کمیته پژوهش هنر انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران، حسین عصمتی استاد دانشگاه و دبیر هشتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران و جمع دیگری از کارشناسان و نخبگان، دستاوردهای چهل سال انقلاب اسلامی را در این حوزه، مورد بررسی قرار دادند.
در ابتدای این نشست محمدعلی رجبی دوانی استاد دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد و عضو پیوسته فرهنگستان هنر در سخنانی اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران، انقلابی خاص است که عبارت انقلاب آن با انقلابهای حقیقی جهان مشترک، اما در وجه اسلامی بودن، متفاوت بود.
وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی امری فرهنگی بود و این وجه تمایز بارز آن با دیگر انقلاب هاست افزود: متفکران غربی، انقلاب اسلامی را با نام خدا توصیف کرده اند، آن هم در دورانی که کفر مضاعف در جهان حاکم بود و پیروان اومانیسم، خود را خدای جهان مینامیدند و در این دوران، انقلاب اسلامی با شعار "الله اکبر" به میدان آمد و اعلام کرد خدا بزرگتر از وصف انسان هاست و ما برای این خدا جان میدهیم.
عضو هیأت علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد ادامه داد: طی دیداری که با وزیر آموزش و پرورش کشور چین داشتم، وی اعلام کرد یکی از افتخارات من این است که در دوران مبارزات انقلاب اسلامی که جوانان ایرانی شعار الله اکبر سر میدادند، من سفیر چین در ایران بودم و این صحنهها را مشاهده کردم.
وی در ادامه سخنان خود گفت: انقلاب اسلامی برای رضای خداوند شکل گرفت و ذکر لبان انقلابیون ما «وَمِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» بود و آنان به دنبال حسن در دنیا و آخرت بودند که در مسیر دستیابی به این خشنودی دستاوردهای دیگر نیز حاصل میشد.
رجبی دوانی با اشاره به اینکه استقلال و آزادی دو دستاورد مهم انقلاب اسلامی محسوب میشوند که در سایه این اقدامات حاصل شد، افزود: استقلال نوعی از آزادی است که نتیجه آن رهایی از قیود بیگانگان است و آزادی در انقلاب اسلامی نیز دارای معنای متفاوت با معنای عام جهانیان با هدف آزادی از قیود خداوند است بلکه آزادی در انقلاب اسلامی به معنای آزادگی و حریت است.
عضو پیوسته فرهنگستان هنر اضافه کرد: دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه استقلال و آزادی در ۴۰ سال اخیر قابل قیاس با دوران قبل از انقلاب اسلامی نیست.
وی یکی از مظاهر تمدنی انقلاب را هنر نامید و تصریح کرد: انقلاب اسلامی تعریف جدیدی به هنر بخشید که این تعریف بازگشت هنر به معنای واقعی خود یعنی نیک مردی و انسان کامل است و در حقیقت انقلاب اسلامی هنر را به خاستگاه حقیقی خود بازگرداند.
رجبی دوانی گفت: امام خمینی (ره) میفرمایند که هنرمند باید اهل تهذیب نفس باشد تا او را «نیک نفس» کند، زیرا نیکی تنها از نفس نیک ساطع میشود.
عضو هیأت علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد با اشاره به اینکه قبل از انقلاب اسلامی هنر را برای هنر تعریف میکردند، گفت: آنها معتقد بودند که هنر دارای زیباییهایی است و باید برای هنر تعریف شود که البته زیباییهای آنها نیز مشهود است، اما انقلاب اسلامی در هنر تغییر ماهیت ایجاد کرد.
وی ادامه داد: اگر هنرمندیهای قبل از انقلاب اسلامی دارای اعتبار و ارزشی هستند به دلیل توجه به روحیه نیک نفسی در هنر است، اگر چه بعد از حمله اسکندر به ایران، هنر تغییر ماهیت بسیاری یافت تا دوران اخیر اسلامی که مجددا معنای واقعی خود را یافته است.
وی با اشاره به اینکه هر انقلابی در امر فرهنگ به سه حکم و اصل تاسیس، امضا و یا رد کردن میپردازد، گفت: انقلاب اسلامی به هنر، تفکری فطری بخشید و اصل جدیدی را ایجاد کرد و در ذیل آن فعالیتهای هنری را که توسط برخی از هنرمندان محدود در قبل از انقلاب فارغ از سیاستهای رژیم اجرایی میشد، تائید و امضا کرد.
رجبی دوانی ادامه داد: انقلاب اسلامی در گام سوم هنرهایی را که به عنوان دستاوردهای رژیم به دنبال جداسازی مردم از فطرت حقیقی خود بود رد کرد.
عضو هیأت علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد گفت: یکی از ویژگیهای هنر انقلاب اسلامی، وجه مردمی بودن آن است به این معنا که تمام افراد در آن سهیم هستند که روال گذشته خلاف این امر بود و هنر به نوعی دستوری اجرا میشد.
رجبی دوانی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب اسلامی آموزش هنر علیرغم تمامی شعارها صورت نمیگرفت و صرفا امری تبلیغاتی بود اذعان کرد: در آن دوران استاد فرشچیان امکان حضور در دانشگاهها را نداشت، اما امروز در دوران انقلاب اسلامی دانشگاهی برای وی تاسیس میشود.
عضو هیأت علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد با اشاره به تحقیقات گسترده صورت گرفته بعد از انقلاب اسلامی پیرامون مسائل فرهنگی و هنری در کشور تصریح کرد: در دوران انقلاب اسلامی بستر نقد حتی در سطح راس حاکمیت کشور فراهم شده است در حالی که قبل از انقلاب اسلامی نه تنها تحقیق و پژوهشی بر روی هنر و فرهنگ صورت نمیگرفت بلکه نقد نیز با زندانی کردن و اعدام شدن افراد همراه میشد.
وی اضافه کرد: امروزه امکان چاپ آثار هنری در تراز چاپهای جهانی در سطح کشور فراهم است که تمامی این دستاوردها با رهنمود مقام معظم رهبری محقق شده است.
رجبی دوانی گفت: زمانی نمایشگاه هنر اسلامی و ایرانی در محضر مقام معظم رهبری برپا شده بود که ایشان پس از بازدید فرمودند که هنر ما باید از هنرهایی استخراج شود که ریشه در اسلام و ایران دارد.
عضو هیأت علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: حرکت ایدئولوژیکی هنرهای تجسمی و دیگر رشتههای هنری کشور نوید تحقق یک هنر مبارک را میدهد که برگرفته از آرمانهای اسلام خواهد بود که در این راستا امروز شاهد کاهش حجم آثار و عمق بخشیده شدن به آنها هستیم که امیدوارم این روند در آینده گسترش یابد و هرچه بیشتر از تفکر طاغوتی در هنر دور شویم.
در ادامه این نشست مرتضی حیدری استاد دانشگاه تربیت مدرس در سخنانی بابیان اینکه انقلاب اسلامی حاوی شعارهای عمیقی است گفت: یکی ازشعارهای انقلاب اسلامی استقلال بود که این شعار باکلمه «الله» مزین و آغاز شد و ادامه پیدا کرد.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی سبب پیدایش حوزههای هنری مستقل و کوچک شد که این حوزهها همسو با انقلاب بوده و در همین راستا نیز در حرکت هستند.
حیدری گفت: استقلال فرهنگی به معنایی است که در آن بتوان عمل آزادانه داشت که به برکت انقلاب اسلامی این شعار تحقق و شکل عملی به خود پیدا کرد.
این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: حضور جوانان مسلمان و هنرمند در اوایل انقلاب که معتقد به کلمه الله و رهبری امام خمینی (ره) بودند یک رویکرد تازهای در هنر و زبان انقلاب ایجاد کرد.
حیدری در بخش دیگری از سخنان خود به سبکهای هنری اشاره و بیان کرد: اساتیدی، چون بهار و محمدرضا شفیعی کدکنی معتقد هستند که سبک یک تحیر و طرز تفکر و ذهنیت هنرمند است وآن هنرمند با ذهنیت خود آن سبکی را خلق میکند.
وی افزود: خیلی از سبکهای امروزی شیوه تند و آرمانی دارند و نمیتوانند بیانگر هنر و زبان انقلاب اسلامی باشند از این رو هنرمندان انقلاب اسلامی دست به خلق سبکهایی از جنس انقلاب زدند.
حیدری گفت: سبک یکی از صورتهای تعین یافته اندیشه و به معنای بازگشت به اصل اصیل خود است.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: هنر انقلاب اسلامی را نمیتوان به سبکهای رئالیسم و سوسیالیسم بیان کرد بلکه این جنبش و حرکت الهی باید در قالب توحیدی و مردمی بیان شود.
حیدری در توصیف ویژگیهای یک نقاش انقلابی خاطرنشان کرد: نقاش انقلاب به شی و اجسام نگاه ندارد بلکه به درون و باطن آن نگاه دارد؛ البته این تفکر و سبک در دورههای مختلف ایران بوده، اما در دوره صفویه به اوج خود رسید و بعد از انقلاب توسط استاد فرشچیان که خالق صحنه عاشورا است به جایگاه تعالی خود رسید و در حقیقت به سبک الهی و دینی خود نزدیک شد.
عضو هیات امنای هنرهای تجسمی ایران با اشاره به برخی کوتاهیهای صورت گرفته در زمینه هنرهای تجسمی بیان کرد: یکی ازنقدهای من این است که در طول این چهل سال حمایت شایسستهای از این هنر صورت نگرفته است مثال آن اجازه انتشار نیافتن یافتههای استاد رجبی است که اگر منتشر میشد میتوانست خوراک خوبی برای دروس دانشگاهی در بخش هنر یاشد.
وی اضافه کرد: رشته هنرهای اسلامی که در اوایل انقلاب به همت آقایان آیت اللهی و رجبی و... تهیه و تدوین شده بود در آن زمان با کج سلیقهای بعضی از مدیران تصویب نشد، ولی در دولت نهم به همت رئیس جمهور وقت این رشته طی ۶ روز تاسیس و آغاز به کار کرد.
وی در پایان سخنان خود گفت: متاسفانه عدهای از دوستان به صورت انفرادی کار میکنند که هیچ توفیقی ندارد بلکه اگر هنر به صورت گروهی شکل بگیرد و انجام شود بازخورد خوبی به دنبال خواهد داشت.
علی تن، خوشنویس و مسئول اجرای نمایشگاهها و جشنوارههای معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سی امین شنبه انقلاب در سخنانی اظهار داشت: پیشرفت فرهنگ با بحث کمیت همراه نیست بلکه پیشرفت همراه با رشد کیفیت و کمیت اتفاق میافتد، در حقیقت اگر محتوا رشد کند فرهنگ نیز رشد میکند.
وی ادامه داد: در حوزه هنر کیفیت حرف اول را میزند و این رویدادی است که در این چهل ساله انقلاب رخ داده است. تن با اشاره به رشد زیرساختهای هنرهای تجسمی پس از انقلاب اسلامی گفت: افزایش و تاسیس زیر ساختهای فیزیکی پس از انقلاب اسلامی کاملا ملموس و رشد آنها قابل مشاهده است به صورت که پس از انقلاب اسلامی هم در بخش زیر ساختهای دولتی و هم خصوصی کشور رشد چشمگیری داشته است.
این خوشنویس کشورمان تصریح کرد: علیرغم تلاشهای خارجی و داخلی دشمن به جهت ایجاد گمراهی فرهنگی از طریق فشارهای اقتصادی، رشد فرهنگی پس از انقلاب بسیار زیاد شده است.
مسئول اجرای نمایشگاهها و جشنوارههای معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان دستاوردهای زیرساختی بخش دولتی پس از انقلاب اسلامی گفت: اکثر دانشکدههای فرهنگ و هنر پس از انقلاب اسلامی ساخته شد؛ ساخت مراکز آموزشی علمی و کاربردی، دولتی، آزاد، نگار خانه ها، انشارات و... با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.
وی ادامه داد: با حمایتهای دولتهای پس از انقلاب، بخش خصوصی نیز در حوزههای هنرهای تجسمی بسیار فعال شده است به نحوی که بخش خصوصی در این حوزه نگارخانه، انجمن، بنیاد، آموزشگاه آزاد و خانه فرهنگ و هنر ایجاد کرده است.
تن با اشاره به رشد زیرساختی آموزشکدههای هنر پس از انقلاب اسلامی گفت: در دوران ستم شاهی در ایران تنها ۱۰ آموزشکده هنر وجود داشت که این تعداد در چهار دهه پس از انقلاب اسلامی به ۳۷۶ آموزشگاه و آموزشکده رسیده است؛ در واقع تعداد آموزشگاهها پس از انقلاب نسبت به دوره قبل از آن ۳۱ برابر شده است.
این خوشنویس کشورمان ادامه داد: تعداد رشتههای هنرهای تجسمی نسبت به قبل از انقلاب اسلامی ۷ برابر شده است که این نشان از اهمیت و توجه جمهوری اسلامی ایران به رشته هنر دارد.
معاون مرکز هنرهای تجسمی ایران افزود: تعداد دانشجویان رشتههای هنرهای تجسمی در سالهای ۱۳۴۸ تا سال ۱۳۵۵ فقط ۳۶۵۵ نفر بود که این آمار در سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۵ به بیش از ۱۱۴ هزار نفر افزایش یافته است. در حالی که قبل از انقلاب اکثر اساتید خارجی بودند، اما امروز با توجه به رشد ۳۰ برابری تعداد دانشجویان این افتخار وجود دارد که حتی یک استاد خارجی در عرصه هنرهای تجسمی به کار گرفته نشده است.
وی با اشاره به دستاوردهای انقلاب در بخش خصوصی هنرهای تجسمی گفت: ۲۱۰۰ آموزشگاه خصوصی پس از انقلاب اسلامی تاسیس شد که این نشان از رشد ۳۷ برابر نسبت به قبل از انقلاب است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه هنرهای تجسمی تنها در بخش خوش نویسی تعداد آموزشگاهها ۱۰۰ برابر شده است گفت: قبل از انقلاب تنها ۱۲ استاد در عرصه هنرهای تجسمی فعال بود که امروزه این آمار ۵۰ برابر شده است.
تن درباره اقتصاد هنر پس از انقلاب اسلامی گفت: به طبع در کنار پیشرفتهای زیرساختی و محتوایی، فروشگاههای فرهنگی نیز رشد میکند. وی ادامه داد: تاسیس نگارخانهها موجب رونق اقتصادی هنر شده و علیرغم کاستیها اقتصاد هنر پس از انقلاب اسلامی شکوفا شده است و در حال حاضر حراجیهایی که در سطح کشور برگزار میشوند دارای فروش بالایی هستند به عنوان نمونه حراجی سوم تهران ۱۳ میلیارد تومان فروش داشته است که این عدد در حراجی چهارم به ۲۵ میلیارد تومان رسیده است.
این خوشنویس هنر انقلاب اسلامی در ادامه دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه هنرهای تجسمی را تشریح کرد و گفت: قبل از انقلاب تنها یک فرهنگسرا در کشور وجود داشت که با توجه به مکان آن در شمال تهران تنها مورد استفاده قشر خاصی از جامعه قرار میگرفت، اما پس از انقلاب اسلامی ۲۵۹ فرهنگسرا در سراسر کشور ساخته شد.
وی ادامه داد: قبل از انقلاب تنها ۲۵۷ عنوان کتاب در حوزه هنرهای تجسمی به چاپ رسید در حالی که پس از انقلاب از سال ۱۳۷۰ تا سال ۱۳۹۶، ۴۵ هزار عنوان کتاب در این حوزه چاپ و منتشر شد؛ چاپ ۱۸ هزار عنوان مقاله علمی هنرهای تجسمی در نشریات معتبر جهانی از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی است.
تن با اشاره به حضور زنان در عرصه هنرهای تجسمی گفت: پذیرش بانوان در عرصه هنرهای تجسمی پس از انقلاب موجب شد که تعداد فارغ التحصیل زن در رشتههای هنرهای تجسمی از مردان پیشه بگیرد.
وی با اشاره به برگزاری همایشهای و جشنوارههای هنرهای تجسمی پس از انقلاب اسلامی گفت: تعداد جشنواره برگزارشده قبل از انقلاب صفر بود، اما پس از انقلاب اسلامی شاهد برگزاری جشنوارههای متعددی همچون فجر و رضوی، آیات، قلم، بصیرت و مشق عشق در عرصه ملی و بین المللی هستیم به نحوی که در این زمینه ۱۰ جشنواره بین المللی و ۲۵ جشنواره داخلی برگزار شده است.
تن در پایان اظهارات خود گفت: در دو سال گذشته بالغ بر ۱۰۰۰ نمایشگاه در داخل کشور برگزار شده است و ۲۲۰ گروه هنرهای تجسمی متشکل از ۹۲۳ هنرمند در به ۶۰ کشور جهان اعزام شده اند.
در ادامه این نشست، محمدکاظم حسنوند، مدرس دانشگاه و مدیر کمیته پژوهش هنر انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران اظهارداشت: ماهیت انقلاب اسلامی فرهنگی است لذا نظام جمهوری اسلامی ایران برای امر آموزش و پژوهش فرهنگی اهمیت ویژهای قائل است که قابل قیاس با پیش از انقلاب اسلامی نیست.
وی با اشاره به اینکه در عرصه هنرهای تجسمی، آموزش و پرورش دارای اهمیت بسیاری است، تصریح کرد: اغلب هنرمندان تجسمی در جهان دارای تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی هستند به طوری که در دوران پست مدرن ۹۵ درصد هنرمندان برجسته جهان یا در دانشگاه تدریس میکنند و یا فارغ التحصیل دانشگاه هستند.
حسنوند با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی تنها چند دانشکده و موسسه آموزشی محدود در زمینه هنر فعال بود، تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی جذب دانشجو و پرورش استاد در رشتههای هنر رشد یافت و نسبت به قبل از انقلاب اسلامی ۳۱ برابر شد به طوری که قبل از انقلاب و در بازه زمانی سال ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۵ تنها ۳۵۵ دانشجو جذب رشتههای هنر شده بوده اند، اما در بازه زمانی ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵ انقلاب اسلامی، ۱۱۴ هزار و ۸۴۶ دانشجو جذب شدند.
مدیر کمیته پژوهش هنر انجمن علمی هنرهای تجسمی اضافه کرد: مدرسان رشته هنرهای تجسمی قبل از انقلاب اسلامی محدود بود و آنها نیز توسط اساتید خارجی تربیت میشدند، اما بعد از انقلاب اسلامی تعداد این مدرسان رشد قابل توجهی یافت.
وی با بیان اینکه آموزش دانشگاهی رشتههای تخصصی هنر در قبل از انقلاب اسلامی محدود بود، گفت: در این دوران ابتدا دانشجویان به صورت عمومی جذب دانشکده هنرهای زیبا میشدند و سپس در مقاطع بعدی به صورت تخصصی تحت آموزش قرار میگرفتند که این آموزشها نیز صرفا در حوزه هنرهای معماری و شهرسازی خلاصه میشد، اما به برکت انقلاب اسلامی آموزشهای دانشگاهی در سرفصلهای مختلف علمی هنری گسترش یافت و امروز تا مقاطع ارشد و دکتری نیز رشد داشته است به طوری که براساس مصوبه وزارت علوم به زودی مقطع دکتری رشته هنرهای تجسمی نیز ارائه خواهد شد.
حسنوند تصریح کرد: هنرمندان دانشجو و استاد ایران اسلامی هرساله برای تحقیق و پژوهش به دیگر کشورهای جهان اعزام میشوند و در این فرصت نیز به معرفی هنر انقلاب اسلامی میپردازند.
مدیر کمیته پژوهش هنر انجمن علمی هنرهای تجسمی تشریح کرد: با توجه به روحیه انقلابی و موضع گیریهای سیاسی ایران آثار هنری ایرانیان در رشتههای گرافیک، پوسترسازی، تصویرسازی و کاریکاتور در عرصه بین الملل بسیار مدنظر و مورد توجه است و رشد هنرمندان ایرانی در این رشتهها علاوه بر دلایل استعدادی به دلیل وجود نشریات تخصصی و برگزاری مسابقات بین المللی در این حوزهها محقق شده است، به طوری که امروز کاریکاتوریستهای ایرانی به عنوان یکی از ستونهای مهم این هنر محسوب میشوند.
وی با اشاره به پیشرفتهای رشته عکاسی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور تصریح کرد: رشته عکاسی ایران به عنوان یکی از هنرهای تجسمی بعد از دوران دفاع مقدس در جهان مطرح شد و حتی ایران را به عنوان یک کشور دارای سبک به جهانیان معرفی کرد.
حسنوند اضافه کرد: امروزه عکاسی به عنوان زیربنای تمامی هنرهای تجسمی در جهان مطرح است و تمام این هنرها وابسته به عکس هستند.
مدیر کمیته پژوهش هنر انجمن علمی هنرهای تجسمی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: ایران اسلامی امروز در صنعت عکس جهان دارای سبک عکاسی جنگ، دفاع مقدس، تصاویر شهدا و ... است که موفق شده، ژانر جدیدی را به جهانیان معرفی کند.
حسین عصمتی استاد دانشگاه و دبیر هشتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران در بخش پایانی این نشست اظهارداشت: جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس یکی از برهههای تاریخی مهم و اثرگذار کشور بود که اقشار مختلف جامعه اعم از هنرمندان را تحت تاثیر قرار داد، به همین خاطر هنرمندان کشور تلاش کردند تا تحت تاثیر این رویداد مهم، فعالیتهای هنری خود را سمت و سو دهند و هماهنگ کنند.
وی اضافه کرد: آثار تولید شده هنری در حوزه هنرهای تجسمی را میتوان به دو بخش دوران دفاع مقدس و دوران بعد از آن تقسیم کرد که هرکدام دارای ویژگیهایی است.
عصمتی با اشاره به اینکه با آغاز جنگ تحمیلی، بسیاری از عکاسان، نقاشان، گرافیستها و خوشنویسان در جبهههای نبرد حضور پیدا کردند و از هنر خود برای ثبت وقایع آن دوران استفاده کردند، افزود: در این زمینه عکاسان بیشترین حضور و نقش را ایفا کردند و به ثبت وقایع پرداختند.
دبیر هشتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران با بیان اینکه یکی از ویژگیهای حضور این هنرمندان، تلاش برای ثبت موضوعات خاص دوران دفاع مقدس بود، تصریح کرد: هنرمندان عکاس هم در خط مقدم و هم در بخش پشتیبانی جبههها حضور داشتند و یکی از اهداف آنها به همراه هنرمندان نقاش، گرافیک و خوشنویس اطلاع رسانی به مردم بود.
وی ادامه داد: این هنرمندان با شیوههای هنری تلاش میکردند تا ماهیت و ارزشهای دوران دفاع مقدس را ثبت و اطلاع رسانی کنند.
عصمتی اضافه کرد: در دوران دفاع مقدس گرافیستها و نقاشان حوزه هنری بسیار فعال بودند و هنرمندان این سازمان موفق به خلق آثار بسیاری شدند که نمونههایی از آن در کتابهای ۱۰ سال گرافیک انقلاب اسلامی و ۱۰ سال نقاشی انقلاب به ثبت رسیده است.
دبیر هشتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران با بیان اینکه در دوره دوم به عنوان دوران بعد از دفاع مقدس، هنرمندان فرصت بیشتری برای خلق آثار هنری با بهره گیری از جنبههای مختلف علمی یافتند، افزود: در این دوران پایان نامهها و مقالات متعددی در دانشگاههای هنر پیرامون دفاع مقدس تالیف شد و کتابهای متعددی نیز پیرامون این موضوع به چاپ رسید.
دبیر هشتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران با بیان اینکه بعد از جنگ تحمیلی، انجمنهای متعددی در حوزه مقاومت شکل گرفت، تصریح کرد: یکی از مهمترین انجمنهای تشکیل شده در این حوزه که با مشارکت بنیاد روایت فتح تاسیس شد، انجمن عکس انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که هدف آن شناسایی و معرفی هنرمندان دوران دفاع مقدس و جلوگیری از تخریب نگاتیوهای آن دوران است.
وی اضافه کرد: اعضای این انجمن امروز با حضور در جبهه مقاومت سوریه همچنان برعهد خود در زمینه پاسداشت ارزشهای این حوزه، ثابت قدم هستند.
عصمتی گفت: انجمن عکس انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در تلاش است تا مفهوم مقاومت را در جهان نهادینه کند لذا یکی از اهداف آنان در برگزاری نمایشگاه ها، معرفی و حمایت از عکاسان جوان است.
دبیر هشتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران با اشاره به فعالیت مجسمه سازان در دوران دفاع مقدس گفت: آثار هنرمندان مجسمه ساز پس از پایان جنگ، جلوه بیشتری یافت به طوری که امروز شاهد تندیسهای قهرمانان جنگ در میادین، بوستانها و فرهنگسراها هستیم.
وی با اشاره به فعالیتهای هنری سازمان بسیج گفت: این سازمان با تاسیس بسیج هنرمندان و تشکیل انجمنهای مختلف ذیل آن، از جمله انجمن هنرهای تجسمی، موفق به برگزاری نمایشگاههای متعددی شده است.
عصمتی گفت: سازمان حوزه هنری از دیگر مجموعههای فعال کشور در عرصه هنر انقلابی است که در دوران جنگ تحمیلی نیز حضوری فعال داشت و نمایشگاههای متعددی نیز از جمله نمایشگاه اسماء الحسنی و جوان در این عرصه برگزار کرده است.
دبیر هشتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران گفت: سازمان فرهنگی و رسانهای اوج و خانه طراحان انقلاب اسلامی از جمله نهادهای تاثیرگذار هنری کشور هستند که آثار حرفهای را این روزها تولید کرده و موفق به جذب هنرمندان شده اند.
وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: معتقدم تمام فعالیتهای هنری صورت گرفته در دوران انقلاب اسلامی به لحاظ کمی و کیفی قابل ارتقاء است که امیدوارم به زودی زود شاهد این رشد و پیشرفت باشیم.