توضیحات بانک ملی در خصوص ناگفتههای ارز زائرین اربعین حسینی
به گزارش گروه اقتصاد ، بانک ملی ایران ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی و با آرزوی قبولی زیارت زائرین محترم اباعبدالله الحسین (ع) نکات زیر را جهت تنویر افکار عمومی بعرض ملت شریف ایران و دوستداران اهل بیت (ع) میرساند:
-بانک ملی ایران به پشتوانه تجربه و تخصص خود هر ساله ارز مورد نیاز زائرین اربعین حسینی، عتبات عالیات و حجاج خانه خدا را در داخل کشور و بصورت حرفهای و تخصصی عرضه مینماید.
- امسال نیز کمافی السابق عهده دار این مسئولیت خطیر گردید لکن به سبب عدم همکاری و همراهی بانک مرکزی عراق، امکان انتقال دینارهای بانک مرکزی کشورمان از عراق به داخل کشور میسر نگردید و به ناچار باید ارز زائرین معزز در داخل خاک عراق به ایشان عرضه میشد.
یادآوری این نکته مهم ضروری است که با این تصمیم مهم دولت (پرداخت دینار به زائرین)، دلالان ارز در داخل کشور و در عراق که به جهت تفاوت فاحش نرخ ارز متنعم بودند، سود و منافع سرشار خود را از دست میدادند.
- قبول مسئولیت مذکور توسط بانک ملی ایران و عدم همکاری بانک مرکزی عراق در شرایطی رخ داد که حدود یکصد هزار نفر از زائرین گرامی وارد خاک عراق شده بودند؛ بنابراین بدون فوت وقت بمنظور دایر نمودن ۲۵۰ باجه در نقاط مختلف عراق از جمله کاظمین، نجف، کربلا، مناطق مرزی مهران و شلمچه با یک شرکت پیمانکار عراقی قراردادی منعقدشد. مع الاسف در روز اول و دوم شروع پروژه شرایط نامساعد جوی - طوفان و بارندگیهای شدید در منطقه مرزی مهران، امکان حمل کانکسها و دایر نمودن باجهها را مختل نمود. اما در دیگر نقاط و با اضافه شدن کارکنان بانک ملی به آن مناطق ایجاد باجهها سرعت گرفت.
- ساعاتی از دایر شدن باجههای تحویل ارز نگذشته بود که بانک مرکزی عراق و نیروهای امنیتی کشور مذکور، بنا به دلایل مختلف از جمله عدم اخذ مجوزهای مربوطه و رعایت مسائل امنیتی بیش از ۲۰۰ باجه بانک ملی از جمله باجههای مستقر در فرودگاه نجف را تعطیل نمودند.
در این مقطع بود که در یک کشور بیگانه با مشکلات پی در پی از این دست مواجه گشتیم و البته باید به مشکلات مذکور، قطعیهای مکرر و طولانی مدت برق و اینترنت که ناشی از ضعف در زیرساختهای عراق میباشد و البته لازمه فعالیت باجههای بانکی است را اضافه نمود.
موارد فوق موجب گردید که زائرین محترم حسینی برای ساعاتی با صفهای طولانی و معطلی مواجه گشتند که البته وظیفه خود دانستیم در همان روز و طی اطلاعیهای به جهت مشکلات ناخواسته و پیش آمده، از این عزیزان عذرخواهی نمائیم.
همزمان با اعزام بیش از ۵۰۰ نفر از کارکنان بانک ملی ایران اعم از کارمندان، مدیران، معاونین و اعضای هیئت مدیره از طریق زمینی و هوایی، به دنبال تعیین مکانهای جدید بوده و با همکاری تعدادی از نهادها.
ساختمانهایی در اختیار بانک ملی قرار گرفت و، چون برخی از آن ساختمانها در شان زائرین محترم و بانک ملی ایران نبود، به سرعت از مدار سرویس دهی خارج شد.
به هرحال، پس از سی ساعت کار مستمر اوضاع به روال عادی برگشت و توانستیم یکی پس از دیگری به این مشکلات فائق آییم و سرویس دهی بصورت شبانه روزی و بدون وقفه و کمترین زمان معطلی برای زائرین محترم صورت گرفت، (تصاویر شرایط عادی پرداخت ارز از روز سوم در رسانهها منتشر گردید).
- مطابق اعلام بانک مرکزی ج. ا. ا. پرداخت ارز تا یازدهم آبان ماه در کشور عراق ادامه خواهد داشت و پس از آن تاریخ اگر زائرین محترمی که به هر دلیلی نخواسته و یا نتوانسته اند ارز مربوطه را دریافت کنند، بانک ملی ایران متعهد است عین مبلغ واریزی به همراه " کمک هزینه سفر زیارتی " را به حسابشان مسترد نماید.
- البته از برخی رسانهها که بدون عنایت به مشکلات عظیم پیش گفته بی محابا و غیر منصفانه علیه بانک ملی ایران و کارکنان شریف آن که بدون هیچ منت و انتفاعی در سختترین شرایط به عاشقان حسینی خدمت صادقانه ارائه میدادند مطالبی به دور از انصاف و بعضاً وارونه انتشار داده اند گلایهمند هستیم؛ و از آن دسته از رسانهها که صادقانه، منصفانه و بدون هیچ خط و رسم سیاسی، واقعیتها را منعکس و روانی انجام امور در باجههای بانک ملی ایران را به زائرین اطلاع رسانی نمودند تشکر و قدردانی مینمائیم.
- لازم میدانیم از پشتیبانی و حمایت دولت محترم، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، عضو هیئت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی و ناظر امور زائرین، ستاد اربعین مستقر در داخل کشور، سفارت و کنسولگریهای نجف و کربلا، استانداریهای خوزستان و ایلام و فرمانداریهای تابعه تشکر و قدردانی نمائیم.
در پایان و یکبار دیگر از آن دسته از زائرین گرانقدری که ممکن است متحمل زحمت و رنجش شده باشند عذرخواهی بعمل میآوریم.