روایت کارگران خارجی از بدرفتاری‎ها در عربستان

8:19 - 18 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۲۶۵۱۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کارگران خارجی در عربستان سعودی هدف انواع سوء استفاده‌ها قرار می‌گیرند.

خبرگزاری میزان – اعلامیه‌ای در 23 دسامبر گذشته مبنی بر تعلیق توافقنامه دوجانبه کارگران مهاجر بین اوگاندا و عربستان، این نگرانی را ایجاد کرد که قراردادهای آنها لغو شود.

به گزارش «لوموند»، بسیاری از کارگران خارجی و به‌خصوص زنانی که در این کشور به کار مشغول هستند روزانه هدف سوء استفاده‌های بسیاری قرار می‌گیرند.

این سوء استفاده‌ها تا جایی پیش رفته که بسیاری از آنها تصمیم به بازگشت به کشور خود و ترک کار در عربستان گرفته‌اند.

گزارشی که از سوی یک زن اوگاندایی در عربستان منتشر شده نشان از وضعیت بسیار نامناسب کارگران خارجی در این کشور است.

پرونده این کارگران خارجی به طرز دردناکی در دفاتر حقوق خدمتکاران، به عنوان سازمانی که در سال 2020 برای کمک به کارگران خانگی در خاورمیانه ایجاد شد، مطرح می‌شود.

«جانفر نابامبا»، مدیر این سازمان، می‌گوید: پس از حضور آنها هیچ شبکه ایمنی وجود ندارد. بنابراین سوء استفاده زیادی وجود دارد؛ بدرفتاری، تجاوز جنسی، کار بیش از حد، امتناع از دسترسی کارگران خانگی به مراقبت‌های پزشکی،و...

تعلیق قرارداد دوجانبه امضا شده در سال 2017 که هدف آن افزایش نیروی کار اوگاندا در عربستان بود، پس از 60 روز در صورت عدم سازش بین دو طرف اجرایی خواهد شد؛ از جمله نکات قابل مذاکره بهبود پوشش اجتماعی و مهمتر از همه ایجاد کمیته فنی مشترک بین دو کشور است.

موارد خشونت علیه کارگران خارجی در عربستان به طور مرتب گزارش می‌شود؛ آگوست گذشته، تظاهراتی در مقابل سفارت عربستان در اوگاندا در حمایت از خانواده یک کارگر خانگی جوان که پس از گزارش وحشیگری کارفرمایانش جان باخته بود، برگزار شد.

روایت‌هایی که بسیاری از کارگران خارجی در عربستان بازگو می‌کنند نشان از وضعیت این کارگران خارجی به‌خصوص از کشورهای آفریقایی در عربستان است.

تعداد دقیق کارگران مهاجر در عربستان به دلیل اخراج معمولی و ورود نامنظم و ویزاهای بیش از اقامت مشخص نیست؛ 90 درصد از مهاجرانی که به طور غیرقانونی از طریق یمن وارد عربستان می‎شوند، اتیوپیایی هستند.

بیش از نیم میلیون مهاجر اتیوپیایی از سال 2017 از عربستان اخراج شده‎اند؛ به طور کلی، بیش از 6.4 میلیون نفر از سال 2017 بازداشت و 2.1 میلیون کارگر مهاجر غیرقانونی از این کشور اخراج شده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *