چرا باید از دوم ابتدایی، بچهها را به کلاس تست بفرستیم
به گزارش گروه جامعه ، آیین بزرگداشت هفته پیوند اولیا و مربیان امروز صبح با حضور وزیر آموزش و پرورش و مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در دبیرستان دخترانه ایوب حسینی در منطقه ۵ تهران آغاز شد.
در ابتدای این مراسم عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: بدون شک تعلیم و تربیت، زیربنای توسعه هر کشوری است. متولی اصلی تعلیم و تربیت نیز خانوادهها هستند. حتی زمانی که متولی اصلی تعلیم و تربیت در کشور آموزش و پرورش است، این نهاد بدون کمک خانوادهها نمیتواند کاری را از پیش ببرد. در واقع تعلیم و تربیت وظیفه تمام وقت خانواده هاست.
شخصیت هر فرد در ۷ سال اول زندگی ساخته میشود
وی در ادامه بیان داشت: شخصیت هر فرد در ۷ سال اول زندگی ساخته میشود. در کشورهای توسعه یافته تعلیم و تربیت رسمی از پیش دبستان آغاز میشود و در کشور ما اجباری نبود پیش دبستانی یک آسیب است.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: خانواده در کنار تعلیم و تربیت بیشترین اثر را دارد و برای اینکه کشور توسعه یافته داشته باشیم اول باید خانواده توسعه یافته داشته باشیم، بعد از آن مهدها و پیش دبستانی توسعه یافته شود و بعد مدارس توسعه یافته داشته باشیم.
سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در این برنامه اظهار کرد: هفته پیوند فرصت و زمینه بسیار مناسی است برای اینکه مجددا در مورد اهمیت تعامل و ارتباط بین دو نهاد خانواده و مدرسه گفتگو شود. همواره در این زمینه بحثهای موثر صورت گرفته و میگیرد.
وی در ادامه افزود: اگر خانه و مدرسه با یکدیگر همسو و همراه باشند تربیت موفقتر اتفاق میافتد. اولین صدمهای که در مسیر تربیت به بچههای ما وارد میشود غیر هم سو بودن یا اصطکاک ارزشها است.
بطحایی اظهار داشت اگر مسائلی که در خانواده ارزش است و مدرسه نیز همان ارزش تلقی شود و یا برعکس حتما تربیت با اثر بخشی بالاتری صورت خواهد گرفت. به تعبیر دیگر آن چیزی که هدف ما در مدرسه است و در مدرسه مورد تشویق قرار میگیرد باید در خانواده نیز مورد تشویق قرار بگیرد تا این دو نهاد با هم همسو باشند و در نهایت با این وجود یک محیط تربیت اساسی برای دانش آموزش تلقی میشود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: اما اگر موارد و ارزشهای خانواده یک چیز باش و در مدرسه چیز دیگری باشد در تربیت بچهها اصطکاک ایجاد خواهد شد و باعث میشود بچهها به محیط سوم مراجه کنند. اولین محیط موثر برای دانش آموزان خانواده است و دیگر نهادها حول محور و در گرو آن هستند.
سهم محیط سوم افزایش یافته است
وی ادامه داد: البته نمیخواهم نقش همسالان را در این میان نفی کنم و میتوانم بگویم سهم محیط سوم افزایش یافته است و با گسترش فضای مجازی در ارتباط است. در این میان اگر در خانواده و مدرسه گفتوگوی اثربخش نداشته باشیم، تلاشهای همدیگر را خنثی میکنیم. نقش انجمن اولیا و مربیان در حل این مشکل بسیار مهم است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: امروزه مشکلات اقتصادی باعث شده است که خانوادهها فرصت رسیدگی به تربیت فرزندان را نداشته باشند و مدرسه هم دارای موانعی است که گاهی حضور والدین را مزاحمت تلقی میکند. نقش انجمن اولیا و مربیان، کاهش این موانع است.
بطحایی اضافه کرد: تمرکزگرایی در آموزش و پرورش باید کاهش یابد. درک متقابل میان خانوادهها و مدرسه مهمترین عامل در این زمینه است و اینکه هر دو سمت توقع از یکدیگر را به صورت معقول داشته باشند. یادمان نرود مهمترین مأموریت انجمن اولیا و مربیان این است که جایگاه ارکان مدرسه حفظ شود و نباید مدیر و معلم از ادبیات و واژههایی استفاده کنند که ایمان دانشآموز به نقش خانواده تضعیف شود.
بطحایی بیان کرد: در مدرسهای دیدار سرزده داشتم در کلاس پایه یازدهم از دانشآموزان پرسیدم «به نظر شما کدام کتاب سختتر است یا باید حذف شود که همه گفتند سواد رسانهای چیست ما باید فیزیک و شیمی برای کنکور بخوانیم». متاسفانه کنکور و کلاسهای تستزنی مانند تبری است که بر تنه تنومند درخت تعلیم و تربیت لطمه وارد میکند. هر چه ما میگوییم در دور ابتدایی کتب کمک آموزشی و آماده کردن کودکان برای آزمونها سم مهلک است، اما لجبازی صورت میگیرد.
وی در ادامه گفت: وظیفه انجمنهای اولیا و مربیان است که خانوادهها را آگاه کنند. در یک بازدید سرزده از یکی از مدارس، از بچههای سوم ابتدایی پرسیدیم دست چپ و راستتان کدام است، اما آنها نمیدانستند و نمیتوانستند بند کفششان را ببندد و ما به جای این مهارتها، چرا باید به آنها آموزش تستزنی بدهیم.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: باز گرداندن تعلیم و تربیت به مسیر اصلی فقط از عهده وزیر بر نمیآید. بچه کلاس دوم چه نیازی به تکلیف آدینه دارد چرا کتاب چاپ میکنیم و میگوییم تکالیف آدینه است.
در این مراسم اساسنامه انجمن اولیا و مربیان با رویکرد تشکل غیر دولتی تصویب شد.