به دنبال تعیین استعداد برتر در دوره ابتدایی نیستیم/ حذف تدریجی مهارتهای حافظهای در مدارس / اجرای طرح تکالیف محاور محور نتیجه تحقیقات تیم کارشناسی خبره
مرتضی شکوهی در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه درباره طرح تکالیف مهارت محور که از ابتدای سال تحصیلی جدیدی در مدارس اجرا میشود گفت: این طرح جایگزین فعالیتهای مثل مشق شب میشود که بسیار برای بچهها لذت بخش خواهد بود. در این طرح معلمان هدایت میشوند به این سمت که تکالیفی در حوزه مهارتهای زندگی، فرهنگ، خانواده، اجتماع به بچهها بدهند نه مهارتهای حافظه ای، تمرینی و تکرارری که نظام آموزشی ما بر آن استوار است.
وی در ادامه درباره مکان اجرای این مهارتها گفت: این تکالیف بیشتر در داخل مدرسه بوده و اگر به خانه هم منتقل شود به خانواده آموزش داده میشود تا کودکان مهارتهای واقعی زندگی را بیاموزند.
مدیر کل دفتر آموزش دبستان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این طرح نتیجه بررسیهای عمیق یک تیم تخقیقاتی است، گفت: کارشناسی این طرح چندین سال است که در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته و امسال قرار است به صورت محدود در سراسر کشور از پایه اول تا سوم اجرا و اشکالات و ایرادات آن بررسی شده و اگر دارای نواقص زیادی نباشد در کل سطح کشور گسترش پیدا میکند.
مرتضی شکوهی در ادامه گفت: تعداد دانش آموزان پایه اول برای سال تحصیل جدید یک میلیون ۴۳۶ هزار نفر بوده و کل دانش آموزان پایه ابتدایی حدود ۸ میلیون نفر تاکنون ثبت نام کرده اند. اما با توجه به اینکه ممکن است برخی تاکنون به دلایلی اقدام به ثبت نام نکرده باشند امکان بالا رفتن این میزان وجود دارد.
وی در ارتباط با اجرای طرح شهاب در مدارس گفت: این طرح در وزارت آموزش و پروروش از چند سال گذشته از پایه چهارم شروع و تا پایان دوره متوسطه ادامه مییافت البته این طرح از سال گذشته وارد دوره متوسطه اول هم شده است.
مرتضی شکوهی در ادامه گفت: طرح شهاب در دوره ابتدایی بیشتر با هدف شناسایی استعداد عمومی دانش آموزان بدون دسته بندی و بدون طبقه بندی است برای اینکه دانش آموز بداند در چه حوزهای دارای استعداد است و و پرونده استعداد برای این افراد تشکیل میشود. این مرحله یک شناسایی عمومی است که والدین و معلمان از این امر آگاه شده و به دنبال تعیین استعداد برتر در دوره ابتدایی نیستیم.