رئیس دانشگاه تهران: باید در مسیر تبدیل استاد و دانش آموخته بروکرات به کارآفرین حرکت کنیم/ شیوه تدریس در دانشگاه تهران مانند قبل از کرونا نخواهد بود
خبرگزاری میزان -نشست خبری سید محمد مقیمی در نشستی خبری گفت: از زمان پذیرش مسئولیت شعار جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با پذیرش مسئولیت اجتماعی را محور فعالیت در دانشگاه تهران قرار دادیم.
وی ادامه داد: وقتی صحبت از جهاد علمی میکنیم سه عنصر عقلانیت، معنویت و عملگرایی باید وجود داشته باشد تا بتوانیم برخلاف سیستمهای بروکراتیک و ثبت مدیریت بروکراتیک دانشگاه را که ویژگیهای خاصی را هم دارد مدیریت کنیم.
رئیس دانشگاه تهران گفت : وقتی سوال از دانشگاه کارآفرین میشود به این معنا نیست که دانشگاهیان بروند به سمت کسب و کار و یک نوع ویژگی تاجر معابانه داشته باشند، به این معنی نیست که میخواهیم تجارت کنیم بلکه میخواهیم علم را تبدیل به ثروت کنیم.
وی افزود: به این ترتیب اساتید و پژوهشگران با دانشی که بدست آوردند منبعی را برای جامعه و برای کسب و کارها فراهم میکنند که این چشمههای جوشان بتوانند سرزمینهای تشنه کسب و کار را سیراب کنند .
مقیمی تصریح کرد: بنابراین کسب و کارهای کارآفرینانه در دانشگاه کارآفرین نقش ارزش افزوده را برای جامعه ایجاد میکند و اینها زمینهای را فراهم میکنند که کسب و کارهای فردی باتوجه به این ابتکار و نوآوری که در دانشگاه شکل گرفته تشکیل و این کسب و کارها به صورت فزاینده در تمام جامعه اشاعه پیدا کند.
وی گفت: در بحث دانشگاه کارآفرین بحث این هست که قواعد نهایی را باید تغییر بدهیم یعنی قواعد نهادی از حالت بروکراتیک باید به کارآفرینانه تغییر جهت پیدا کند، فضای دانشگاه نسل سوم و همچنین فضای جامعه ایجاب میکند به سمت دانشگاهی حرکت کنیم که به جای اینکه یک استاد بروکرات یک استاد کارآفرین داشته باشیم.
وی ادامه داد: به جای اینکه یک دانش آموخته بروکرات تحویل سازمانها و نهادهای جامعه دهیم باید تاکیدمان بر پرورش دانش آموختگان کارآفرین باشد، بنابراین نوع نگاه در دانشگاه کارآفرین این است قوانین نهادی باید تغییر کند.
مقیمی تصریح کرد: خیلی از قوانین و مقرراتی که ایجاد شده است پیش از این که کارآفرین تحویل جامعه دهد ، آنها را تبدیل به بروکراتهایی میکند که باید مو به مو مقررات و ضوابطی را به اجرا دربیاورند که چه بسا ممکن است برای جامعه ما آورده نداشته باشد.
مقیمی گفت: نیاز داریم اگر میخواهیم جهت دانشگاهها از دانشگاه نسل اول و دوم به نسل سوم و کارآفرین سوق داده شود قوانین نهادی را تغییر دهیم و بدون تغییر این قواعد نهادی این امر امکانپذیر نیست.
مقیمی افزود: از این رو نیاز است برخی از قوانین نهادی تغییر کرده و بخشی از اختیارات لازم در حوزه اداری -مالی به دانشگاهها اعطا تا بستر برای دانشگاه کارآفرین فراهم شود.
وی افزود: کرونا در کنار تهدیدها فرصتهای خوبی برای محیط آموزش عالی ایجاد کرد که می توانیم از بستر آموزشهای الکترونیکی ایجاد شد و تجربهای که حاصل شد در دوره پساکرونا نیز استفاده کنیم که از جمله اینها تدوین دستورالعمل آموزش ترکیبی است که طی آن شاهد خواهیم بود که روش و سبک آموزش در دانشگاه تهران همانند قبل از دوره کرونا نخواهد بود.
انتهای پیام/