رقابت پارچههای چادری ایرانی با کرهای/ ضرورت مقابله با مافیای افزایش قیمت پارچه چادر مشکی
وحید محمدپور در گفتوگو با میزان پیرامون قیمت تمام شده چادر گفت: با افزایش افسار گسیخته قیمت پارچه چادری که پس از یک تورم شدید از اواخر ماه مبارک رمضان امسال آغاز شد و در پی آن چادر مشکی افزایش ۳۵ درصدی را به خود اختصاص داد.
وی علل افزایش قیمت چادر در بازار را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: با افزایش میزان قیمت ترخیص گمرک شاهد افزایش قیمت در تمام کالاها بودیم این افزایش در گذشته با دلار ۴۲۰۰ تومانی محاسبه میشد اما اکنون این رقم به 23 هزار تومان تبدیل شده است این یعنی برای هر کیلو پارچه ۹۰ هزار تومان گمرک گرفته می شود بدین ترتیب هر متر پارچه حدود ۲۰ هزار تومان افزایش قیمت خواهد داشت.
محمد پور تصریح کرد: از این رو با افزایش قیمت پارچه چادری در بازار شاهد بالا رفتن میزان قیمت چادر مشکی خواهیم بود بدین ترتیب قیمت ساده ترین نوع چادر مشکی در بازار حدودا ۵۰۰ هزار تومان تا سه و نیم میلیون تومان است این افزایش قیمت ناگهانی قیمت پارچه چادری برای خانوادهها که مصرف کننده نهایی هستند قطعاً سخت خواهد بود.
دستاوردهای نمایشگاه قرآن کریم و ارائه حجاب و عفاف
این تولید کننده پوشاک به برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب همزمان با نمایشگاه قرآن کریم در مصلای «امام خمینی(ره)» اشاره و تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه قرآن کریم در کنار عرضه حجاب اسلامی و ارائه محصولات عفاف بعد از سه سال رویکردی ارزشمند بود که زمینه ارتباط مستقیم خریدار با تولید کننده را فراهم کرد لذا شاهد حضور ۹۰ درصدی تولیدکنندگان حجاب و عفاف در مصلی بودیم این مهم زمینه را برای رقابتی تنگاتنگ و در عین حال سالم نیز فراهم کرد.
وی به سلیقه مشتریان در خرید چادر اشاره و اظهار کرد: مشتریانی که عموماً برای خرید چادر مراجعه می کنند ترجیح می دهند تا از پارچه های کره ای و ژاپنی استفاده کنند زیرا آنان معتقدند این نوع پارچه ها کمتر چروک شده و رنگ ثابتی دارند در عین حال سبک بودن آن باعث می شود تا مشتریان خاص خودشان را داشته باشند.
محمد پور پیرامون تولید پارچه چادری داخلی تصریح کرد: افرادی هستند که وفادار به تولید داخل بوده و اقدام به خرید چادرهای تولید شده داخلی می کنند، این پارچه های چادری تولید شده در شرکت شهرکرد هستند و توانستهاند تا حدودی بازار رقابت پارچه های کره ای را به دست بگیرند اما همچنان نیازمند افزایش کیفیت در تولید این پارچههای چادری داخلی هستیم تا به اهرمی برای کاهش قیمت پارچه چادری بدل شود.
چین به دنبال درنوردیدن بازار چادر ایران
این تولید کننده پوشاک پیرامون واردات پارچه چادری اظهار کرد: جدیداً کشور چین نیز به صادر کننده پارچه های چادری پیوسته لذا شاهد حضور پارچه های چادری از این کشور هستیم اما باید تاکید کرد که این پارچه های کره ای و ژاپنی هستند که بازار چادر ایران را در دست خود دارند.
تلاش برای پایان مافیا
وی در مورد کوتاه کردن دست برخی از مافیا در حوزه پارچه چادری تولید داخلی تاکید کرد: از شش ماه گذشته تا به امروز، انجمن تولیدکنندگان عفاف و حجاب به موضوع پارچه چادری تولید داخلی ورود کرده و سبب شده تا این کارخانه مستقیما بخشی از تولیدات خود را از طریق انجمن تولیدکنندگان عفاف و حجاب به تولیدی ها عرضه کند تا قیمت پارچه چادری داخلی مناسبتر عرضه شود، البته نباید این مهم را فراموش کنیم که ممکن است همچنان مافیا در سطح بازار تهران حضور داشته باشند اما انجمن تلاش کرده است تا دست این افراد را از تولید کالای داخلی کوتاه کند و قیمت پارچه چادری را به تعادل برساند بدین ترتیب هر یک از تولید کنندگان که به پارچه چادری تولید داخل نیاز داشته باشند می توانند بخش مورد نیاز خود را از طریق این انجمن تامین کنند.
پارچه چادری تولید ایران رقیب پارچههای چادری کره
محمد پور در مورد کیفیت پارچه چادری تولید شده در داخل بیان کرد: من به عنوان یک تولید کننده به پارچه تولید داخل از ۱۰۰ امتیاز ۸۵ امتیاز میدهم و معتقد هستم تلاش در جهت افزایش کیفیت و کاهش قیمت پارچه زمینه را برای افزایش مشتری و رقابت با پارچه های خارجی و وارداتی که در بازار ایران مورد استقبال قرار دارند فراهم کرده است.
این تولید کننده وجود مراکز فروش و تولید محصولات عفاف و حجاب را رویکردی ارزشمند در جامعه کشورهای اسلامی دانست و افزود: امروز ما در کشور شاهد حضور مراکزی برای تولید و ارائه محصولات عفاف و حجاب نیستیم و این برای کشوری همچون ایران اسلامی جالب نیست ما امروز نیازمند مرکزی برای ارائه کالاهای حجاب و عفاف هستیم که کالاهایی همچون پارچه چادری و یا چادر مشکی را با قیمتی مناسب به مصرف کننده عرضه کند و برای این منظور باید برنامهریزی کارشناسانه انجام شود تا دسترسی برای همه مردم آسان باشد.
وی یکی از رویدادهای خوب برای تولید کنندگان حجاب و عفاف را مورد بررسی قرار داد و افزود: با تلاش گروهی از فعالان حجاب و عفاف در مدت ۶ ماه یک نمایشگاه در جنوب مصلی «امام خمینی (ره)» برگزار شد و چون طی این 3 سال اخیر وضعیت خرید کالاها با رکود مواجه شده بود برای مدتی به تولیدکنندگان پوشاک حجاب و عفاف اختصاص یافته بود. تولید کنندگان این کالا در این مدت به ارائه تولیدات خود پرداختند و این گامی ارزشمند و حمایتی قابل توجه برای تولید کنندگان حجاب و عفاف بود و چنانچه بار دیگر به اجرا گذاشته شود میتواند بسیاری از مشکلات حوزه های تولید را کاهش دهد و ارتباط مستقیم بین تولید کننده و مصرف کننده را فراهم کند.
ترمز بازار چادر را بکشید
محمد پور ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضا را امری مهم دانست و تاکید کرد: افزایش قیمت مواد اولیه چادر که همان پارچه چادری است زمینه را برای افزایش قیمتها خصوصا پارچه در بازار چادر فراهم میکند از سوی دیگر نظارت و برگزاری نمایشگاههای عفاف و حجاب سبب میشود تا ترمز بالا رفتن قیمت چادر و یا کالاهای تولیدی مشخص و افزایش پیدا نکند در عین حال این امر بازار را به رقابت و عمل گرایی گرایش میدهد که زمینه کسب سود را فراهم می کند و این سود قطعاً متوجه مصرف کننده خواهد بود زیرا نقدینگی خیلی سریع تر به دسته تولید کننده باز میگردد که این یکی از نکات بسیار مهم برای تولید کننده است.
انتهای پیام/