دلبستگی به دنیا انسان را از مسیر درست منحرف میکند
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که دلبستگی به دنیا انسان را از مسیر درست منحرف میکند، اهمیت و ارزش کارهای دنیوی را منوط به نیت ارزشهای الهی دانست.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه سیاسی به نقل از حوزه، آیتالله محمدتقی مصباحیزدی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) دوشنبه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد، گفت: اگر نگاهی گذرا به آیات قرآن داشته باشیم در میابیم که تا چه حد قرآن از مذمت دنیا سخنن گفته است.
وی افزود: دنیا و آخرت از جهات متعدد با هم متفاوت هستند که یکی از آنها در بقا است؛ یعنی دنیای مادی کاملا فانی است و دنیای آخرت کاملا جاوید و بقا در آن رنگ و جلوه دارد.
این استاد حوزه بیان کرد: یکی از سنن الهی در دنیا آن است که نعمات دنیا بدون زحمت و سختی ایجاد نمیشود و حتی در نگهداری آن نیز باید زحمت کشید، ولی در آخرت همه چیز بدون سختی بدست میآید و به طور کلی کسلی و سختگی و خستگی بی معنی است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با ذکر این مطلب که در بهشت چیزی به نام حسادت به نعمت کسی معنی ندارد گفت: یکی دیگر مزایای آخرت نسبت به دنیا آن است که در آن دنیا اصلا امکان گناه وجود نداد، زیرا همه چیز در نهایت پاکی است.
وی عنوان کرد: مقایسه آیات قرآن در خصوص خصایص دنیا و آخرت انسان را به این نتیجه میرساند که دلبستگی به دنیا عملی اشتباه و زیان آور است؛ البته دشمنی با دنیا نیز دلیلی ندارد، ولی قطعا دلبستگی نیز انسان را از مسیر درست منحرف میکند.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به فرمایش امام علی (ع) در زمینه حکومت اظهارکرد: ایشان خواست و میثاق الهی را زمینه پذیرش حکومت دانستند؛ البته خداوند از عالمان نیز میثاق گرفته است که با ظالمان و زیاده خواهان مقابله کنند.
وی اظهارکرد: اگر در مفهوم دنیاگرایی تفکر کنیم مولفههای آن را نیز در خواهیم یافت که به این معنی است که یک انسان تمام هدف و تلاش خود را از آخرت به دنیا معطوف کن که همه این مفاسدی که امروز در دنیا نیز ایجاد میشود به دلیل همین مساله است.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) یادآورشد: پیوند دنیا به آخرت نیز دارای راهکارهایی است؛ یعنی اگر انسان امور دنیا را در جایی که خداوند امر کرده استفاده کند در مسیر طاعت الهی و ارزشهای اخروی حرکت کرده است.
وی گفت: عمل دنیوی ارزشی ندارد، زیرا اگر در تاریخ تفکر کنیم به این نتیجه میرسیم که سرنوشت دنیازدگان و ظالمان و چه بوده است؛ سرنوشت رضا قلدر و صدام نمونه بارز توجه به دنیا است.
وی افزود: دنیا و آخرت از جهات متعدد با هم متفاوت هستند که یکی از آنها در بقا است؛ یعنی دنیای مادی کاملا فانی است و دنیای آخرت کاملا جاوید و بقا در آن رنگ و جلوه دارد.
این استاد حوزه بیان کرد: یکی از سنن الهی در دنیا آن است که نعمات دنیا بدون زحمت و سختی ایجاد نمیشود و حتی در نگهداری آن نیز باید زحمت کشید، ولی در آخرت همه چیز بدون سختی بدست میآید و به طور کلی کسلی و سختگی و خستگی بی معنی است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با ذکر این مطلب که در بهشت چیزی به نام حسادت به نعمت کسی معنی ندارد گفت: یکی دیگر مزایای آخرت نسبت به دنیا آن است که در آن دنیا اصلا امکان گناه وجود نداد، زیرا همه چیز در نهایت پاکی است.
وی عنوان کرد: مقایسه آیات قرآن در خصوص خصایص دنیا و آخرت انسان را به این نتیجه میرساند که دلبستگی به دنیا عملی اشتباه و زیان آور است؛ البته دشمنی با دنیا نیز دلیلی ندارد، ولی قطعا دلبستگی نیز انسان را از مسیر درست منحرف میکند.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به فرمایش امام علی (ع) در زمینه حکومت اظهارکرد: ایشان خواست و میثاق الهی را زمینه پذیرش حکومت دانستند؛ البته خداوند از عالمان نیز میثاق گرفته است که با ظالمان و زیاده خواهان مقابله کنند.
وی اظهارکرد: اگر در مفهوم دنیاگرایی تفکر کنیم مولفههای آن را نیز در خواهیم یافت که به این معنی است که یک انسان تمام هدف و تلاش خود را از آخرت به دنیا معطوف کن که همه این مفاسدی که امروز در دنیا نیز ایجاد میشود به دلیل همین مساله است.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) یادآورشد: پیوند دنیا به آخرت نیز دارای راهکارهایی است؛ یعنی اگر انسان امور دنیا را در جایی که خداوند امر کرده استفاده کند در مسیر طاعت الهی و ارزشهای اخروی حرکت کرده است.
وی گفت: عمل دنیوی ارزشی ندارد، زیرا اگر در تاریخ تفکر کنیم به این نتیجه میرسیم که سرنوشت دنیازدگان و ظالمان و چه بوده است؛ سرنوشت رضا قلدر و صدام نمونه بارز توجه به دنیا است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *