نگهبانی بازداشتیها از «مسیح کردستان»/ فرماندهانی به انتخاب محمد
یکی دو نفر از بازداشتیها بلند میشوند و به سبب ارادتی که به او داشتند تا هنگام بیداری شهید بروجردی، از او نگهبانی میکنند. بهخاطر همین ویژگیهاست که شهید بروجردی را «مسیح کردستان» مینامند. مسیح کردستان یعنی نجاتبخش مردم کردستان.
خبرگزاری میزان -
مسئولیتها
«مسئولیت تشکیل گروه حفاظت از امام خمینی (ره) به پیشنهاد شهید بهشتی»، «مدیریت زندان اوین»، «معاونت عملیات پادگان، ولی عصر (عج)»، «مسئولیت تشکیل سازمان پیشمرگان مسلمان کُرد» و «قائم مقامی قرارگاه حمزه برای مبارزه با ضدانقلاب کردستان»، کارنامه حضور شهید بروجردی در ۵ سال ابتدایی انقلاب اسلامی را بسیار پُربار کرده است.
شهادت
در اول خرداد ۱۳۶۲ و هنگامی که شهید برجردی به همراه چند تن از فرماندهان خود، به قصد انتخاب محلی مناسب برای استقرار «تیپ ویژه شهدا» شهرستان «مهاباد» را ترک میکند، ماشین حامل آنها از روی یک مین رد میشود و انفجاری مهیب روی میدهد؛ به نحوی که پیکر بیجان هرکدام از سرنشینان خودرو، چندین متر دورتر از محل انفجار میافتد.
در بخشی از وصیتنامه شهید بروجردی آمده است «در این شرایط تاریخی خداوند تبارک و تعالی بار سنگین انقلاب اسلامی را بر دوش ملت مسلمان ایران گذاشته است و ما را در آزمایشی عظیم قرارداده است. این را شهیدان بسیاری بخصوص در این چند سال اخیر به در و دیوار ایران نوشته اند و اگر مقاومت ما نباشد همانطور که امام فرمودند: بیم آن میرود که زحمات شهدا به هدر رود و اگر چه آنها به سعادت رسیدند این ما هستیم که آزمایش میشویم».
وی با بیان اینکه همه فرماندهانی که شهید بروجردی برای ماموریت کردستان برگزیدند بعدها به فرماندهانی نامدار و کارآمد تبدیل شدند، اظهار کرد: شهید بروجردی در میان نیروهای تازه وارد به سپاه، گوهرها را میشناخت و آنها را برمیگزید و در طول یک فرآیند، این گوهرها را به زمرّدهای درخشان و فرماندهانی بزرگ تبدیل میکرد و به آنها دید وسیعی میداد.
سردار آسودی با بیان اینکه نگاه فرهنگی، انسانی و تربیتی مهمترین مسئلهای بود که شهید بروجردی به فرماندهان تحت امر خود آموزش میداد، عنوان کرد: شهید بروجردی به نیروها و فرماندهان تحت امر خود، میدان میداد تا رشد کنند. او در ماههای آخر عمر شریف خود با وجود آنکه دیگر فرمانده قرارگاه حمزه نبود، اما همهکاره کردستان و آذربایجان غربی و بسیاری از مناطق پرالتهاب بود. همه شهید بروجردی را قبول داشتند. او اعتقاد داشت که باید خودش را کنار بکشد و زمینه را فراهم کند تا دیگران رشد کنند.
وی در پایان با بیان اینکه از همه علیالخصوص جوانان درخواست میکنم که کتاب «مسیح کردستان» را بخوانند، گفت: هرکس این کتاب را بخواند عاشق شهید بروجردی میشود؛ این کتاب شخصیت شهید بروجردی را از زمان قبل از پیروزی انقلاب تا هنگام شهادت، به صورتی جذاب و کارشناسانه روایت کرده است.
مردم کُرد ایران مجاهدتهای شبانهروزی «مسیح کردستان» را فراموش نمیکنند
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، امروز - سهشنبه ۱ خرداد - سیوپنجمین سالروز شهادت فاتح قلبهای مردم کردستان، شهید «محمد بروجردی» یا همان «مسیح کردستان» است. شهیدی که حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره او گفتند: «من بروجردی را از یاد نمیبرم و هیچوقت فراموش نمیکنم. غالبا هر وقت که بحث شهدا پیش میآید، شهید بروجردی جلو چشم من است».
مسئولیتها
«مسئولیت تشکیل گروه حفاظت از امام خمینی (ره) به پیشنهاد شهید بهشتی»، «مدیریت زندان اوین»، «معاونت عملیات پادگان، ولی عصر (عج)»، «مسئولیت تشکیل سازمان پیشمرگان مسلمان کُرد» و «قائم مقامی قرارگاه حمزه برای مبارزه با ضدانقلاب کردستان»، کارنامه حضور شهید بروجردی در ۵ سال ابتدایی انقلاب اسلامی را بسیار پُربار کرده است.
شهادت
در اول خرداد ۱۳۶۲ و هنگامی که شهید برجردی به همراه چند تن از فرماندهان خود، به قصد انتخاب محلی مناسب برای استقرار «تیپ ویژه شهدا» شهرستان «مهاباد» را ترک میکند، ماشین حامل آنها از روی یک مین رد میشود و انفجاری مهیب روی میدهد؛ به نحوی که پیکر بیجان هرکدام از سرنشینان خودرو، چندین متر دورتر از محل انفجار میافتد.
در بخشی از وصیتنامه شهید بروجردی آمده است «در این شرایط تاریخی خداوند تبارک و تعالی بار سنگین انقلاب اسلامی را بر دوش ملت مسلمان ایران گذاشته است و ما را در آزمایشی عظیم قرارداده است. این را شهیدان بسیاری بخصوص در این چند سال اخیر به در و دیوار ایران نوشته اند و اگر مقاومت ما نباشد همانطور که امام فرمودند: بیم آن میرود که زحمات شهدا به هدر رود و اگر چه آنها به سعادت رسیدند این ما هستیم که آزمایش میشویم».
در گفتوگوهایی که گروه سیاسی با دو چهره پیشکسوت سپاه انجام داد، سعی شد تا زوایای مختلف شخصیتی و فرماندهی شهید بروجردی بیان شود.
شهید بروجردی هیچگاه فلّهای فرمانده انتخاب نکرد
سردار «محمدعلی آسودی» معاون فرهنگی پیشین سپاه در گفتوگو با خبرنگار گروه سیاسی ، با بیان اینکه شهید بروجردی ذاتا یک عنصر فرهنگی بود، اظهار کرد: شهید بروجردی اعتقاد داشت که باید دلسوز مردم کردستان بود و باید به آنها ایمان داشت. او معتقد بود که صف مردم کردستان باید از ضدانقلاب جدا شود و این جدایی برای همگان تبیین شود. او باور داشت کسانی که در کردستان آشوب و بلوا به راه انداختهاند، سازمان یافته استکبار جهانی هستند.
وی افزود: شهید بروجردی علاوه بر دلسوزی فراوانی که برای مردم کردستان داشت، دلسوز فریبخوردههای جریانات ضدانقلاب کردستان نیز بود. بارها میشد که شهید بروجردی در ساعات پایانی شب به محل نگهداری ضدانقلابهای بازداشت شده میرفت و تا پاسی از شب و حتی تا سحر، با آنها حرف میزد و آنها را هدایت میکرد. در خاطراتی که راجع به شهید بروجردی بیان شده، آمده که حتی یک بار ایشان با وجود اسلحهای که به همراه داشت، شب تا صبح را با بازداشتیها خوابیده است. اسلحهاش را درآورد و کنار گذاشت و همراه بازداشتیها خوابید. در این شرایط یکی دو نفر از بازداشتیها بلند میشوند و به سبب ارادتی که به او داشتند تا هنگام بیداری شهید بروجردی، از او نگهبانی میکنند. بهخاطر همین ویژگیهاست که شهید بروجردی را «مسیح کردستان» مینامند. مسیح کردستان یعنی نجاتبخش مردم کردستان.
سردار آسودی با بیان اینکه ما همچنان آثار فرهنگی حضور شهید بروجردی در کردستان را میتوانیم ببینیم، گفت: در منطقهای که درگیری هست، فضای فرهنگی کمتر به راه میافند و فعالیت میکند و به همین دلیل برای بسیاری از بچههای رزمنده درک این موضوع سخت بود که چگونه شهید بروجردی در آن شرایط حساس، محیط و فضایی فرهنگی را در کردستان پایهریزی کرده است.
وی با بیان اینکه بارها پیش میآمد که شهید بروجردی بدون اسلحه برای توجیه مردم نواحی مختلف کردستان، به روستاها برود، گفت: اتفاقاً این رویکرد شهید بروجردی بسیار موثر بود و سبب همراهی اقشار مختلف مردم کردستان با انقلاب شد.
سردار آسودی گفت: از همان زمان که دستور آمد یک فرد به کردستان برود و اوضاع نابسامان آنجا را سامان دهد و شهید بروجردی برای این مأموریت انتخاب شد، او سعی کرد ده _ دوازده نفر از نیروهای تازه وارد به سپاه را دستچین و انتخاب کند و بهعنوان فرماندهان مأموریت کردستان، به مناطق مختلف این استان بفرستد. شهید بروجردی هیچگاه فلّهای فرمانده انتخاب نکرد. او حوزه و شرایط محل ماموریت را کاملاً میشناخت و میدانست برای آن وضعیت به چه نیرویی نیاز دارد. فرماندهانی که از سوی شهید بروجردی انتخاب میشدند هم باید او را میفهمیدند و هم نسبت به شرایط منطقه و مردم کردستان از آگاهی و اشراف کافی برخوردار بودند.
سردار «محمدعلی آسودی» معاون فرهنگی پیشین سپاه در گفتوگو با خبرنگار گروه سیاسی ، با بیان اینکه شهید بروجردی ذاتا یک عنصر فرهنگی بود، اظهار کرد: شهید بروجردی اعتقاد داشت که باید دلسوز مردم کردستان بود و باید به آنها ایمان داشت. او معتقد بود که صف مردم کردستان باید از ضدانقلاب جدا شود و این جدایی برای همگان تبیین شود. او باور داشت کسانی که در کردستان آشوب و بلوا به راه انداختهاند، سازمان یافته استکبار جهانی هستند.
وی افزود: شهید بروجردی علاوه بر دلسوزی فراوانی که برای مردم کردستان داشت، دلسوز فریبخوردههای جریانات ضدانقلاب کردستان نیز بود. بارها میشد که شهید بروجردی در ساعات پایانی شب به محل نگهداری ضدانقلابهای بازداشت شده میرفت و تا پاسی از شب و حتی تا سحر، با آنها حرف میزد و آنها را هدایت میکرد. در خاطراتی که راجع به شهید بروجردی بیان شده، آمده که حتی یک بار ایشان با وجود اسلحهای که به همراه داشت، شب تا صبح را با بازداشتیها خوابیده است. اسلحهاش را درآورد و کنار گذاشت و همراه بازداشتیها خوابید. در این شرایط یکی دو نفر از بازداشتیها بلند میشوند و به سبب ارادتی که به او داشتند تا هنگام بیداری شهید بروجردی، از او نگهبانی میکنند. بهخاطر همین ویژگیهاست که شهید بروجردی را «مسیح کردستان» مینامند. مسیح کردستان یعنی نجاتبخش مردم کردستان.
سردار آسودی با بیان اینکه ما همچنان آثار فرهنگی حضور شهید بروجردی در کردستان را میتوانیم ببینیم، گفت: در منطقهای که درگیری هست، فضای فرهنگی کمتر به راه میافند و فعالیت میکند و به همین دلیل برای بسیاری از بچههای رزمنده درک این موضوع سخت بود که چگونه شهید بروجردی در آن شرایط حساس، محیط و فضایی فرهنگی را در کردستان پایهریزی کرده است.
وی با بیان اینکه بارها پیش میآمد که شهید بروجردی بدون اسلحه برای توجیه مردم نواحی مختلف کردستان، به روستاها برود، گفت: اتفاقاً این رویکرد شهید بروجردی بسیار موثر بود و سبب همراهی اقشار مختلف مردم کردستان با انقلاب شد.
سردار آسودی گفت: از همان زمان که دستور آمد یک فرد به کردستان برود و اوضاع نابسامان آنجا را سامان دهد و شهید بروجردی برای این مأموریت انتخاب شد، او سعی کرد ده _ دوازده نفر از نیروهای تازه وارد به سپاه را دستچین و انتخاب کند و بهعنوان فرماندهان مأموریت کردستان، به مناطق مختلف این استان بفرستد. شهید بروجردی هیچگاه فلّهای فرمانده انتخاب نکرد. او حوزه و شرایط محل ماموریت را کاملاً میشناخت و میدانست برای آن وضعیت به چه نیرویی نیاز دارد. فرماندهانی که از سوی شهید بروجردی انتخاب میشدند هم باید او را میفهمیدند و هم نسبت به شرایط منطقه و مردم کردستان از آگاهی و اشراف کافی برخوردار بودند.
وی با بیان اینکه همه فرماندهانی که شهید بروجردی برای ماموریت کردستان برگزیدند بعدها به فرماندهانی نامدار و کارآمد تبدیل شدند، اظهار کرد: شهید بروجردی در میان نیروهای تازه وارد به سپاه، گوهرها را میشناخت و آنها را برمیگزید و در طول یک فرآیند، این گوهرها را به زمرّدهای درخشان و فرماندهانی بزرگ تبدیل میکرد و به آنها دید وسیعی میداد.
سردار آسودی با بیان اینکه نگاه فرهنگی، انسانی و تربیتی مهمترین مسئلهای بود که شهید بروجردی به فرماندهان تحت امر خود آموزش میداد، عنوان کرد: شهید بروجردی به نیروها و فرماندهان تحت امر خود، میدان میداد تا رشد کنند. او در ماههای آخر عمر شریف خود با وجود آنکه دیگر فرمانده قرارگاه حمزه نبود، اما همهکاره کردستان و آذربایجان غربی و بسیاری از مناطق پرالتهاب بود. همه شهید بروجردی را قبول داشتند. او اعتقاد داشت که باید خودش را کنار بکشد و زمینه را فراهم کند تا دیگران رشد کنند.
وی در پایان با بیان اینکه از همه علیالخصوص جوانان درخواست میکنم که کتاب «مسیح کردستان» را بخوانند، گفت: هرکس این کتاب را بخواند عاشق شهید بروجردی میشود؛ این کتاب شخصیت شهید بروجردی را از زمان قبل از پیروزی انقلاب تا هنگام شهادت، به صورتی جذاب و کارشناسانه روایت کرده است.
مردم کُرد ایران مجاهدتهای شبانهروزی «مسیح کردستان» را فراموش نمیکنند
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *