چهارراه استانبول رجعت دوباره کیایی به ایدهای جنجالی/شعارزدگی بیش از حد کارگردان بارکد+عکس
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، تازه ترین ساخته "مصطفی کیایی" با نام "چهارراه استانبول" این روزها در چرخه اکران سینماها قرار گرفته و تاکنون پس از نزدیک به یک هفته اکران 400 میلیون تومان فروخته است.
فیلم کیایی با وجود زمان مناسب برای اکران برای داشتن گیشه باید با چهارده فیلم رقابت کند. رقابتی که با حضور پررنگ فیلم های کمدی در اکران بهار کمی برای "چهارراه استانبول" سخت شده است.
چهارراه استانبول در ابتدا با نام "پلاسکو" مجوز ساخت گرفت اما به گفته کارگردان به خاطر جلوگیری از حاشیه های احتمالی نسبت به جنجالی بودن اسم برای فروش بیشتر به چهارراه استانبول تغییر نام داد.
این فیلم با موضوعی خاص به شیوه آثار قبلی کیایی مشکلی اجتماعی را مطرح می کند که در کنار داستان اصلی حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو مطرح می شود. اما این داستان فرعی نتوانسته به تنه اصلی متصل شود.
کیایی برخلاف آثار قبلی کمی دچار شعارزدگی در فیلمنامه شده و تمام قدرت خود را صرف کارگردانی و جلوه بصری و ویژه چهارراه استانبول کرده است. آثار قبلی کیایی مثل خط ویژه و بارکد در کنار داستان اصلی مشکلی اجتماعی را ماهرانه مطرح می کرد اما در چهارراه استانبول دیالوگها به شدت رو بوده و برای مخاطب پیام اخلاقی صادر می کند.
کیایی آگاهانه و هوشمندانه سراغ چالشی مهم به نام آتش سوزی پلاسکو رفته اما به دلایلی سوژه این چنین را سوزانده است. فیلم در بخش هایی از زمان خود تعلیق مناسبی ایجاد کرده و مخاطب را تا مرز تاثر پیش می برد اما به یکباره طناب خط روایی داستان از بین می رود.
بازیگران فیلم چهارراه استانبول مانند اکثر آثار کیایی از یکدستی خاصی برخوردار هستند و شاید دلیل اصلی آن تکرار همکاری متوالی آنها در آثار قبلی کیایی است. زوج محسن کیایی و بهرام رادان همچون فیلم بارکد در این فیلم هم رگه هایی از کمدی را ایجاد کرده اند و نشان دادند که زوج مناسبی برای هم هستند.
یکی از بازی های درخشان این فیلم را باید در بازی "مسعود کرامتی" دید. بازی بی نظیری که کرامتی را مستحق نامزدی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد قرار داد. اما سایر بازیگران مخصوصاً بازیگران زن این فیلم نتوانستند درخشش خاصی از خود نشان دهند.
فیلم سینمایی "چهارراه استانبول" دغدغه درست کارگردان نسبت به زمانه خود را نشان داده و از کیایی چهره ای شاخص در عرصه سوژه یابی می سازد اما متاسفانه نمی تواند خواسته کارگردان به نمایش بگذارد. شاید چهارراه استانبول با تدوینی مناسب بتواند در نقاط عطف خاص خود مخاطب را تا لحظه آخر درگیر فیلم نماید. اتفاقی که در زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر برای این اثر نیفتاد.