مشکل تاخیر در واریز پول همچنان به قوت خود باقی است
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزای میزان، چندی پیش پرده از مشکل تاخیر ۲۴ ساعته واریز پول از دستگاههای پوز به حساب صاحبان آن و مشکلات ایجاد شده برای جایگاههای سوخت برداشت.
معضلی که سبب آن شده بود جایگاههای سوخت تنها به صورت نقدی اقدام به فروش فرآوردههای نفتی کنند تا خلا زمانی ایجاد شده در این میان را برای خرید جدید خود پر کنند.
این مسئله به دلیل گستردگی و در عین حال فراگیری بالا آن واکنشهای متعددی از سوی افراد و مسئولین متفاوت را به دنبال داشت به گونهای که محمدرضا موسویخواه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: تغییراتی در سامانه شاپرک بانک مرکزی ایجاد شده سبب آن شده پولی که از طریق این سامانه پرداخت در گذشته، ظرف مدت دو تا سه ساعت در دسترس صاحب حساب قرار میگرفت با تغییراتی که انجام شده، صاحب حساب حدود ۲۴ ساعت بعد به پول خود دسترسی خواهد داشت که این موضوع با توجه به لزوم خرید فرآورده سوختی، برای جایگاهداران مشکلاتی ایجاد کرده است.
اکنون و پس از گذشت نزدیک به یک ماه از این تغییر و تحولات همچنان شاهد عدم تغییر در سامانه شاپرک هستیم و در ادامه این راه اصناف دیگر نیز نارضایتی خود را نسبت به این تاخیر در واریز پول بیان کرده اند.
در راستای پیگیری عواقب اجرا این طرح با صاحبان صنفهای دیگر به گفت و گو پرداخت که نقطه مشترک تمام این صحبتها، اختلال ایجاد شده در روند کاری به ویژه برای بنگاههایی که روزانه به گردش حساب مالی خود نیاز دارند، بوده است.
البته گفتنی است بانک مرکزی در پاسخ به دلیل تاخیر ۲۴ ساعته در واریز وجه پس از تراکنش با دستگاه پوز، جلوگیری از خطرات و پولشویی و مبارزه با کلاه برداری بیان کرده است.
بر اساس اعلام بانک مرکزی طبق استانداردهای جهانی و در همه کشورهای دنیا، بعد از کارت کشیدن، بین چند ساعت تا ۴۸ ساعت طول میکشد که پول به حساب فروشنده واریز شود تا سامانهها بتوانند تراکنش مشکوک را شناسایی کنند و اگر شخصی متوجه برداشت مشکوکی شود فرصت کافی برای پیگیری داشته باشد.
به طور قطع این برنامه با هدف افزایش ضریب ایمنی بانکداری الکترونیک و در راستای پیروی از استانداردهای بین المللی در کشور به اجرا در آمده که در ادامه راه و با اجرا آن با نواقص و کمبودها طرح آشنا شدیم که از این پس باید بر روی رفع این نواقص گام برداریم تا به سمت بهبود هر چه بهتر اجرا طرح برسیم.