بیمه بدنه هواپیما چطور محاسبه میشود؟
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد، هواپیماها به دوسته کلی تقسیم میشوند که در این بین هواپیماهای سبک و فوق سبک جهت اهداف تفریحی، آموزشی و تبلیغی مورد استفاده قرار میگیرد و هواپیمای سنگین و فوق سنگین برای جابهجایی بار و مسافر استفاده میشود.
در این زمینه بیمه بدنه هواپیما یک نوع بیمه تمامخطر است که طی آن بیمه گر متعهد میشود که به جز استثنائات مندرج در بیمه نامه، هرگونه خسارت وارده به هواپیما را در حین پرواز، حرکت و توقف روی زمین یا آب جبران نماید.
در حالت کلی بیمه نامه بدنه هواپیما به سه شکل کلی تهیه میشود که اولین مورد بیمه تمامخطر در زمانیکه هواپیما در حرکت نیست.
این بیمهنامه، کلیه خسارات و فقدان فیزیکی هواپیما را در زمانی که در فرودگاه (بر روی زمین) قرار دارد و از نیروی محرک خود برای حرکت و جابهجایی استفاده نمیکند، تحت پوشش قرار میدهد.
نوع دیگر بیمه تمامخطر به جز مواقعی که هواپیما در حال پرواز است که در این مورد تمام خسارات و فقدان هواپیما بر روی زمین و حتی خسارات وارد شده در زمان جابهجایی هواپیما را پوشش میدهد.
اما نوع سوم بیمه تمامخطر بر روی زمین و در زمان پرواز است که طبق آن تمامی خسارات و فقدان هواپیما ناشی از حرکت، توقف و یا جابهجایی هواپیما بر روی زمین و در زمان پرواز را پوشش میدهد.
از جمله بیمه نامههای دیگر تحت عنوان بیمه نامه هواپیما میتوان به بیمه نامه فرانشیز بدنه و بیمه نامه جنگ بدنه اشاره کرد.
بیمه نامه فرانشیز بدنه
از آنجائیکه در بعضی موارد فرانشیز در نظر گرفته شده برای بیمه نامه بالا است بیمه گذار با پرداخت حق بیمه مربوطه و بر اساس شرایط بیمه نامه بدنه صادره، فرانشیز ببمه نامه بدنه را تحت پوشش بیمهای در میآورد.
بیمه نامه جنگ بدنه
طبق شرایط بیمه نامه بدنه، خسارت ناشی از جنگ، اقدامات تروریستی و موارد نظیر آن استثنا گردیده است، بیمه گذار با پرداخت حق بیمه مربوطه و بر اساس بیمه نامه بدنه صادره قسمتی از پوششها که در بیمه نامه استثنا گردیده است را تحت پوشش در میآورد.
چه مواردی خارج از تعهد بیمهگر است؟
استثنائات بیمه بدنه در بیمهنامه های صادر شده تا حدودی با هم متفاوت است، ولی به طور کلی در تمامی بیمهنامهها یافت میشود که به شرح زیر است:
۱-چنانچههواپیمابرایمصارف غیرقانونی وبارضایت بیمهگذار بهکار گرفتهشود.
۲-هنگامی که هواپیما در خارج از محدوده جغرافیایی مندرج در بیمهنامه فعالیت کند.
۳-استفاده از هواپیما برای مصارفی بغیر از آنچه در بیمهنامه قید شده است.
۴-هدایت هواپیما توسط شخص دیگری به غیر از خلبان آن، مگر در مواردی که عمل جابجایی (Taxiing) انجام میشود.
۵-زمانی که شرایط قابلیت پرواز هواپیما و یا اعتبار گواهینامه خلبانی خلبان نقض شده، ولی پروازانجام شده است.
۶-در شرایطی که با موافقت بیمهگذار، هواپیمای در حال پرواز بعضی از قوانین و مقررات هواپیماییکشوری را نقض کرده باشد.
۷-هرگونه خسارات ناشی از کهنگی و فساد لاستیکهای هواپیما، مگر اینکه شرط مغایری برایپوشش آنها وجود داشته باشد.
۸-خسارات ناشی از تغییر و تبدیل هواپیما، جنگ، اعتصاب، شورش و بلوا.
۹-خسارات ناشی از عدم استفاده.