اطلاعات خوشناسی در اینترنت چقدر کاربردی اند؟/پیدا شو برای خودآگاهی و زندگی بهتر
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، آدمی اضطراب را از محیط اطراف دریافت می کند و حتی آن را به دیگران منتقل می سازد. در این میان ما هر روز با پرسش هایی از این جنس که من چه گونه می توانم بر این اضطراب ها فائق شوم، چطور حالم را خوب کنم و چگونه بر مشکلاتم پیروز شوم، مواجه می شویم.
برای اکثر ما که ترجیح می دهیم پاسخ های این سوال را از طریق جستجو در اینترنت حل کنیم، چند جستجوی ساده در اینترنت باعث می شود که با حجم عظیمی از پاسخ ها و راه حل های به ظاهر روانشناسانه و علمی روبرو شویم، اما کدام راه حل درست است و به کدام یک از این پاسخ ها باید اعتماد کنیم؟ .
فلورا فروغیان، که به تازگی با برنامه «پیدا شو» در سایت «تماشا» به موضوع «خود شناسی» می پردازد، در این باره می گوید: داشتن سواد رسانه ای در عصر بمباران اطلاعات کمک شایانی می کند تا بهتر بتوانیم اطلاعات بهتر و صحیح تر را از میان جامعه اطلاعاتی و شبکه ای دریافت کنیم. سواد رسانه ای کمک می کند تا حتی محک خوبی برای سنجش اعتبار منابع اطلاعاتی داشته باشیم.
این کارشناس ارتباطات اجتماعی، می افزاید: رضایت درونی مهم ترین بخش برای شناخت پیشنهاد ها و راهنمایی های صحیح است. مسائل انسانی بسیار پیچیده است و هر کدام از ما برای خودمان دنیایی داریم برای همین نمی شود یک پیشنهاد و یک راه برای خودشناسی را به همه افراد پیشنهاد کرد و از آن به عنوان سنگ محک برای سنجش میزان احساس رضایت استفاده کرد. شناخت خود، تنها یک مسئله روانشناسی نیست، بلکه ترکیبی از جامعه شناسی و روابط اجتماعی و انسانی است.
وی با بیان اینکه اکثر گلایه هایشان را به بیرون از خود شان معطوف می دانند و از همسایه گرفته تا دولت و حکومت را مقصر مشکلاتشان می دانند، خاطرنشان می کند: شناخت خود به ما کمک می کند تا مسئولیت رفتارهایمانرا به گردن دیگران نیندازیم و بدون اینکه دچار خوش باوری شویم که همه چیز در بیرون از ما در بهترین حالت قرار دارد، متوجه این موضوع شویم که خود شناسی ما چه تاثیری در بهبود شرایطمان دارد.
مجری و کارشناس برنامه «پیدا شو»، می گوید: خودشناسی در دو حالت کلی به وجود می آید، ابتدا خودشناسی روایی که براساس روایت ها و باورهای ما شکل می گیرد که «هر کس خود را شناخت خدای خود را شناخت»، این خودشناسی در عرفان نیز وجود دارد و اشعار شاعرانی چون مولانا سرشار از این جنس خودشناسی است. دومین خودشناسی، خودشناسی حصولی است که بر اساس ارتباطات انسانی و جامعه شناسی و روانشناسی حاصل می شود و هر کدام از ما می توانیم آن را از محیط به دست آوریم.
وی تاکید می کند: شناخت خود باعث می شود تا در گام اول با آگاهی بیشتر نسبت به خودمان و نیازهایمان تصمیم گیری کنیم در اینجا حتی اگر به نتیجه هم نرسیم باعث می شود تجربه ای نو کسب کنیم و در گام های بعدی از آن تجربه استفاده کنیم.