جشنواره موسیقی فجر ششمین شب خود را پشت سر گذاشت/ از اجرای متفاوت بهنام بانی تا هنرنمایی ارکستر ملی+ عکس
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در شب ششم کنسرت های خود با اجرای بهنام بانی و گروه ارکستر ملی به رهبری فریدون شهیازیان و خوانندگی محمد معتمدی ساعات خاطره انگیزی برای مخاطبان رقم زد. در این گزارش دو اجرای پرمخاطب شب گذشته را بررسی می کند.
بهنام بانی
کنسرت بهنام بانی شب گذشته 25 دی ماه در سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در سالن همایش ایرانیان میزبان مخاطبانش بود.
کنسرت شب گذشته با یک دقیقه سکوت و ایستادن تمامی حاضرین در سالن ایرانیان به احترام شهدای کشتی نفتکش سانچی و نیز جان باختگان زلزله کرمانشاه و کرمان آغاز شد.
سپس بهنام بانی با اجرای قطعه "علاقه خاص" به روی صحنه آمد. این خواننده اثر اول کنسرت را اجرا کرد و سپس از تماشاگران خواست که یکبار دیگر به احترام شهدای سانچی و مردم زلزلهزده کشورمان سکوت کنند.
این خواننده سپس اثر "همه دنیام" را خواند و پس از اینکه از اولین حضورش در جشنواره موسیقی فجر ابراز خوشحالی کرد، رو به مخاطبانش گفت: با توجه به اتفاقی که برای کشتی نفتکش سانچی افتاد و یک روز عزای عمومی در کشورمان اعلام شد، تصورم این بود که کنسرت امشب لغو میشود ولی این اتفاق نیفتاد. حالا که این کنسرت برگزار شده است، ما آن را به شهدای کشتی سانچی تقدیم میکنیم.
در ادامه قطعه جدیدی از بهنام بانی اجرا شد که نسخه استودیویی آن تا کنون منتشر نشده است. این اثر "دل نکن" نام داشت و اثری کاملاً متفاوت با سایر قطعات بانی بود و فضای محزونتری داشت که شاید انتشار نسخه ارجینال آن بتواند جنبههای دیگری از صدا و خوانندگی بانی را نشان بدهد.
"اخماتو وا کن" اثر بعدی کنسرت شب گذشته بود که گیتاریستهای ارکستر در حین اجرای آن مورد تشویق قرار گرفتند. بلافاصله پس از این اثر، بانی قطعه "چه بخوای چه نخوای" را خواند و از حامد برادران، آهنگساز و تنظیمکننده آثارش که در سالن حضور داشت تقدیر کرد و او را بهترین آهنگساز و تنظیمکننده موسیقی در ایران دانست و گفت که برادران پس از خدا، دومین کسی است که نقش مهمی در موفقیتش داشته است.
در ادامه کنسرت هم قطعات "توقع ندارم"، "بسمه"، "چی بگم" و "وای دل بیقرارم" اجرا شد و بعد بهنام بانی از مادرش که در سالن حضور داشت به طور ویژه تقدیر کرد و از حاضرین در سالن ایرانیان درخواست کرد که برای تمامی پدرها و مادرهای ایرانی دست بزنند.
در پایان کنسرت نیز قطعه "من یه دیوونم" اینبار با شیوهای کمی متفاوتتر از اجرای قبلی آن اجرا شد تا کنسرت بهنام بانی با اجرای 11 قطعه در 90 دقیقه به پایان برسد.
ارکستر ملی با فریدون شهبازیان و محمد معتمدی
اجرای ارکستر ملی به رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی محمد معتمدی، در حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی افضلی مدیر عامل موسسه توسعه هنرهای معاصر، برگزار شد.
برنامه با پیام تسلیت دبیرخانه جشنواره به مناسبت حادثه غمبار نفتکش ایرانی آغاز شد و پس از آن نوازندگان ارکستر به صحنه آمدند. نخستین قطعهای که توسط نوازندگان به اجرا درآمد موسیقی فیلم "محمد رسول الله" اثر جاودانه موریس ژار بود که در سکوت سازهای ایرانی ارکستر، توسط سازهای زهی و بادی نواخته شد.
سپس محمد معتمدی به صحنه آمد و نخستین تصنیف این کنسرت را اجرا کرد، در حالی که تکنوازی نی همراه با ارکستر او را همراهی میکرد.
قطعه بعدی با نتهای پیانو آغاز شد و معتمدی تصنیف "کویر" را که شاعر و آهنگساز آن هم خودش بوده است اجرا کرد.
پس از اجرای قطعهای بیکلام، تصنیف "چون گل همراه نسیم" با آهنگسازی همایون خرم و ترانهای از بیژن ترقی اجرا شد. سپس نوبت به یکی از محبوبترین ترانههای ایرانی به نام "کاروان" رسید که با آهنگی از مرتضی محجوبی، ترانه رهی معیری و آواز بنان، جاودانه شده است.
بخش دوم برنامه با قطعه بیکلام "جام تهی" که یکی از برترین آثار آهنگسازی فریدون شهبازیان است آغاز شد. این قطعه که در اوایل دهه 50 نوشته شده همچنان شنیدنی است و رنگبندی صوتی آن با نوای جادویی کلارینت، حضور پر رنگ سازهای بادی و مضرابهای جذاب سنتور، جلب توجه میکند.
پس از آن بار دیگر معتمدی به صحنه آمد و تصنیف "دل از دستم رفته برون زان دم که تو را دیدم" با آهنگی از مجید وفادار و شعری از رحیم معینی کرمانشاهی اجرا شد.
در پایان برنامه هم با درخواست مخاطبان تصنیف"ای ایران" اجرا شد.