مهمترین ویژگی هنر انقلاب، قدرت بیان آن است
به گزارش گروه فرهنگی به نقل پایگاه خبری حوزه هنری، این هنرمند با بیان اینکه در حال حاضر برای اتفاقات مختلف جهانی از جمله مسئله فلسطین، میانمار و ... یا رویدادهای داخلی مثل مناسبت 9دی کارهایی به صورت پوستر تهیه می کند، بیان داشت: هنرمند نمی تواند نسبت به پیرامون خود بیتفاوت باشد و تنها برای دل خودش کار کند. انسان اگر جنبههای معرفتی را در وجود خود پرورش دهد، دلش رنگ و بوی همان دغدغههای مردم را میگیرد. بعضی اتفاقات را خدا سر راه هنرمند میگذارد که از توان و تخصص خودش برای حمایت حق در برابر باطل استفاده کند. مثلا همین مسئله فلسطین؛ موضوعی تمام شده نیست. تا زمانی که ظلم هست و جامعه جهانی در برابر ستمی که به مردم میانمار، یمن، فلسطین و ... می شود سکوت می کند، واکنش نشان ندادن به این اتفاقات جفا به همه انسانیت است. یک گرافیست در حد توان خودش، یک فیلمساز به اندازه قابلیت خودش و یک شاعر نیز در حد وسعش باید حرکتی کند.
این هنرمند پیرامون ویژگی های هنر انقلاب بیان داشت: هنر انقلاب در ابتدا باید از کیفیت مناسبی برخوردار باشد. یک اثر ضعیف هر چقدر هم سعی کند پیامی را منتقل کند اما وقتی از ابزار ضعیفی برخوردار است و از قدرت لازم تهی است نمی توان از آن دفاع کرد. بنابراین در وهله اول یک اثر هنری انقلابی باید از نظر هنری، فنی و آکادمیک اثری قوی و نو باشد تا تاثیر خود را بگذارد. در غیر این صورت یک کار ضعیف بیشتر ضربه زننده است. مثل برخی از کارهای هنری نه چندان تاثیرگذار که در صورتهای مختلف هنری از جمله فیلم، سریال، پوستر، بنر و ... میبینیم که متاسفانه حالت شعاری پیدا میکنند و همان ضعف اصل پیام را تحتالشعاع قرار میدهد. بنابراین بهترین راه برای تاثیرگذار بودن یک هنرمند که داعیه هنر انقلاب را دارد قدرت بیان و قدرت عمل در آثارش است.
صبری با اشاره به اینکه هنرمند هم جدا از سایر اقشار جامعه نیست، عنوان داشت: سیاسیون ما هم طی چهار دههای که از انقلاب اسلامی می گذرد فراز و فرودهای بسیاری را از سر گذراندهاند. برخی که سینهچاک انقلاب بودهاند در میانه راه از قطار انقلاب جا ماندهاند. هنرمندانی بودهاند که در ابتدای انقلاب بسیار فعال و تاثیرگذار خود را نشان دادهاند اما با گذر زمان تغییر کردهاند. اما هنرمندی که اعتقاد داشته از ابتدا تاکنون پای انقلاب ایستاده و نه تنها هیچ تغییری نکرده بلکه امروز روشنتر و آگاهتر و با بصیرت بیشتری به کار نگاه میکند. به معنای دیگر اگر در روزگار جوانی خیلی اطلاعات عقیدتی و سیاسی نداشت امروز بعد از گذشتن چهل سال حجت بر او تمام شده و اگر پشتوانه قوی قلبی به مرام و انقلابش داشته باشد هیچ بهانهای برای تغییر ندارد و نگاهش عمیقتر هم شده است.
او درباره انتظاری که هنرمندان از مسئولین رشتههای هنری دارند، گفت: توقع این است که مدیران جنبههای مشاورهای بیشتری را لحاظ کنند. ممکن است فردی را مدیر جایی بگذارند که اطلاعات هنری کمی داشته باشد؛ حداقل مشاوران خوبی به کار بگیرد. ما می بینیم که مثلا دهه فجر میگذرد و وزارت فرهنگ و ارشاد فستیوال و جشنوارههای مختلفی برگزار میکند اما آنچه در این رویدادها وجود ندارد، انقلاب است. بنابراین این توقع وجود دارد که ساختارها عوض شود و به این مسائل توجه بیشتری شود.