گردش مالی موسسات کنکور باعث مقاومت آنها در برابر حذف کنکور است
به گزارش گروه جامعه ،امیررضا شاهانی با بیان اینکه مسئله حذف کنکور از ابعاد مختلفی قابل بررسی است، گفت: در آزمون سراسری سال ۹۶ کمتر از ۹۰۰ هزار شرکت کننده وجود داشت که از این تعداد، ۵۹۰ هزار نفر متقاضی ورود به دانشگاه در گروه علوم تجربی بودند این موضوع به خوبی نشاندهنده علاقه داوطلبان به چند رشته خاص گروه علوم تجربی است.
وی افزود: بنابراین میتوان گفت که لزوم برگزاری کنکور در رشتههایی که صندلی خالی دارد کمرنگتر شده است، اما برای رشتههای پرمتقاضی باید یک مکانیزم ورودی به دانشگاهها وجود داشته باشد تا براساس این مکانیزم، استعدادیابی صورت گرفته و دانشآموزان قویتر بتوانند وارد دانشگاه شوند.
سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امروز به خاطر علاقه شدید دانشآموزان برای ورود به دانشگاه، مدارس غیرانتفاعی، استعدادهای درخشان، نمونه و آموزشگاههای برگزاری کلاسهای کنکور شکل گرفته و در حال توسعه هستند، اظهار داشت: این آموزشگاهها علاوه بر دریافت مبالغ هنگفتی از داوطلبان و خانوادههای آنها، دانشآموزان را صرفا با تکنیکهای تستزنی آشنا میکنند و مفاهیم را آموزش نمیدهند.
شاهانی خاطرنشان کرد: بر این اساس امروز دانشجویان کم سواد در دانشگاهها داریم چراکه هدف آموزشگاهها تنها قبولی در کنکور است. به نظر میرسد با حذف کنکور، این مسئله بتواند حل شود.
وی افزود: البته موسسات کنکور دارای گردش مالی بسیار زیادی هستند و این گردش مالی باعث مقاومت آنها در برابر حذف کنکور خواهد بود.
سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد با اشاره به مضرات دیگر آموزشگاههای برگزاری کلاسهای کنکور گفت: این آموزشگاهها فشار و استرس زیادی به خانوادهها و داوطلبان وارد کرده و متاسفانه سلامت جوانان به دلیل استرس بالای ورود به دانشگاه در معرض خطر است که باید چارهای اندیشید.
شاهانی عنوان کرد: با وجود اینکه برخی از مشاورانی که امروزه در این مراکز در حال فعالیت هستند، سواد و تخصص لازم برای این کار را ندارند با این حال تعیینکننده اصلی رشته تحصیلی داوطلبان هستند.
وی اضافه کرد: این یک معضل جدی است و باید راهکاری برای آن یافت به نظر میرسد حذف کنکور میتواند به این موضوع کمک کند.
سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برخی طرحهای جایگزین کنکور گفت: آموزش و پرورش با برنامهریزیهای لازم، میتواند برگزاری آزمونهای کشوری در دوره متوسطه را جایگزین کنکور سراسری کند تا دانشآموزان با مفاهیم درسی بیشتر آشنا شوند.