تبلیغات محصولات آسیبرسان به سلامت در رسانههای ارتباط جمعی ممنوع شد
به گزارش گروه سیاسی ، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 1 آذر ماه) مجلس شورای اسلامی با اصلاح طرح ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیبرسان در رسانههای ارتباط جمعی داخلی و بینالمللی و فضاهای مجازی جهت تأمین نظر شورای نگهبان با 163 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
لازم به ذکر است که در ماده (1) اصلاحی آمده است: ارائه هرگونه اطلاعات نادرست و تبلیغات خلاف واقع که نوعاً موجب گمراهی و فریب مخاطب میشود به هر طریق از جمله رسانههای داخلی و خارجی و یا فضای مجازی درباره آثار مصرف مواد و فرآوردههای دارویی، خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، گیاهی، طبیعی، مکمل و همچنین تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی و هرگونه خدمات سلامت ممنوع است و مرتکب به حبس یا جزای نقدی درجه 6 و محرومیت از فعالیت شغلی و اجتماعی مرتبط برای 2 تا 5 سال محکوم میشود در صورتی که به مصرفکننده خسارتی وارد شود علاوه بر جبران آن معادل 2 تا 5 برابر خسارت وارده به عنوان جزای نقدی به مجازات مذکور اضافه میشود.
طبق گزارش خانه ملت، تبصره 1 مصادیق اطلاعات نادرست و تبلیغ خلاف واقع عبارت است از: اطلاعات یا ادعاهای اثبات نشده و یا تأیید نشده توسط وزارت بهداشت و درمان، آموزش پزشکی درباره روش فرآوری، تولید، نامگذاری تجاری، خواص ترکیب، منشأ سودمندی، ارزش غذایی، روش درمانی و خدمات، آثار و منافع ناشی از ارائه خدمات یا درمان یا دارا بودن گواهی یا مجوز از مراجع داخلی یا خارجی در خصوص کالا و خدمات موضوع این قانون مشخص میگردد.
بر اساس تبصره 2 انتشار تبلیغات موضوع این قانون از سوی رسانههای جمعی موجب محکومیت مدیرمسئول در رسانههای چاپی یا مسئولی ذیربط در سایر رسانهها به مجازات مندرج در این قانون میباشد. الزام به جبران خسارت شامل مواردی که ورود آسیب منتسب به تبلیغکننده نیست، نمی گردد.