بهره گیری از حل المسائل در مدارس ،ممنوع است/ لزوم رعایت استاندارد ها در محتوای کتب کمک درسی
فریبا کیا در گفت و گو با خبرنگار جامعه ، در خصوص استانداردهای کتب کمک آموزشی مدارس گفت: تمامی کتب تولید شده در بخش خصوصی باید استانداردهای مربوط به سازمان پژوهشی را رعایت و بعد از تأیید نهایی به مدارس معرفی شود. بنابراین تناسب محتوای کتب کمک آموزشی با برنامه درسی مدارس الزامی و در فرآیند استاندارد سازی مورد بررسی قرار می گیرد.
وی افزود: تبیین کتب کمک درسی باید با هدف تعلیم، تربیت و هم افزایی آموزشی انجام شود، اما در بسیاری از موارد در تولیدات بخش خصوصی از این اهداف صرف نظر ، و ذهن دانش آموزان را منفعل میکند. درحالی که تولید اینگونه کتابها غیر استاندارد بوده و پویایی و تحرک را در دانش آموزان کاهش میدهد.
معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی عنوان کرد: براساس مصوبه ۸۲۸ شورای عالی، آموزش و پرورش در صورت هم جهتی کتب تولید شده با سیستم آموزشی و برنامههای درسی مدارس، می تواند از بخش خصوصی حمایت کند در غیر این صورت تبلیغ، توزیع و ترویج هر گونه منبع آموزشی در مدارس بدون تأئید سازمان پژوهشی مخالف قانون بوده و با متخلفین امر برخورد می شود.
کیا در خصوص فواید استفاده از کتب کمک درسی در بین دانش آموزان اذعان داشت: انتخاب نوع کتب کمک درسی بر عهده مدارس و معلمها است و براساس توان دانش آموزان انتخاب، و توزیع می شود. استفاده از کتب کمک آموزشی علاوه بر مرور آموخته ها، در صرفه جویی ساعات آموزش معلم ها در کلاس در س تأثیرگذار است.
وی آموزش مهارتهای زندگی در کتب کمک درسی را یکی از اصول مهم در کسب استانداردهای تولید آن دانست و گفت: توجه به مهارت در زندگی یکی از ارکانهای ارزیابی کتب کمک آموزشی است و بر نقش آموزش و تربیت در محتوا تأکید دارد.
معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی یادآور شد: حجم کتب کمک درسی باید متناسب با ظرفیت دانش آموزان در یادگیری تبیین شود چرا که تمرینهای متعدد و حجم بالای سوالات دراین کتب موجب درس گریزی و کاهش انگیزه دریادگیری دانش آموزان میشود.
کیا در خصوص استانداردهای مربوط به کتب کمک درسی گفت: توجه به مهارتها، روشهای مختلف یادگیری، تواناییها و علایق متنوع و حافظه محور بودن مطالب از جمله ویژگیهای لازم برای تبیین کتب کمک درسی محسوب میشود.
وی افزود: از جمله نقدهای وزارت آموزش و پرورش به کتب کمک درسی در مدارس، حجم انبوه تکالیف دانش آموزان در خانه است و این امر منجر به ممانعت از تفکر و به نوعی اجبار در یادگیری میشود.
معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی، کتب حل المسائل یک معضل بزرگ در سیستم آموزشی مدارس معرفی کرد و اظهار داشت: استفاده از کتب حل المسائل در سیستم آموزش و پرورش به شدت مردود و ممنوع است و در روند غربالگری کتب کمک درسی این محتوا رد میشود چرا که پاسخ کامل سوالات در این کتابها به نوعی خط قرمزهای موجوددر سیستم آموزشی بوده و فکر و تفکر را از دانش آموز سلب میکند این درحالی است که بخش خصوصی با ایجاد جذابیتهای ظاهری از محتوای آثار تولید شده غافل مانده و بخش خصوصی را به سمت سودآوری بالا هدایت میکند.
کیا خاطر نشان کرد: بر اساس بند ۶ قانون تولید محتوای کتب درسی بدون نظارت سازمان پژوهش تخلف محسوب شده و مرجع تولید کننده آن مورد بازخواست قرار میگیرد بنابر این از خانوادهها، دبیران و مدیران مدارس تقاضا میشود در معرفی محتوای کتب کمک آموزشی به دانش آموزان به استانداردهای سازمان پژوهشی توجه کرده و ازتهیه کتابهای حل المسائل خودداری کنند.