تقویت علوم انسانی با تربیت دانشجویان «روش دان» و «دانش ورز»

15:25 - 19 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۶۷۰۳
دسته بندی: جامعه ، عمومی
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: هر چقدر علوم انسانی در کشور ما تقویت شود و بتوانیم دانشجویان دانش‌ورز و روش‌دان تربیت کنیم، به نوعی به جمهوری اسلامی ایران خدمت کرده‌ایم.

تقویت علوم انسانی با تربیت دانشجویان «روش دان» و «دانش ورز»به گزارش گروه جامعه ،مراسم آغاز سال تحصیلی جدید پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با حضور رئیس پژوهشگاه، معاونین، اعضای هیأت علمی و جمعی از دانشجویان جدیدالورود پژوهشگاه برگزار شد.

در ابتدای مراسم حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و خیرمقدم به دانشجویان گفت: وجود اساتید برجسته و پیشکسوت در این پژوهشگاه را باید برای خدمت به دانشجویان و به‌ویژه کشور مغتنم دانست.

وی با تأکید بر اینکه علوم انسانی برای کشوری که تمدن غنی دارد، یک فرصت و مزیت است و باید راز و رمز این مزیت را برای اصحاب علوم انسانی، با زبان منطقی و روش علمی بازگو کنیم، گفت: با تقویت علوم انسانی در کشور امکان بازخوانش راز و رمز تمدن ما بیشتر فراهم می شود. البته باید توجه داشت که تمدن چندهزار ساله ما، به روش ها و فنونی نیاز دارد که عظمت این تمدن را به دنیا ارائه کند.

قبادی ضمن بیان اهمیت علوم انسانی در کشور افزود: هر چقدر علوم انسانی در کشور ما تقویت شود و بتوانیم دانشجویان دانش‌ورز و روش‌دان تربیت کنیم، به نوعی به جمهوری اسلامی ایران و تمدن ایرانی خدمت کرده‌ایم.

وی به نقش مهم دانشجو اشاره کرد و گفت: دانشجو گنجی است که در اختیار استاد قرار دارد، تا ضمن روزآمدی دانش خود، رشد همه جانبه‌ای داشته باشد و بالندگی و سرزندگی خود را حفظ کند. با پیشرفت بیشتر علم نیاز استاد به دانشجو بیشتر می‌شود، لذا دانشجو، مصاحب و هم‌سخن ماست و در یک طرف دیالوگ علمی قرار دارد.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تأکید بر پژوهش‌محور بودن آموزش در پژوهشگاه، داشتن صفت مطالبه‌گری یک ویژگی مهم برای دانشجویان دانست و تأکید کرد: دانشجویان باید از همان ابتدای تحصیل خود به دنبال کشف مسئله مورد نظر برای انجام پایان نامه و یا رساله دکتری خود باشند، چرا که خدمت دانشجو به نوعی کوتاه کردن مدت زمان تحصیل خود و حداقل استفاده از اموال بیت المال است.

وی به پیوند آموزش و پژوهش در پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه علوم انسانی به دنبال آموزش پژوهش‌مدار و تربیت دانشجویان پژوهش‌محور و مسئله‌محور است، چرا که در حوزه علوم انسانی باید از زاویه مسئله شناسی وارد شد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *