طراحی دوره های جدید مجازی برای اعضای هیات علمی پزشکی
به گزارش گروه جامعه ، باقر لاریجانی در افتتاحیه سی و یکمین دوره آزمون دانشنامه تخصصی که امروز شنبه ۱ ۱ شهریور برگزار شد، با اشاره به اهمیت نیروی انسانی در ارتقای نظام سلامت گفت: در راستای طرح تحول نظام سلامت تلاشهای زیادی برای برآورد نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت و همچنین برنامه ریزیهایی برای گسترش منطقی آموزش علوم پزشکی کشور صورت گرفته است.
لاریجانی با اشاره به روند امور جاری حوزه آموزش در ستاد وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی کشور و با بیان اینکه حجم بالایی از کار در این حوزه وجود دارد خاطرنشان کرد: یکی از اهداف تحول در آموزش کاهش بار کاری آموزش با بهره برداری از دانش روز و فناوری اطلاعات بوده، تلاشهایی در این زمینه صورت گرفته و برنامههایی برای سالهای آینده وجود دارد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه ۳، ۰ درصد انتشارات علمی کشور در حوزه علم پزشکی تولید میشود، اظهار داشت: تربیت نیروی انسانی حوزه سلامت از اهمیت ویژهای برخوردار است و باید برنامه ریزی مناسبی برای تربیت نیروی انسانی متناسب با نیازهای کشور صورت پذیرد.
وی به تغییرات جامعه و حوزه علم و فناوری طی سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: الگوی بیماریها و جمعیت کشور در حال تغییر است و باید نیروی انسانی برای مواجهه با این تغییرات تربیت شوند.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی افزود: بیماریهای غیرواگیر و رشد شیوع این بیماریها یکی از مسائل مهم نظام سلامت کشور است و در حالی که 85 درصد مرگها در اثر این بیماریها رخ میدهد، دانش آموختگان رشتههای علوم پزشکی باید با این بیماریها آشنا باشند.
لاریجانی تغییر سطح سواد سلامت جامعه و توامندی خود مراقبتی را از دیگر مصادیق تغییر نیازهای سلامت کشور ذکر کرد و یادآور شد: امروز بسترهای مجازی ارائه خدمات در حال رشد است و افراد در موارد مختلف از این امکانات استفاده میکنند. اینها موضوعاتی است که باید در تربیت نیروی انسانی مورد توجه قرار گیرد.
وی از تدوین برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی سخن گفت و افزود: تلاشهایی برای پیاده سازی این برنامه صورت گرفته و طی ۴ سال آینده تلاش حوزه آموزش استقرار این برنامه در سطح کشور خواهد بود.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با بیان اینکه بسیاری از برنامههای تحول ادامه تلاشهای معاونین آموزشی وزارت بهداشت در ادوار گذشته است، اظهار داشت: طی جلسات متعددی با معاونین آموزشی ادوار از نظرات ایشان بهره برداری شده است.
وی راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی را تلاشی برای پاسخگوی به نیازهای کشور ذکر کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۹، ۰، ۰ عضو هیات علمی در حال تحصیل در دوره مجازی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی هستند و دورههای دیگری نیز در دست طراحی است که اجرا خواهد شد.
لاریجانی اضافه کرد: دوره مجازی پزشک خانواده طراحی شده و در نظر است تا ۵ هزار نفر از پزشکان عمومی که خدمات پزشک خانواده ارائه میدهند برگزار خواهد شد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه برای سرآمدی در منطقه باید آموزش علوم پزشکی را در سطح بین المللی گسترش دهیم، گفت: اقداماتی برای اعتباربخشی بین المللی دانشگاهها و نزدیکی آموزش علوم پزشکی به استانداردهای بین المللی صورت گرفته است. همچنین ظرفیتهای دانشگاههای علوم پزشکی از طریق سامانه education Iran به کشورهای مختلف معرفی شده و تعداد زیادی دانشجوی خارجی برای تحصیل در رشتههای علوم پزشکی کشور درخواست داده اند.
وی با تاکید بر اینکه انجام برخی امور حوزه سلامت نیازی به دریافت مدرک دانشگاهی ندارد گفت: دورههای مهارتی به همین منظور طراحی شده به شکلی که افراد برای برخی مشاغل مهارتی دورههای کوتاه مدتی را بگذرانند و با دریافت گواهینامه مهارتی در نظام سلامت ارائه خدمت دهند. این برنامه بسیاری از نیازهای کشور را مرتفع میسازد.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی اظهار داشت: شیوههای برگزاری آزمونها به روش سنتی موجب صرف وقت و هزینه زیادی میشود و لازم است با بهره برداری از فناوریهای نوین آزمونها به شیوه دیگری برگزار شود. به طور مثال با برگزاری آزمونهای علوم پایه و پیش کارورزی بسیاری از چالشهایی که در این زمینه وجود داشت برطرف شده است.