مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی «امور خارجه» چه گفتند؟/ ظریف چه گفت؟
به گزارش گروه سیاسی ، محمد جواد ظریف وزیر پیشنهادی «امور خارجه» دولت دوازدهم پنجمین فردی بود که سوابق و برنامههای او توسط نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی بررسی شد و نمایندگان موافق و مخالف نظرات خود را بیان کردند.
ضعف مفرط وزارت خارجه به لحاظ نظارت و ارائه مسئولیت به سفرا
محمدعلی پورمختار در نشست علنی امروز (چهارشنبه 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در مخالفت با محمدجواد ظریف گفت: ابتدا پیش از اظهارنظر درخصوص عملکرد وزیر امور خارجه باید نسبت به اظهارنظر رئیس جمهور طی دوره گذشته یادآوری کنم که حوزه بانک ها نیازمند ساماندهی و تعیین تکلیف هستند.
نماینده مردم بهار و کبودراهنگ با اشاره به وجود نقدهای جدی درخصوص عملکرد ضعیف سفارتخانه ها اظهار کرد: باید امور سفارتخانه ها سامان یابد، زیرا کارکرد نسبتاً ضعیفی در دوره گذشته داشته اند و این مهم در کمیسیون اصل 90 طی دوره گذشته براساس گزارش های دریافت شده بررسی شده است.
وی تصریح کرد: شاهد ضعف مفرط در وزارت امور خارجه به لحاظ ضعف در نظارت و ارائه مسئولیت به سفرا هستیم.
پورمختار با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه می تواند برخی مشکلات در حوزه اقتصادی را سامان دهد، افزود: اگر در حوزه صادرات و حتی واردات با مشکلاتی مواجه هستیم، می توانیم از ظرفیت امور خارجه برای رفع آنها استفاده کنیم.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مباحثی مانند حل مشکلات بازاریابی، حل مشکلات تجار و افرادی که مراودات مالی خارجی دارند در گرو تلاش سفرا است، افزود: امروزه مشکلاتی برای برخی واردکنندگان وجود دارد و در این زمینه گلایه های زیادی درخصوص نوع همکاری سفرا داشته اند. به عبارتی دیگر می توان گفت در طول 4 سال گذشته سفارتخانه ها برنامه ای برای رفع مشکلات مذکور نداشته اند.
وی ادامه داد: بر این اساس وابستگان اقتصادی مشخص شده اند اما عملکردشان مشخص نشد و حتی مجبور شدیم در قانون برنامه توسعه ششم، دولت و وزارت امور خارجه را ملزم کنیم که این وابستگان اقتصادی حتما از افراد اقتصادی یا فارغ التحصیلان این حوزه انتخاب شوند.
پورمختار با یادآوری اینکه وزیر پیشنهادی امور خارجه قول راه اندازی معاونت اقتصادی را داده است، اظهار کرد: اما باید اذعان کرد 4 سال گذشته را در حوزه توجه به مسائل اقتصادی از دست داده ایم و می توان این موضوع را یکی از نقاط ضعف در عملکرد وزارتخانه مذکور دانست.
نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه سفارتخانه ها در حمایت از اتباع ایرانی عملکرد ضعیفی داشته اند، در این راستا شکایات زیادی از اتباع ایرانی که با مشکل مواجه شده و نیاز به همکاری داشته اند، واصل شده است که مجبور شدیم بر این اساس جلساتی را با آقای قشقاوی برگزار کنیم، حتی در برخی از موارد، حل برخی از مشکلات نیاز به مساعدت داشت که مسئولان در پاسخ عنوان کردند که با کمبود بودجه مواجه بودند، اما چنین دلیلی موجه نیست.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به ضعف دیگر وزارت امور خارجه اظهار کرد: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مراسم تنفیذ اشاره کردند که ارتقا و گسترش روابط در سطح وسیعی است، اما ایجاد چنین روابطی توسط چه کسی جز سفرا باید محقق و سامان یابد. سفرا باید اطلاعات واقعی در مقابل اقدامات رسانه ای شبکه های معاند به کشورهای خارجی ارائه دهند و در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند.
وی تصریح کرد: اگر از بی توجهی سفارتخانه ها و ایرادات این مجموعه ها بگذریم، باید اذعان کرد بیشتر به مسائل مادی که البته در خصوص تعداد معدودی از سفارتخانه ها صدق می کند، توجه می شود و این موضوع واقعیت تلخی است که وجود دارد، مامور رسمی وزارت خارجه به دنبال کارهای خود و راه اندازی کاسبی، تحصیلات و... باشد، لذا چنین رویکرد پذیرفته نیست.
این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه در 4 سال گذشته شاهد تضعیف شدن روابط مان در برخی از نقاط جهان بوده ایم، افزود: به عنوان مثال در آمریکای لاتین که ظرفیت بسیار خوبی از لحاظ فکری و همراهی سیاسی با کشورمان وجود دارد، دچار تضعیف روابط بوده ایم که از دیگر نقاط ضعف وزارت امور خارجه بوده است. همچنین در کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس و آسیای میانه نیز نیاز به تدبیر قوی تری برای افزایش سطح روابط داریم.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه نتوانسته درخصوص اتهامات ضدحقوق بشری برخی کشورها مانند آمریکا و انگلیس، اجماعی را ایجاد کند، بیان کرد: در این راستا نتوانسته برای مقابله با این اقدامات قطع نامه هایی را از سوی مراجع ذی ربط صادر کند.
پورمختار خاطرنشان کرد: هم اکنون در این حوزه شاهدیم قطع نامه های مجمع عمومی سازمان ملل و شورای حقوق بشر علیه کشورمان به طور مکرر صادر می شود، اما مشاهده نشده که وزارت امور خارجه چرایی این قضیه را تحلیل کند و دلیل این موضوع را مشخص کند.
ساختار وزارت امور خارجه در قالب ارائه اساسنامه باید تغییر کند
محمدرضا پور ابراهیمی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه ، اظهار داشت: دیپلماسی اقتصادی یکی از مباحثی که در سالهای گذشته در مجلس شورای اسلامی پیگیری کرده ام، این موضوع را قبل از وزارت ظریف در وزارت امور خارجه از آقای صالحی پرسیده ام و تا امروز هنوز شاهد اقدام قابل قبولی دراین زمینه نبوده ایم.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: البته بعد از طرح این سوال و ورود آقای لاریجانی شاهد شکل گیری فضای مثبتی برای تغییر در ادبیات جدید وزارت امور خارجه بودیم و دیپلماسی اقتصاد در دستور کار وزارتخانه قرار گرفت.
وی گفت: با این حال اختلاف نظر جدی در زمینه اجرای دیپلماسی اقتصادی و تغییر ساختار بین بنده و دکتر ظریف وجود دارد، زمانی که از وزیر امور خارجه درباره دیپلماسی اقتصادی سوال شد، ظریف قول تغییر در ساختار وزارت خارجه را داد و مطهری که ریاست جلسه را بر عهده داشت برای این منظور فرصت سه ماهه به وزیر داد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه به فیلم آن جلسه علنی دسترسی ندارد تا نشان دهد وزیر امور خارجه چه حرف ها و قول هایی داده است، تصریح کرد: ظریف تاکید داشت که با خلاء جدی در این زمینه موافق است اما دست او در این زمینه بسته است و قرار شد در قوانین و مقررات این موضوعات لحاظ شود، به همین جهت در بررسی برنامه ششم توسعه مجلس تلاش کرد دراین زمینه گامی بردارد اما وزارت خارجه پیشنهادی در برنامه ششم ارائه نکرد.
پورابراهیمی با تاکید براینکه باید اساسنامه وزارت امور خارجه با مفهوم تغییر ادبیات در ساختار تدوین شود، عنوان کرد: مسئله این است که اگر بعد از ظریف، وزیری برای تصدی وزارت امور خارجه انتخاب شود و اعتقادی به دیپلماسی اقتصادی و تغییر ساختارها نداشته باشد، امکان استمرار برنامه های پیشنهادی وجود ندارد و گذشته وزارت خارجه مجدد تکرار خواهد شد.
رئیس کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با هیات وزیران در سال گذشته عنوان کردند که سفرا از حضور فعالان اقتصادی در خارج از کشور مطلع نیستند، این در حالی است که سفیر کشوری مانند کره وقتی استوارنامه خود را تحویل می دهد اولین جلسه خود را با نمایندگان ال جی در ایران در نظر می گیرد، امروز جنگ ما جنگ اقتصادی است اما سفرای ما در این زمینه هیچ دانشی ندارند.
وی با بیان اینکه موضوع دیپلماسی اقتصادی را دکتر لاریجانی به کمیسیون اقتصادی ارجاع داده است، اظهار داشت: اگر تغییر ساختار در وزارت امور خارجه به مفهموم تغییر در اساسنامه وزارت امور خارجه نباشد برنامه های پیشنهادی ظریف تاثیر بلند مدتی نخواهد داشت.
این نماینده مجلس تاکید کرد: بنابراین اگر اصلاح ساختار به مفهموم اصلاح اساسنامه باشد به ظریف رای می دهم اما اگر چنین نباشد حضور ایشان در وزارت امور خارجه را مناسب نمی دانیم.
تشکیل معاونت اقتصاد وزارت امور خارجه راهکار تقویت دیپلماسی اقتصادی
حسین رضازاده در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، 25 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در موافقت با معرفی محمدجواد ظریف به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: مهم ترین دفاع از عملکرد ظریف نگاه به تفاوت سیاست خارجی فعلی با گذشته است که خود حکایت از دیپلماسی قوی همراه با منطق، اخلاق و ادب ایشان دارد چرا که روزها و ماهها بحث با نمایندگان کشورهایی که سابقه طولانی در استعمار و خنجر از پشت زدن دارند، کاری بس دشوار و طاقت فرسا بوده که وی با اقتدار از سد آنها گذشت.
نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: استفاده همیشگی از رهنمودهای مقام معظم رهبری در سیاست خارجی را شاهد بودیم که رهبری فرمودند احساس قدرت و نشستند مقابل 6 قدرت جهانی، دفاع از اهداف و تثبیت از حضور و وجود خود به طرف های مقابل و همچنین تدین، شجاعت، ایستادگی و با منطق صحبت کردن، دلسوز، غیور و انقلابی بودن، پرتلاش و زیر بار زور نرفتن، از نقاط قوت ظریف است.
وی افزود: اعتماد مقام معظم رهبری به ظریف بزرگ ترین نعمت الهی برای وی و مهم ترین دلیل برای بنده و نمایندگان برای دفاع از ایشان است و برای اینکه عملکرد وزیر خارجه در دولت یازدهم را بهتر ارزیابی کنیم باید تصویری از وضعیت سیاست خارجی پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم و انتخاب ظریف به عنوان وزیر امور خارجه را ترسیم کنیم.
رضازاده ادامه داد: ارجاع پرونده هسته ای جمهوری اسلامی به شورای امنیت سازمان ملل، اجرای قطعنامه تحریمی شورای امنیت مبتنی بر فصل هفتم منشور سازمان ملل، طرح ابهامات مختلف درباره ابعاد نظامی و اجتماعی پرونده هسته ای، اجماع جهان علیه جمهوری اسلامی و تلاش برای منزوی کردن کشور، معرفی پرونده صلح آمیز هسته ای به عنوان تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی، افزایش بی سابقه ایران هراسی، اتحاد قدرت های بزرگ در برابر ایران، تنزل جایگاه بین المللی جمهوری اسلامی وضعیتی بود که در حوزه بین الملل داشتیم که باعث بروز برخی اشکالات شد.
این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه به برخی اشکالات که در شاخصه های اقتصادی کشور به خاطر سیاست غلط خارجی در گذشته روی داده بود اشاره کرد و یادآور شد: افزایش شدید نرخ ریسک سرمایه گذاری خارجی، تحریم های شدید در بخش های حیاتی اقتصادی به خصوص نظام بانکی، رشد منفی 6 درصدی، تورم 45 درصدی، کاهش صادرات و افزایش بی رویه کالاهای مصرفی، کاهش شدید درآمدهای نفتی، افول وضعیت کسب و کار به رتبه 145 جهانی از جمله این ایرادات بود.
وی افزود: راهبردهایی برای تغییر بنیادین و بهبود وضعیت های دوجانبه ازسوی وزارت خارجه در دولت یازدهم اتخاذ شد که دیپلماتی کارکشته و حرفه ای این وضعیت را بر عهده گرفت که گفت و گوهای هسته ای و توافق برجام اولین آزمون ظریف بود که با موفقیت و اقتدار پشت سر گذاشت و در کنار آن برد مذاکره هسته ای، اتخاذ رویکرد منطق تعامل و گفت و گوی سازنده با دنیا منجر شد گشایش هایی در روابط خارجی پدید آید.
رضازاده در ادامه به سایر دستاوردهای دستگاه دیپلماسی در دوران صدرات ظریف اشاره و بیان کرد: خروج از فصل هفتم منشور ملل متحد، تثبیت نظام جمهوری اسلامی در فضای بین المللی با عنوان یک کشور اهل تعامل و مسئولیت پذیر، آشکار شدن قدرت دیپلماسی و ابتکار عمل ایران در مقابل قدرت های بزرگ، آزاد شدن میلیاردها دلار از دارایی های بلوکه شدن ایران، رفع بسیاری از تحریم ها در حوزه های کلیدی انرژی، بانکی، مالی و حمل و نقل، باز شدن فضای بین المللی کشور و خارج شدن ایران از انزوای تحمیلی، برهم خوردن اتحاد آمریکا با سایر قدرت های بین المللی در مقابله با ایران، تغییر روند منفی رشد اقتصادی و ارتقای آن به 6 درصد، ایجاد فضای مطلوب جذب سرمایه گذاری خارجی، افزایش تولید و فروش نفت خام و بازپس گیری سهم ایران در بازارهای جهانی از جمله این اقدامات بود.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ادامه داد: وزارت امور خارجه توانست موانع موجود را از جلوی پیشرفت اقتصادی کشور و فضای اقتصادی و همکاری بین المللی بردارد که دستاورد بزرگی برای ظریف است و فضای بین المللی همکاری با ایران قبل از دولت یازدهم هزینه بر بود اما امروز همکاری با ایران یک افتخار و غنیمت برای کشورها است.
وی با بیان اینکه از لحاظ مسائل منطقه ای و بین المللی کشور در شرایط خطیری به سر می برد، عنوان کرد: علیرغم موفقیت های قابل توجه در دستیابی به بسیاری از اهداف طی این 4 سال، چالش ها و موانع بسیاری پیش رو وجود دارد که برخی از این چالش ها عبارت است از: نابسامانی درونی حزبی نظام سیاسی آمریکا و سیاست های مبتنی بر تهدید، تحریم، بازخواهی و مقابله با جمهوری اسلامی، عناد دولت جدید آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه و تلاش برای بی اثر کردن برجام، تلاش این دولت ها برای بازگرداندن فضای ایران هراسی و شیعه هراسی و امنیتی کردن ایران از طریق موضوعات منطقه ای، تنش در روابط با همسایگان جنوبی به دلیل سیاست های مخرب رژیم سعودی که برای غلبه بر این چالش ها کسب حداکثر منافع و امنیت ملی مستلزم هماهنگی در سیاست خارجی و امنیتی کشور و سپردن امور به دست وزیر کاربلد و دیپلمات برجسته ای همچون آقای ظریف است.
رضازاده در ادامه با تأکید بر اینکه تأمین حداکثر منافع ملی کشور در گروی اجماع داخلی در حوزه سیاست خارجی و فرصت ها و چالش ها و پرهیز از ترجیح گاه و بی گاه منافع جناحی بر منافع ملی به ویژه در سطح رسانه ها است، خاطرنشان کرد: پرهیز از سیاست های متفرق و متعارض در حوزه های اقتصادی، پرهیز از اقدامات و سخنان متضاد یا خنثی کننده در موضوع واحد از سوی دستگاه های رسمی، پرهیز از اقدامات تخریبی گروه های خودسر در داخل مثل حمله به سفارتخانه ها از مهم ترین اقداماتی است که باید انجام شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با یادآوری این مطلب که نخستین زن را به عنوان معاون و سخنگوی وزارت خارجه و حتی سفیر جمهوری اسلامی ازسوی ظریف انتخاب شد، بیان داشت: نخستین سفیر از اقلیت های قومی و مذهبی در وزارت ظریف منصوب شد و وی مصمم است تا ساختارهای قدیمی به جا مانده از دوران گذشته را شکسته و با ایجاد معاونت اقتصادی در راستای رهنمودهای برنامه ششم توسعه رویکرد اقتصادی در دیپلماسی کشور را در کنار رویکرد سیاسی و امنیتی تقویت کند.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان ساخت: ظریف در هدایت دستگاه دیپلماسی موفق بوده و کسی صالح تر از وی برای ادامه مسیر نمی شناسیم که رأی قاطعی به انتخاب ایشان می دهیم.
موقعیت ایران در عرصه بینالمللی تقویت شده است
بهرام پارسایی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با وزیر پیشنهادی امورخارجه، اظهار داشت: مخالفان صحبتهایی را مطرح کردند که من در آن مخالفت خاصی مشاهده نکردم و این موضوع اقتدار دستگاه دیپلماسی کشور را مشخص میکند.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نظر مخالفان در خصوص موقعیت تضعیف شده ایران در عرصه بینالمللی، بیان کرد: بازگرداندن عزت به دیپلماسی ایران و بازگرداندن عزت ملی و استفاده از ظرفیتهای دیپلماسی خارجی بیانگر این واقعیت است که موقعیت ما در جهان بسیار تقویت شده است.
وی با بیان اینکه در بین کشورهای همسایه ایران، اثرگذارترین کشور است و این موضوع نشان می دهد که دستگاه سیاستخارجی و دیپلماسی کشور زحمت کشیدهاند، افزود: دربخش اقتصادی سفیران ما کارآمد و توانمند هستند و برای نمونه سفرایی مانند آقایان آهنی در فرانسه، ماجدی در آلمان، انصاری در هند و وهاجی در استرالیا عملکرد خوبی داشتهاند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی با بیان اینکه همراهی تیمهای اقتصادی در سفرهای ظریف گویای این است که موضوعات اقتصادی در وزارت امور خارجه پررنگ دیده شده است، ادامه داد: در برنامه ششم ما دست انتخاب وزارت خارجه از چینش اقتصادی را کوتاه کردهایم و به وزارت صنعت واگذار کردهایم.
پارسایی با بیان اینکه انتظار داریم که سفرا و وزارت امورخارجه در مبارزه با دشمن به خوبی وارد میدان شوند، اما این سربازان و سرداران را در کشور مورد بی حرمتی قرار میدهیم، متذکر شد: اگر انتظار مبارزه با استکبار را داریم باید ادبیات خود را در داخل کشور با این عزیزان همراه کنیم.
سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همانند رهبر انقلاب، مردم این سرزمین به آقای ظریف اعتماد میکنند و نام شما در زمره وزرایی که توانستند در فضای پسابرجام منافع ملی را برگردانند، ماندگار خواهد بود، گفت: دفاع از شما راحت است زیرا عملکرد خوبی داشتند، نمایندگان از شما حمایت میکنیم.
سیاست خارجی ایران نیازمند کشتیبان دیگری است
سید محمدجواد ابطحی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با محمدجواد ظریف به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: اگر سخنان روز گذشته رئیس جمهوری نبود امروز به عنوان مخالف وزارت آقای ظریف سخنرانی نمیکردم؛ آقای روحانی سخنانی را در دفاع از وزیر امور خارجه وتفاهم برجام بیان کرد که نمیتوانستم سکوت کنم.
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: برنامههای آقای ظریف به گونهای بود که به عنوان نماینده ملت در مجلس شورای اسلامی نمیتوانستم سکوت کنم. وزیر خارجه پیشنهادی برای دولت دوازدهم در نشست کمیسیون اشاره داشتند که باید سیاست خارجی در یک دایره قدرت تصمیمگیری لحاظ شود و افراد غیرمسئول در این حوزه اظهارنظر نکرده و حق دخالت نداشته باشند. بنا به گفته ایشان جایگاه وزارت امور خارجه در چرخه سیاستسازی، سیاستگذاری، اجرای سیاستهای منسجم و یکپارچه، ایجاد ساز و کار قانونی پیشگیری از مداخله مقامات غیرمسئول در سیاست خارجی دنبال خواهد شد.
وی در ادامه افزود: نکتهای که آقای ظریف در پی آن هستند بر همگان روشن است که ایشان به دنبال ایجاد موانع حقوقی، موانع قانونی برای اظهارنظر افراد بوده و تنها برای خود و دیپلماتهای وزارت امور خارجه حق اظهارنظر داشته باشد؛ این پیام خوبی نیست. مسئله این است که سیاست خارجی موضوع نیست که تنها در یک وزارتخانه تعیین شود. حساسیت و اهمیت این حوزه از آن رو است که با امنیت روابط کشور با محیط پیرامونی، اقتصاد، فرهنگ و حتی سیاست داخلی در بخشهای کلان توسط نهادهای بالادستی و رهبر معظم انقلاب تعیین میشود.
ابطحی گفت: به نظر میرسد ورود مجلس از بعد نظارتی به برخی پروندههای سیاست خارجی و گاه ممانعت از اعمال و اجرای برخی سیاستهای دولت در حوزه سیاست خارجی در ایده آقای ظریف بیتأثیر نبوده است. نمود بارز این موضوع را میتوان ورود مجلس به بررسی کامل تفاهم برجام، نمایان کردن ایرادات این توافق و مصوبه نمایندگان برای تعارض قانونی آن و جایگاه مجلس است.
این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: اگر قرار باشد افراد غیرمسئول در حوزه سیاست خارجی ورود پیدا نکرده و حق اظهارنظر نداشته باشند؛ به جز آقای بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، دیگر نمایندگان نمیتوانند در این حوزه وارد شوند. ائمه جمعه نیز بر این اساس دیگر حق اظهارنظر در رابطه با سیاست خارجی را نخواهند داشت. امیدوارم برداشت من از سخنان وزیر پیشنهادی امور خارجه اشتباه بوده باشد.
وی نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به سخنان روز گذشته روحانی در مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهوری بیان داشتند که ایران برجام را نه تهدید علیه کشورهای دیگر و نه تسلیم در برابر کشورهای دیگر بلکه توافقی برد- برد و متوازن میدانند. ایشان گفتند که وزیر امور خارجه، ارتباطات را با جهان گشودهاند. روحانی مدعی شد که برجام الگوی تحفظ صلح بر جنگ با چندجانبهگرایی بوده و برجام موجب حصول اطمینان از فعالیت صلح آمیز هستهای ایران شده است. این کلمات بدین معناست که سند برجام به امضا رسیده تا با اجرای تعهدات توسط ایران در نهایت این اطمینان برای دنیا ایجاد شود که برنامه هستهای جمهوری اسلامی صرفاً صلح آمیز بوده است یعنی ایران حتی از حقوق عادی خود در NPT محروم شده است.
ابطحی در ادامه گفت: مطابق ماده (4) NPT کشورها میتوانند فعالیت هستهای صلحآمیز شامل تحقیق، تولید و استفاده از انرژی هستهای را داشته باشند اما در توافق برجام پذیرفته شد که اجرای برنامه به عنوان معیاری برای صلح آمیز بودن فعالیتهای هستهای ایران تلقی گردد. برخلاف سخنان روحانی، برجام را باید یک مکانیزم کنترل و نظارت بر ایران دانست که متأسفانه توسط تیم وزارت امور خارجه پذیرفته شده است. بر اساس این مکانیزم نظارت است که خط قرمز یکسان گریز هستهای از جانب آمریکا به عنوان اعطای اجازه به ایران برای هر یک از فعالیتهایش تعیین میگردد. آیا آقای روحانی و ظریف این توافق دیپلماسی بر جنگ است؟
وی بیان داشت: بر اساس یکی از احادیث امام صادق (ع) که به نقل از لقمان حکیم بیان میکردند، در جلب منفعت بسیار را اندک و در زیان کوچک را بزرگ بشمار. جای تأسف است که دشمن ما به این دستورالعمل توجه کرده و طوری رفتار میکند که به خاطر اعطای چند وعده نسیه متضرر شدهاند. در این وضعیت برخی دوستان آنچنان شعف و شادی از این قرارداد ابراز کردند که دشمن فهمید میتواند قیمت را هر چقدر که میخواهد بالا ببرد.
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: دونالد ترامپ یک تاجر است؛ چرا به قراردادی متعهد بماند که هر چه امتیاز خواسته به دست آورده و حالا میتواند با نقض آن از همان وعدههای نسیه شانه خالی کند. آقایان ظریف و روحانی بارها بیان کردید که در صورت نقض برجام توسط آمریکا اقداماتی انجام خواهید داد اما سوال من این است که آمریکا چه کاری باید انجام دهد که شما بپذیرید توافق برجام نقض شده است.
ابطحی تصریح کرد: گفتهاید که نباید اقدامی انجام دهیم که نقض برجام به هزینه ایران باشد حتی گفتید که این کار هدیهای نیست که ما به ترامپ بدهیم. آمریکا و ترامپ هر قدر که بخواهند میتوانند تحریم پشت تحریم بر علیه ایران وضع کنند و مطمئن باشند که ایران به تفاهم برجام وفادار خواهد ماند و ما هیچ اقدام متقابلی را انجام نخواهیم داد. آنها وقتی که میتوانند هر هزینهای را به ایران تحمیل کنند اقدام به گسترش تحریمها خواهند کرد.
این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: آقای برجام[1] شما را به دیانت، امانت و غیرت توصیف کردهاند ما نیز چنین میکنیم اما رئیس جمهوری در همان بیان گفتند که انتقاد را محترم بشمارید و به منتقدان به دیده دشمن نگاه نکنید. اگر دستاورد برجام همین باشد که ما دیگر به آمریکا اعتماد نکنیم بزرگترین دستاورد تفاهم برجام بوده است. یک مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمیشود؛ آمریکاییها که در کارنامهشان 400 قرارداد با سرخپوستان بومی قاره آمریکا امضا کردهاند همه را نقض کردند. ایالات متحده به کسی وفادار نمیماند و تفاهم برجام را نقض میکند.
وی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری علیرغم حمایت صریح از تیم مذاکره کننده هستهای فرمودند که ای کاش آنها عجله نمیکردند. آیا تیم مذاکره کننده نمیتوانست توافقی بهتر از این انجام دهد، بنا به اذعان خودشان بله، میتوانستند. عجله تیم مذاکره کننده هستهای این بود که هنوز تعهدات آمریکا عملی نشده است. سوئیفت باز شده اما برای واردات شکر، آب معدنی باز شده است. وضعیت پیش آمده به اینجانب به عنوان نماینده مجلس نشان میدهد که باید به سیاست خارجی کمک کنم و بگویم مجلس با تمام قوا در اختیار شما است. مصوبه مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا در مجلس شورای اسلامی حتی یک رأی مخالف هم نداشت.
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: دستگاه دیپلماسی که پشتوانه قاطع ملت را در پشت خود دارد باید در مقابل آمریکا و دشمنان ایران محکمتر بایستد. سیاست دونالد ترامپ این است که تنش و بحران را بالا ببرد، هزینه جنگ را تحمیل کند تا طرف مقابل وادار به مذاکره شود. در بحث کره شمالی شاهد بودیم که ترامپ از یک طرف تهدید کرد اما از طرف دیگر با چینیها تماس گرفت که راهی برای مذاکره با پیونگ یانگ پیدا کند. در مورد توافق تغییرات اقلیمی پاریس نیز دیدیم که آمریکا در ابتدا خارج شد اما سپس اعلام کرد که یک سال در توافق تغییرات اقلیمی باقی خواهد ماند ولی درباره آن با کشورهای دیگر مذاکره خواهد کرد.
ابطحی گفت: آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند. تمام ارکان حکومت جمهوری اسلامی در مقابل آمریکا یکپارچه متحد هستند و پشتوانه دستگاه دیپلماسی هستیم. من اگر جای آقای روحانی بودم با توجه به حمایتهای موجود تیم دیپلماسی و سیاست خارجی خود را تغییر میدادم. ظریف تعهداتی داده است که ما قدردان زحمات ایشان هستیم ولی در این موقعیت دولت دوازدهم نیازمند یک تیم دیگر و ادبیات متفاوت در سیاست خارجی است. به قول قوام سیاست را کشتیبانی دیگر آمد؛ در این وضعیت باید کشتیبانی دیگر در سیاست خارجی ایران حضور پیدا کند.
وی بیان داشت: رئیس جمهوری بیش از آنچه به خودشان زحمت دهند باید کار را در سیاست خارجی به دیگران بسپارند. قرآن کریم به عنوان آخرین نسخه نجات بخش الهی راهها را برای ما گشوده است و در سیاست خارجی نیز نمودهای بارزی دارد. روحانی کافی است کتاب ارزنده استاد علوی در این زمینه را بخوانند. تمام آیات در رابطه با موضعگیری در مقابل دولتهای خارجی مورد نقد و کنکاش قرار گرفته است. آیات فراوانی داریم که اشاره میکند چگونه قرارداد و تفاهم خارجی امضا کنیم حتی نوع واکنش به نقض قرارداد توسط طرف مقابل با صراحت بیان شده است.
ضرورت استفاده از سفرای زن از سوی وزارت خارجه دولت دوازدهم
طیبه سیاوشی شاه عنایتی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با محمدجواد ظریف گفت: در ابتدا لازم می دانم اقدامات و تلاش های کم سابقه و اثربخش دولت یازدهم را مورد تقدیر قرار دهم.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقدامات دولت یازدهم در دستیابی به توافق هسته ای و خروج از قرار گرفتن در ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل قابل تقدیر است، افزود: دولت یازدهم موجب خروج ایران از انزوای بین المللی را فراهم ساخت.
وی با تاکید بر اینکه انزوای ایران در عرصه بین المللی، مشکلات بسیاری را در امور داخلی کشور نیز به وجود آورده بود، تصریح کرد: انزوای ایران در عرصه بین المللی مایه خرسندی منطقه ای و بین المللی بود.
سیاوشی شاه عنایتی ادامه داد: با وجود قرار گرفتن کشورمان در منطقه پرتلاطم خاورمیانه و تحولات عمیق در جهان عرب و محیط پیرامونی جمهوری اسلامی ایران، وزارت امور خارجه با مهار تهدیدات ایجاد شده توانست با حداکثر سازی فرصت پدید آمده برای ایران، توفیقات خوبی را در رابطه با کشور عراق در زمینه تعاملات سیاسی و اقتصادی پیش بگیرد و همچنین روابط بحرانی با کشور عربستان را به خوبی مدیریت کند.
این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به گسترش همکاری های سازنده با کشورهای همسایه از جمله ترکیه، گفت: این روابط ایران را تبدیل به یک بازیگر صلح ساز و شریک در حل سیاسی بحران ها در عرصه سیاست منطقه کرده است.
وی ادامه داد: در عرصه بین المللی وزارت امور خارجه به ریاست دکتر ظریف توانست روابط در حال سکون با کشورهای اروپایی را به تحرک تبدیل کرده و با دستیابی به توافق هسته ای، عرصه سیاست بین الملل شاهد حضور فعال ایران در روابط دوجانبه با کشورهای اروپایی باشد.
سیاوشی شاه عنایتی گفت: با وجود چالش های فراوان در عرصه سیاست خارجی به ویژه پس از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا، وزارت امور خارجه به صدارت دکتر ظریف با به کارگیری توان دیپلماسی خود همچنان در مقابله با عناد دولت جدید آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه، ابتکار عمل را حفظ کرده است.
وی با بیان اینکه مخالفت با توافق هسته ای، وجه مشترک میان کشورهای معاند با جمهوری اسلامی ایران است، افزود: کشورهایی که در جهت بازگرداندن ایران به انزوای بین المللی با طرح مسائلی مانند ایران هراسی و شیعه هراسی، دست به اقدامات تخریبی زدند به رغم فضای سنگین عدم اعتماد و موج فرقه گرایی در بین کشورهای منطقه ، جمهوری اسلامی ایران در سایه تدابیر دستگاه سیاست خارجی توانسته حضور قدرتمندانه خود را به دور از هرگونه تنش و با کاربرد همه ابزارهای دیپلماتیک حفظ کند.
این نماینده مردم در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: وزارت امور خارجه کشورمان به ریاست دکتر ظریف توانسته با در اولویت قرار دادن منافع ملی و رعایت مصالح عمومی کشور ، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را از شرایط پیچیده و بعضاً خطرناک به سلامت خارج سازد.
وی با اشاره به ائتلاف کشورها به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه کشورمان تصریح کرد: دکتر ظریف توانسته است این ائتلاف را برهم زده و در راستای منافع ملی حرکت کند.
سیاوشی شاه عنایتی ادامه داد: مشی تدبیر و اعتدال به لطف توانایی دکتر ظریف و تیم قدرتمند دستگاه سیاست خارجی کشورمان، گفتمان جدیدی را وارد عرصه بین المللی کرد، مشی و رویکردی که ناشی از خودباوری و اتکا به همه توانمندی های داخلی با هدف دوری کردن از تهدیدات خارجی است تا بدین ترتیب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به کمک این سربازان فداکار، پویاتر از گذشته، تعاملات سازنده و موثر با جهان خارجی را محقق سازد.
وی با اشاره به تاکید موکد دکتر ظریف در برنامه پیشنهادی خود مبنی بر تقویت طرح دیپلماسی اقتصادی مقاومتی و اقتصادمحور کردن سیاست خارجی گفت: بازطراحی ساختار وزارت امور خارجه ضمن چابک سازی و پاسخگویی به نیازهای جدید از جمله تقویت دیپلماسی اقتصادی نشان از دیدگاه وی نسبت به اوضاع داخلی است.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: دکتر ظریف گفتمان تعامل، گفت وگو و تفاهم را مبتنی بر اصول عزت و مصلحت بنا کرده که معتقد است فرمایشات مقام معظم رهبری است.
وی گفت: دکتر ظریف از تقابل یا همکاری بدون قید و شرط فاصله گرفته تا منافع حداکثری نظام مقدس را در بازی برد-برد سیاست خارجی محافظت کند، علاوه بر این ضروری می دانم به یک رویکرد تقدیرآمیز دکتر ظریف درخصوص توجه به مشکلات زیست محیطی موجود و تلاش در راستای حل و فصل این مشکلات در چارچوب سازمان های بین المللی که امیدواریم در دولت دوازدهم نیز پیگیری شود، اشاره کنم.
سیاوشی شاه عنایتی با بیان اینکه دکتر ظریف برای مقابله با تبلیغات منفی دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی در رابطه با حقوق بشر، زنان و اقلیت ها می تواند سفرای موفقی برای نشان دادن چهره واقعی نظام باشند، گفت: در ابتدا بر خود فرض می دانم در مقابل انتظارات ذکر شده نمایندگی های خارج از کشور، به موضوعاتی درخصوص اینکه دیپلمات های ما در قیاس با دیپلمات های همسطح در سطح جهان بسیار پایین است اشار کنم.
وی گفت: حقوق کارمندان وزارت امور خارجه در داخل کشور کمترین حقوق در بین کارکندان دولت بوده که امیدواریم مجلس شورای اسلامی با توجه به انتظاراتی که از دستگاه های مختلف وزارت امور خارجه و به ویژه نمایندگی های ایران در خارج از کشور دارد، به این مورد توجه ویژه داشته باشد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: باید تاکید کنم که رأی بالای نمایندگان به دکتر ظریف تاثیر مهمی در تداوم قاطع سیاست خارجی دولت دوازدهم دارد.
توجه به مسائل اقتصادی با تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت خارجه توسط ظریف
زهرا ساعی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر امور خارجه اظهار داشت: آقای ظریف نامی آشنا نه تنها برای ایرانیان بلکه جهانیان می باشد که در 4 سال گذشته گام های بلندی برای پیشبرد ایران برداشته اما در این راه ناملایمتی های فراوانی را نیز دیده است.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر، اسکو در مجلس شورای اسلامی، گفت: با آغاز مذاکرات هسته ای و شروع رفت و آمدهای سیاسی با کشورهای دیگر راه برای موفقیت مذاکرات و به نتیجه رساندن آن هموار شد.
وی با اشاره به اینکه آقای ظریف با راهبرد مناسب در سیاست خارجی مبتنی بر فضای ایران هراسی و حل و فصل موضوع هسته ای در مذاکرات با 6 قدرت جهانی به توافقی دست یافت که علاوه بر حفظ دستاوردهای هسته ای ایران به بحران ساختگی غرب علیه برنامه صلح آمیز هسته ای پایان داد، اضافه کرد: آقای ظریف یک متخصص حرفه ای است.
ساعی ادامه داد: تلاش هایی نیز در راستای حفظ مصالح کشور توسط آقای ظریف صورت گرفته است که گواه آن سخنان مقام معظم رهبری می باشد که در سخنان خود آقای ظریف و تیم مذاکره کننده را امین، شجاع و باغیرت خواند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزارت امور خارجه با هدایت آقای ظریف در 4 سال گذشته در حوزه های مختلف منطقه ای در قالب هیات های دیپلماتیک به کشورهای مختلف جهان سفر کرده است، گفت: در همین راستا هیات هایی نیز از مناطق مختلف به ایران اسلامی سفر کردند که دستاوردهای مثبتی در حوزه های سیاسی و اقتصادی داشته است.
ساعی با اشاره به اینکه به هر حال ظریف توسط رئیس جمهور به عنوان وزیر امور خارجه دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است، اضافه کرد: ما می خواهیم وزیری را انتخاب کنیم که در مقابله با چالش ها تاثیرگذار باشد.
وی با تاکید بر اینکه وزیر خارجه با رأی اعتماد بالایی انتخاب می شود، بیان کرد: این مسئله باعث میشود تا در مذاکرات با پیشبرد اهداف قدرت چانه زنی بیشتری داشته باشد و بتواند حرف خود را به کرسی بنشاند.
این نماینده مجلس گفت: با توجه به اقدامات دولت پرخاشگر آمریکا در مقابله با برجام در ماه های آینده باید مذاکرات بیشتری با طرف های اروپایی، روسی و چینی صورت بگیرد و از طرف دیگر شاهد تحولات در منطقه خود هستیم.
ساعی با بیان اینکه مسئله سوریه بعد از پیروزی های اخیر از حال جنگی خارج و کفه ترازو به سمت مذاکرات سنگین تر شده است و در حوزه خلیج فارس موضوعات عربستان و قطر را پیش رو داریم، گفت: همچنین در عراق تحولاتی در حال وقوع است که همه آن ها باعث اهمیت بیش از پیش حوزه دیپلماتیک کشور میشود.
وی ادامه داد: سکان دار دستگاه دیپلماسی باید با بالاترین رأی انتخاب شود که در مذاکرات این مسئله اثرگذار است، نباید از نظر دور بدانیم که آقای ظریف اثر تبلیغاتی فراوانی داشته و دارند که انتظار می رود بتوانند در دوره جدید این ضعف وزارتخانه را برطرف کنند و این مسئولیت را به تنهایی به دوش نکشند.
ساعی اضافه کرد: آقای ظریف در هر مسئولیتی که قرار گرفته اند به کارگیری نیروهای متخصص، بانو و جوان اهمیت داده اند؛ برای ایشان بسیار مهم است ساختار قدیمی و به جا مانده از گذشته را بشکنند و با ایجاد معاونت اقتصادی در راستای اقتصاد مقاومتی رویکرد اقتصادی در دیپلماسی کشور را در کنار رویکرد سیاسی، امنیتی تقویت شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه کسی را با صلاحیت تر از آقای ظریف برای تصدی وزارت امور خارجه نمی شناسم، اظهار داشت: امیدوارم دستگاه دیپلماسی هر چه بهتر و چابک تر به اهداف عالیه خود دست پیدا کند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: آقای میرزاده نقل کردند در دیدار 2 ماه گذشته اعضای کمیسیون آموزش مجلس با دومین شخصیت کشور ژاپن در توکیو زمانی که او متوجه می شود آقای روحانی در انتخابات پیروز شده در جلسه رسمی بلند می شود و می گوید برای امنیت منطقه مراقب آقایان روحانی و ظریف باشید.
جهان وارد عصر پساغربی شده است/منطقه سخت ترین دوران تاریخی را می گذراند
محمدجواد ظریف در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه پیشنهادی خود برای تصدی وزارت امور خارجه در دولت دوازدهم گفت: خدا را شکر می کنم که بار دیگر توفیق خدمت به مردم فهیم، شجاع و باوفای ایران به این بنده حقیر عطا شد، مردمی که با چنگ زدن به ریسمان محکم الهی و با ایثار و فداکاری، دانش و بینش و مقاومت و صبوری نظامی با ثبات و پیشرفته در منطقه ای ناامن و بی ثبات بنیان نهادند.
وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود: در حالی مردم با مشارکت با شکوه بیش از 41 میلیون نفر در انتخابات آرام و امن برای کشور و سیاست خارجی اقتدار آفریندند که در کشورهای پیرامونی برای اداره یک شهر یا روستا ماه ها کشتار و خون ریزی صورت می گیرد.
وی تأکید کرد: استقلال، خودباوری، نهراسیدن از قدرت های بزرگ و جانب داری از مظلومین در برابر ستم گران که به معنای واقعی دفاع از حقوق بشر است سیاست خارجی ایران در 4 دهه گذشته را شکل داده و این اصول رمز اقتدار و قدرت کشورمان است.
ظریف ادامه داد: امام بزرگوار ما این باور عمیق را در مردم ایران نهادینه ساخت که قدرقدرتی در جهان جز خداوند وجود ندارد و تمامی قدرت های جهان ناگزیرند در برابر اراده ملت ها سر تعظیم و تسلیم فرود آورند چارچوب های مصرح در قانون اساسی وظایف و تکالیف وزارت امور خارجه در پاسداری از استقلال و حاکمیت و تمامیت ارضی کشور را به تصویر کشیده است.
وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: مجموعه ای از اسناد کلیدی نظیر سند چشم انداز، سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و برنامه توسعه ششم برنامه های کشور را در حوزه های سیاست خارجی مشخص می کند، از طرف دیگر فراز راهبردی مقام معظم رهبری درباره رعایت عزت، حکمت و مصلحت، بر دوگانه اندیشه و ایجاد فاصله بین انقلابی بودن و عقلانی بودن خط بطلان می کشد.
ظریف گفت: بین ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی و سیاست و رفتار عقلانی رابطه ای منطقی و ماهوی وجود دارد، بی تردید اصل برتری غرب در نظام بین المللی به سر آمده و جهان وارد عصر پساغربی شده است در دوران پساغربی سیاست جهانی در چند دولت بزرگ خلاصه نمی شود، کنشگران متعدد و متکثر شدند و انحصار بازی از دست قدرت های غربی خارج شده است.
وی تأکید کرد: قدرت و ثروت در جهان در حال جابه جایی است، هرچند که عناصر سخت افزاری قدرت کماکان مؤثرند اما عناصر معنایی قدرت که جمهوری اسلامی ایران در این حوزه ید طولایی دارد، قدرت و ارزش راهبردی یافته است منطقه ما یکی از سخت ترین دوران های تاریخی را می گذراند برخی از کنشگران منطقه ای هنوز با پیگیری بازی با حاصل جمع صفر برای خود و دیگران هزینه می تراشند و با اتکا فزاینده به قدرت های منطقه ای خشونت و افراط بر اعتدال و تعامل پیشه گرفته است.
وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: ایران به لطف الهی و بر اثر 4 دهه مقاومت مردم از ثبات استحکام و اقتدار کم نظیری برخوردار است جمهوری اسلامی ایران مظهر مردم سالاری دینی است و این از بزرگ ترین ذخایر انقلاب اسلامی ایران است آنچه که به کشور ما قدرت بخشیده علاوه بر توان نظامی، صنعتی، علمی سامانه معنایی و گفتمانی است که انقلاب اسلامی مردم و مسئولین کشور را به خودباوری باورمند ساخته است.
ظریف ادامه داد: ایران امنیتش را از درون کشور خود و مردم می گیرد و برای امنیت خود به هیچ کشور خارجی متکی نیست و با اخم هیچ کشوری خوشحال و مضطرب نمی شود، جمهوری اسلامی قدرت اقتصادی خود را نیز از درون می گیرد، ایران به مسئولیت منطقه ای خود آگاه بوده و به دنبال منطقه ای قدرتمند پیشرفته و با ثبات است.
وی تأکید کرد: خوشبختانه در دولت یازدهم قدم های خوبی برداشته شده که مهم ترین آن گذر از پرونده هسته ای و تحمیل پذیرش حق مردم ایران در بهره برداری از فناوری صلح آمیز هسته است.
ظریف ادامه داد: موانع بهبود معیشت مردم به عنوان هدف اصلی وزارت امور خارجه برداشته شد، بپذیریم که مردم بزرگ ایران تنها نمونه خروج از منشور ملل متحد در تاریخ هفتاد ساله این سازمان را با افتخار به نام خود ثبت کردند، لذا لازم میدانم از نقش برجسته مجلس شورای اسلامی و به ویژه ریاست مجلس شورای اسلامی در روند مذاکرات، تصویب برجام و نظارت بر اجرای برجام که حق مجلس و بزرگترین حمایت از دستگاه دیپلماسی است، تشکر کنم.
وی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در مقابله با اقدامات امریکا، گفت: این مصوبه تصویر مقتدرانهای از همدلی و همافزایی قوای سه گانه و تلاش مشترک همه برای دفاع از منفع و مقابله با بدعهدیها ایجاد کرد. دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه دیپلماسی منحصر به مذاکرات هستهای نیست؛ قفل مناسبات خارجی به صورت متوازن، هدفمند و هوشمندانه گشوده شد که حضور نمایندگان عالی 105 کشور و سازمان بینالمللی در مراسم تحلیف نمادی از این اقبال جهانی است.
وزیر پیشنهادی امور خارجه، تصریح کرد: حضور 30 هیات از اروپا شامل 10 هیات به ریاست مقامات رده اول و 20 وزیر و نماینده ویژه، 27 هیات از آسیا با 16 مقام رده اول و 11 وزیر و نماینده ویژه، 26 هیات از افریقا با 14 مقام رده اول و 12 وزیر و نماینده ویژه، 9 هیات از قاره امریکا با 3 مقام رده اول و 6 وزیر و نماینده ویژه که در هیچ مراسمی از آغاز پیروی انقلاب با شکوه اسلامی تا امروز سابقه نداشته است و مجلس را این افتخار را به نام خود ثبت کرده است.
ظریف گفت: سیاستخارجی به جای تحمیل هزینه در خدمت بهبود شرایط اقتصادی مردم قرار گرفته و توفیقات فراوانی اعم از عادی شدن فروش نفت با حذف دلالیهای پر فساد و بازگشت قانونمند درآمد حاصله، باز شدن تعاملات بانکی، رفع موانع حمل و نقل دریایی، هوایی و ریلی به دنبال داشته و طبق آخرین آمار بانک مرکزی 11 میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه خارجی در طول دولت یازدهم که قبل از تحریم سرمایهگذاری خارجی در دولت نهم 3/4 دهم میلیارد دلار و در دولت دهم 3/9 دهم میلیارد بوده، وارد شده است.
وی ادامه داد: همچنین افزایش گردشگری، عقد قراردادهای متعدد اقتصادی و تجاری و توسعه همکاری در حوزه علم و فناوری من جمله همکاری هستهای جزء دستاوردهای بزرگ ملت است و ارتباطی به وزارت خارجه ندارد، دستاوردهای ملت قهرمان ایران را کوچک نشمارید.
این وزیر پیشنهادی پیوند با ایرانیان خارج از کشور را یادآور شد و گفت: علیرغم کمبودهای مالی ارتباط با ایرانیان خارج از کشور از پیش گستردهتر و عمیقتر شد که جلوهای از آن در صفهای طولانی هموطنان مقیم خارج از کشور برای انتخابات ریاستجمهوری شاهد بودیم که بطلان ادعاهای معاندین نظام را به بهترین وجه ثابت کرد، البته در 4 سال گذشته با موانعی از درون و بیرون کشور هم روبهرو بودهایم. ملاحظات جناحی، شتابزدگی در تحلیل شرایط پیچیده، عدم انضباط در کلام و گفتارهای مربوط به مناسبات خارجی، اقدامات موازی و ناهماهنگ در حوزههای گونانون سیاسی و اقتصادی چالشهای عمده سیاست خارجی بوده که در دوره جدید نه با قوانین بلکه با اقناع، همدلی و همافزایی مرتفع شود.
وی در پاسخ به محمد جواد ابطحی نماینده خمینیشهر، گفت: آیا بنده آخرین نفری خواهم بود که در این کشور بخواهم در حوزه سیاستخارجی تک صدایی ایجاد کنم؟ حتما چنین خواستهای ندارم و نخوام داشت چراکه تعدد گفتمانها در کشور را عامل قدرت و قوام و تقویت مشروعیت نظام جمهوری اسلامی ایران میدانم.
ظریف یادآور شد: مناطق پیرامونی ایران و رفتار برخی از کنشگران منطقهای مهمترین چالش خارجی پیشروی سیاست خارجی و منطقه و جهان بوده است، آنها که نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از برجام ( که به عنوان سند افتخار مردم ایران باقی خواهد ماند) به کار بستند، اکنون تلاش دارند با همدستی صهیونیستها، فضای شیعه هراسی و ایران هراسی را در منطقه و جهان تشدید کرده و از تغییرات ایلات متحده برای تنش و بحران آفرینی بیشتر منطقهای بهرهبرداری کنند.
وزیر پیشنهادی سیاست امور خارجه، افزود: گرچه این کشورها و گروهها مرتکب اشتباه اساسی محاسباتی شدند اما این واقعیت و چالش ها وظیفه سیاست خارجی است که به سامان رساندن این منطقه را سنگینتر میسازد.
وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت دوازدهم افزود: تحولاتی که در مدیریت سیاسی ایالات متحده رخ داده است و به دنبال آن لفاظی هایی که از جانب دولتمردان این کشور بر ضد ایران انجام می گیرد ناشی از توهم و کج فهمی توأمان است.
وی با تاکید بر اینکه وظیفه سنگین وزارت خارجه در دولت دوازدهم با همافزایی هوشمندانه سایر نهادها انجام می شود نه با سکوت آنها، افزود: تقویت این باور در نخبگان سیاسی ایالات متحده که ایران ستیزی سکه ای از رونق افتاده است و در بازار جهانی خریدار ندارد، وظیفه سنگین وزارت خارجه است؛ این مهم از طریق مقاومت در برابر زیاده خواهی ها از یک سو و نیز گسترش همه جانبه روابط سیاسی و اقتصادی با دیگر نقاط جهان از سوی دیگر دست یافتنی است و تاکنون نیز توفیقات بسیار خوبی در این حوزه داشته ایم.
ظریف یادآور شد: دیپلماسی هوشمندانه و هدفمند ما باید با نشان دادن عقلانیت و قانونمندی از یک سو و انتخاب های متنوع کشور از سوی دیگر برای تصمیم گیرندگان ایالات متحده تردیدی باقی نگذارد که تکرار تجربه های شکست خورده قبلی نتیجه ای جز نگرانی افزون تر و انزوای بیشتر برای آمریکا نخواهد داشت.
وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت دوازدهم با بیان اینکه برجام حاصل اعتماد به امریکا نیست، تصریح کرد: جمله جمله برجام نشان دهنده بی اعتمادی جدی ما نسبت به سیاست های ایالات متحده از نخستین روز مذاکرات تا واپسین لحظات پایان مذاکرات و در مسیر اجرای برجام بوده است.
وی تصریح کرد: اجماع و انسجام داخلی، طراحی فراگیر و استفاده هم افزا از تمام توان کشور یعنی توان تمام نهادها و جامعه مدنی ضرورت غیرقابل انکار دست یابی به این هدف بوده و باید با اجماع و هماهنگی این واقعیت را برای نخبگان سیاسی آمریکا برجسته کرد که دولت های قبلی آمریکا نیز پس از سال ها تجربه تحریم به میز مذاکرات آمده و اکنون نیز نه تنها آمریکا به عنوان یک عضو برجام نمی تواند تعهدات خود را فراموش کند و با عهدشکنی یک توافقنامه بین المللی را نادیده بگیرد بلکه چنین سیاستی باعث انزوای آمریکا خواهد شد و دست ایران برای اقدامات مهم همان گونه که رییس جمهور در سخنرانی دیروز اعلام کردند باز است و این اقدامات حتی در قالب برجام دیده شده و این نشانه بی اعتمادی ما در دوران مذاکره به آمریکا است.
ظریف افزود: برای رسیدن به این منظور، بهره برداری از دیپلماسی عمومی و روش ها و ابزارهای نوین و کارآمد اطلاع رسانی برای تبیین دیدگاه های جمهوری اسلامی در ابعاد گفتمانی و معنایی و ارتقای جایگاه ایران در افکار عمومی ضروری است.
وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت دوازدهم، ادامه داد: حمایت همه جانبه از حقوق ایرانیان و کسب حمایت آنها به عنوان مدافعان غیور و توانمند ملی از یک سو نیز جلب مشارکت ارزشمند آنها برای بازسازی کشور از مهمترین قدرت های معنایی و مادی جمهوری اسلامی ایران است که با تلاش و کوشش و کمک شما و بودجه ای که برای حمایت از ایرانیان خارج از کشور قرار خواهید داد اقدام خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه مجلس به عنوان نماد مردم سالاری دینی نقش برجسته ای در تقویت قدرت معنایی جمهوری اسلامی ایران دارد، تصریح کرد: بهره گیری از دیدگاه ها و راهنمایی های نمایندگان مجلس در کمیسیون ها از یک سو و نقش آفرینی موثر و هوشمندانه نمایندگان در صحنه جهانی از طریق دیپلماسی پارلمانی دو مولفه ملی اقتدار ملی و سیاست خارجی است.
ظریف افزود: در صورتی که اقتدار تداوم خدمت با رای نمایندگان را پیدا کنم با توجه به چالش های موجود دو اَبـَـراولویت تقویت روابط با همسایگان وحل و فصل مشکلات منطقه ای و کمک به دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و بهبود وضعیت معیشتی مردم را پیگیری خواهم کرد.
وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت دوازدهم، با بیان اینکه حل مشکلات منطقه ای و گسترش روابط مطلوب با همسایگان زمینه های بی ثباتی، تنش و درگیری را در حوزه های پیرامونی کاهش داده و بستر مناسبی برای دست یابی به اهداف اقتصاد مقاومتی فراهم خواهد کرد.
وی افزود: هسایگان بهترین و مهمترین شرکای ما هستند و حضور بخش خصوصی در کشورهای همسایه با حمایت دولت ابزاری کارآمد جهت تقویت اعتماد متقابل و بهترین ظرفیت برای افزایش تولید و اشغال داخلی است.
ظریف خطاب به نمایندگان مجلس با بیان اینکه با یاری و همفکری شما سیاست های اعتمادسازی در منطقه را با جدیت دنبال خواهیم کرد، تصریح کرد: حمایت های لازم برای حضور موثر کارآفرینان داخلی در بازارهای حوزه پیرامونی را فراهم خواهیم ساخت. گسترش شبکه های همکاری های دوجانبه وچند جانبه از سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی در منطقه تا اعتماد سازی با همسایگان برای ایجاد محیطی امن و باثبات چه در منطقه و چه در داخل کشور ضرورتی انکارناپذیر بوده و این ضرورت را هم در برنامه ها و هم در ساختار وزارت خارجه دیده ایم.
وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت دوازدهم، افزود: در این مسیر تلاش برای ایجاد نهادهای منطقه ای به ویژه مجمع گفت و گوی منطقه ای در خلیج فارس و ایجاد جبهه واحد منطقه ای در مبارزه با افراط تروریسم مهمترین دستور کار سیاست خارجی را شکل می دهد.
وی یادآور شد: همکاری با جهان اسلام برای مقابله با صهیونیسم و حمایت از مقاومت و مردم فلسطین و بازگرداندن موضوع فلسطین به عنوان مهمترین اولویت جهان اسلام هدف منطقه ای ما است.
ظریف افزود: در حوزه دیپلماسی اقتصادی راهبرد ملی ما تامین پایدار منافع ملی در محیط ناپایدار منطقه و جهان است؛ تحقق این امر مهم در وزارت امور خارجه با محور قرار دادن اقتصاد در متن دیپلماسی متبلور می شود.
وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت دوازدهم، ادامه داد: دیپلماسی اقتصاد محور نیازمند هماهنگی قانونی و فرهنگی روابط اقتصادی خارجی در وزارت خارجه و جهت دادن منافع فعالان اقتصادی؛ بنگاه ها و دستگاه های دولتی و غیردولتی اقتصادی در مسیر تامین منافع ملی است.
وی یادآور شد: وزارت امور خارجه با تقویت جهت گیری راهبردی اقتصادی در ساختار مرکز و سفارت خانه ها و با ایجاد انگیزه و آموزش های لازم برای مدیران، سفرا و کارشناسان، معاونت جدید اقتصادی و سفارت خانه ها را در جهت تقویت اقتصاد مقاومتی به کار خواهد گرفت و در این مسیر حمایت از ورود به بازارهای جهانی و منطقه ای برای صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی، تسهیل تامین منابع مالی و جذب سرمایه فن آوری و گردشگر، ارتقای جایگاه جهانی کشور در اقتصاد دانش بنیان در اولویت کاری ما قرار خواهد داشت.
ظریف یادآور شد: ایجاد زمینه های لازم برای حضور موثر اقتصاد کشور و به ویژه بخش خصوصی در زنجیره ارزش جهانی، توسعه روابط اقتصادی با همسایگان، قدرت های نوظهور و تسهیل توافق با کشورهای اروپایی برای مشارکت در پروژه های بزرگ اقتصادی و توجه به ظرفیت های بازارهای جهانی جدید برای اطمینان و دست یابی به اهداف بسیار مهم است.
وی با اشاره به اینکه اجتناب از تصمیمات و حرکت های شتاب زده، خودباوری، اتکاء به خرد جمعی، استقبال از نقد سازنده، همفکری نهادینه با نخبگان دانشگاهی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، راستگویی در ارتباط با مسئولین و مردم و تنظیم مطالبات عمومی بر مبنای واقعیات، راهنمای جهت گیری اجرایی وزارت امور خارجه طی 4 سال آینده خواهد بود، گفت: باید اذعان کرد که پایه های اقتدار دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بر انسجام داخلی، مشارکت همگانی سیاسی و مدنی، توان علمی و فناوری، رشد و پیشرفت اقتصادی و قدرت بازدارندگی کشور استوار است.
به گزارش خانه ملت ظریف تصریح کرد: برای حضور فعال در عرصه منطقه ای و جهانی باید توانمندی ها و مزیت های نسبی کشور شناسایی و مورد بهره برداری قرار بگیرد و فرصت های موجود و ظرفیت های مورد نیاز تولید شوند.
وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد در صورتی که مجددا از رای ارزشمند نمایندگان مجلس شورای اسلامی برخوردار شوم، با توکل به خداوند قادر و متعال، توسل به معصومین (ع)، تمسک به عنایات ولی عصر (عج) و پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و با اعتماد به مردم هوشیار و دلاور ایران از هیچ کوششی فروگذار نخواهم کرد.