مجله فستکمپانی: تقویت بخش فناوری در "افغانستان" دشوار است
مجله وب سایت فست کمپانی (fastcompany) در گزارشی نوشت: تقویت بخش فناوری در افغانستان کار سادهای نیست. کمتر از ۳۰ درصد مردم افغانستان سواد دارند و ادارات افغانستان هنوز کارهای خود را با کاغذ انجام می دهند.
به گزارش سرویس بین الملل وب سایت مجله فست کمپانی (fastcompany) در گزارشی در مورد وضعیت تکنولوژی در افغانستان نوشت: تقویت بخش فناوری در افغانستان کار سادهای نیست. کمتر از 30 درصد مردم افغانستان سواد دارند و ادارات افغانستان هنوز کارهای خود را با کاغذ انجام می دهند.
پل برینکلی معاون تکنولوژی وزارت دفاع آمریکا میگوید: هدف ایجاد اقتصاد بومی است که افغانها را امیدوار و ایجاد فرصتهای شغلی برای جوانان و منصرف کردن جوانان از پیوستن به افراطیگری است.
برینکلی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است افغانستان به بنگلور هند(پایتخت فناوری هند) تبدیل شود؟ میگوید: احتمالا خیر. اما تیمی از پنتاگون 5 کارآفرین افغان را برای آشنایی با صنعت فناورآوری افغانستان به نیویورک و :سلیکن ولی» آورده است تا ما به آنها نشان دادیم که محیط استارت آپ چگونه است.
برینکلی مسئول بخش عملیات و تجارت پنتاگون است. این بخش در سال 2006 بعنوان بخش ابتکاری در تلاش برای عملیات ضدتروریستی در عراق تشکیل شد. این بخش بر این موضوع متمرکز بود که شیوههای را برای رشد اقتصاد عراق بیابد و فرض این بود که اگر اقتصاد عراق قوی شود و شغل بیشتر اجازه دهد اجازه استخدام از سوی نیروهای شبه نظامی را نخواهد داد.
دو سال قبل این بخش توجه خود را به افغانستان متمرکز کرد و تلاش داشته بخشهای مختلفی از جمله بخش تکنولوژی در این کشور را به حرکت وادار کند.
همانطوری که آنها در حال آموزش هستند، انتظار دارند که با نگاه متفاوتی به کشور آنها نگریسته شود. ناصر حلیمی یک تن از این کارفرمایان میگوید: همه فکر میکنند که مردم افغانستان به دنبال جنگ هستند. ما بدنبال این هستیم که این نگاه را تغییر و شرکتهای بزرگ را دعوت به سرمایه گذاری و کار در کشور خودمان بکنیم.
این گزارش می افزاید: تقویت بخش فناوری در افغانستان کار سادهای نیست. کمتر از 30 درصد مردم افغانستان سواد دارند و ادارات افغانستان هنوز کارهای خود را با کاغذ انجام می دهند. در حال حاضر بسیاری از کارآفرینان دنبال این موضوع هستند که شرکتها و وزارتخانه ها را دیجیتالی کنند.
در نهایت این بخش از وزارت دفاع آمریکا امیدوار است شرکتهای غربی را تشویق به فعالیت در افغانستان همانند سرمایهگذاری در هند و کشورهای شرق اروپا کنند. تاکنون بخش تجارت و تثبیت وزرات دفاع آمریکا در بخشهایی مانند معدن افغانستان و سرمایه موجود در آن که بالغ بر یک تریلیون دلار است، فعالیت داشته است.
همچنین این بخش بدنبال ایجاد رابطه بین این کارآفرینان به شرکتهای غربی در حوزه تکنولوژی بوده است. هر کدام از این کارآفرین سن بسیاری کمی دارند، حلیمی تنها 20 سال دارد و دیگری 23 ساله است.
این جوانان بسیار پرانرژی بوده و آرزوهای بلندی دارند. یکی از کسانی که شرکت وجا(Wadja) را راه انداری کرده که چندین میلیون استفاده کننده نیز دارد برای آنها از نحوه تجارت این شرکت صحبت میکند.
در تمام طول سمینار، کارآفرینان افغان از یک اقدام فوری حرف میزدند، که در طرف غربی چنین احساسی وجود ندارد. اقدام فوری در رابطه با ایجاد زیر ساخت برای کشوری با جامعه سنتی.
حلیمی میگوید: نسل گذشته ما بیشتر به انجام کارها با کاغذ اعتقاد دارد و اما نسل جدید نیازمند ایجاد زیر ساخت و تشویق جامعه به استفاده از کامپیوتر و تکنولوژی داریم.
در کنار مشکلات بسیار این کارفرمایان از جمله مشکلات در جذب سرمایه، برینلکی می گوید: مهمترین مشکل آنها اعتماد به نفس در انجام دادن این کار است.
یکی از این کارفرمایان میگوید که من قبلا برای انجام این کار انگیزه داشتم، اما بعد از شرکت در این کلاسها این انگیزه 2 برابر شد، شما به این شرکتهای بزرگ نگاه میکنی و تصور میکنی که هیچکدام از اینها از ابتدا شرکتهای بزرگی نبودند. آنها در آغاز کار با چند نفر شروع کردند و تلاش کرده و به شهرت رسیدند.
/
پل برینکلی معاون تکنولوژی وزارت دفاع آمریکا میگوید: هدف ایجاد اقتصاد بومی است که افغانها را امیدوار و ایجاد فرصتهای شغلی برای جوانان و منصرف کردن جوانان از پیوستن به افراطیگری است.
برینکلی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است افغانستان به بنگلور هند(پایتخت فناوری هند) تبدیل شود؟ میگوید: احتمالا خیر. اما تیمی از پنتاگون 5 کارآفرین افغان را برای آشنایی با صنعت فناورآوری افغانستان به نیویورک و :سلیکن ولی» آورده است تا ما به آنها نشان دادیم که محیط استارت آپ چگونه است.
برینکلی مسئول بخش عملیات و تجارت پنتاگون است. این بخش در سال 2006 بعنوان بخش ابتکاری در تلاش برای عملیات ضدتروریستی در عراق تشکیل شد. این بخش بر این موضوع متمرکز بود که شیوههای را برای رشد اقتصاد عراق بیابد و فرض این بود که اگر اقتصاد عراق قوی شود و شغل بیشتر اجازه دهد اجازه استخدام از سوی نیروهای شبه نظامی را نخواهد داد.
دو سال قبل این بخش توجه خود را به افغانستان متمرکز کرد و تلاش داشته بخشهای مختلفی از جمله بخش تکنولوژی در این کشور را به حرکت وادار کند.
همانطوری که آنها در حال آموزش هستند، انتظار دارند که با نگاه متفاوتی به کشور آنها نگریسته شود. ناصر حلیمی یک تن از این کارفرمایان میگوید: همه فکر میکنند که مردم افغانستان به دنبال جنگ هستند. ما بدنبال این هستیم که این نگاه را تغییر و شرکتهای بزرگ را دعوت به سرمایه گذاری و کار در کشور خودمان بکنیم.
این گزارش می افزاید: تقویت بخش فناوری در افغانستان کار سادهای نیست. کمتر از 30 درصد مردم افغانستان سواد دارند و ادارات افغانستان هنوز کارهای خود را با کاغذ انجام می دهند. در حال حاضر بسیاری از کارآفرینان دنبال این موضوع هستند که شرکتها و وزارتخانه ها را دیجیتالی کنند.
در نهایت این بخش از وزارت دفاع آمریکا امیدوار است شرکتهای غربی را تشویق به فعالیت در افغانستان همانند سرمایهگذاری در هند و کشورهای شرق اروپا کنند. تاکنون بخش تجارت و تثبیت وزرات دفاع آمریکا در بخشهایی مانند معدن افغانستان و سرمایه موجود در آن که بالغ بر یک تریلیون دلار است، فعالیت داشته است.
همچنین این بخش بدنبال ایجاد رابطه بین این کارآفرینان به شرکتهای غربی در حوزه تکنولوژی بوده است. هر کدام از این کارآفرین سن بسیاری کمی دارند، حلیمی تنها 20 سال دارد و دیگری 23 ساله است.
این جوانان بسیار پرانرژی بوده و آرزوهای بلندی دارند. یکی از کسانی که شرکت وجا(Wadja) را راه انداری کرده که چندین میلیون استفاده کننده نیز دارد برای آنها از نحوه تجارت این شرکت صحبت میکند.
در تمام طول سمینار، کارآفرینان افغان از یک اقدام فوری حرف میزدند، که در طرف غربی چنین احساسی وجود ندارد. اقدام فوری در رابطه با ایجاد زیر ساخت برای کشوری با جامعه سنتی.
حلیمی میگوید: نسل گذشته ما بیشتر به انجام کارها با کاغذ اعتقاد دارد و اما نسل جدید نیازمند ایجاد زیر ساخت و تشویق جامعه به استفاده از کامپیوتر و تکنولوژی داریم.
در کنار مشکلات بسیار این کارفرمایان از جمله مشکلات در جذب سرمایه، برینلکی می گوید: مهمترین مشکل آنها اعتماد به نفس در انجام دادن این کار است.
یکی از این کارفرمایان میگوید که من قبلا برای انجام این کار انگیزه داشتم، اما بعد از شرکت در این کلاسها این انگیزه 2 برابر شد، شما به این شرکتهای بزرگ نگاه میکنی و تصور میکنی که هیچکدام از اینها از ابتدا شرکتهای بزرگی نبودند. آنها در آغاز کار با چند نفر شروع کردند و تلاش کرده و به شهرت رسیدند.
/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *