مدارا با برخی از وارد کنندگان خودرو/ نمایندگیهای جعلی برای واردات + سند
رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با بیان اینکه وزارت صنعت با پدرخواندههای واردات خودرو همراه شده است، گفت: در شرایطی که برخی شرکتهای خارجی اعطای نمایندگی به ایران را تکذیب میکنند، وزارت صنعت به این شرکت ها مجوز فعالیت میدهد.
به گزارش گروه اقتصاد به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی وارد کنندگان خودرو میثم رضایی با اشاره به مکاتبات این انجمن با برخی خودروسازان بزرگ خارجی در مورد معرفی نمایندگان رسمی در ایران گفت: مکاتبات رسمی ما با برخی خودروسازان بزرگ اروپایی و آسیایی که در هفته جاری انجام شد، حکایت از این دارد که برخی نمایندگیهای فعلی که ادعای مجوز رسمی فعالیت از شرکت مادر را دارند و از جانب وزارت صنعت نیز برای ثبت سفارش محصولاتشان تأیید شدهاند٬ جعلی بوده و در واقع از جانب شرکتهای اصلی تأیید نشدهاند.
وی افزود: به عنوان مثال شرکتهای ولوو و تویوتا که در روزهای گذشته برخی واردکنندگان، ادعای اخذ نمایندگی رسمی از این دو برند را داشتند در پاسخ به انجمن در خصوص معرفی نمایندگان رسمی خود در ایران اعلام کردند که تا امروز هیچ شرکتی به صورت رسمی از جانب این دو برند در ایران فعالیت نداشته است.
وی تصریح کرد: برخی خودروسازان آلمانی مانند پورشه و آئودی یا خودروسازانی مانند بی ام و یا آلفارومئو نیز اعلام کردهاند که هیچ نماینده رسمی در ایران ندارند٬ ضمن اینکه شرکتی را در سایتشان برای نمایندگی در ایران معرفی نکردهاند و در بخش خاورمیانه به طور کلی گزینه ایران در فهرست شرکای خارجی آنها در بخش خاورمیانه قرار ندارد.
رضایی افزود: در شرایطی که تا امروز هیچگونه سندی از همکاری مستقیم برخی خودروسازان خارجی با شرکت های واردکننده داخلی رویت نشده است٬ این سوال مطرح است که چگونه وزارت صنعت به عنوان بانی اصلی ساماندهی واردات خودرو٬ برخی شرکت ها را به عنوان نماینده رسمی خودروسازان خارجی معرفی کرده و برخی دیگر را از گردونه فعالیت خارج کرده است؟
* وزارت صنعت بازار را به سمت انحصار سوق میدهد
وی این سوال را مطرح کرد که چطور ممکن است در زمانی که خودروسازان خارجی هرگونه فعالیت خود را از حدود 7 سال پیش تا امروز با شرکتهای واردکننده ایرانی تکذیب می کنند٬ وزارت صنعت دستورالعمل 6 ماهه خود در مورد اخذ مجوز از شرکتهای خودروساز مادر را زیر پا گذاشته و با دستچین کردن عدهای معدود از واردکنندگان فاقد مجوز، بازار را به سمت انحصار سوق می دهد؟
وی اظهار داشت: در همین شرایط برخی خودروسازان خارجی مانند سانگ یانگ از کره جنوبی، میتسوبیشی از ژاپن و بنز از آلمان نمایندگان رسمی خود را در ایران به صراحت معرفی کرده و در سایتشان نیز اعلام کردهاند٬ در نتیجه توجیه شرایط تحریم و انکار همکاری خودروسازان خارجی با شرکتهای ایرانی با این قبیل استدلالها به طور کلی غیر واقعی و دروغ پردازی است و نمی توان گفت که تحریمها مانع همکاری شرکتهای خارجی با طرفهای ایرانی شده است.
وی ادامه داد: از طرفی سیاستهای یک کشور در قبال شرکای تجاری اش بر یک مبنا است و نمی توان گفت که آلمان اجازه همکاری با ایران را به شرکت بنز داده و در مقابل، بی ام و را از همکاری با ایران منع کرده است.
* جانبداری وزارت صنعت از واردکنندگان بدون مجوز
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو در ادامه با اشاره به لزوم ایجاد شفاف سازی در خصوص نمایندگیهای رسمی از جانب وزارت صنعت، گفت: بدون تردید نیاز است تا وزارت صنعت مجوز شرکتهایی که ادعای اخذ نمایندگی رسمی از شرکت مادر را دارند برای همه منتشر کند و شرکتهای واردکننده نیز آن را بر روی خروجی سایت خود قرار دهند تا ضمن ایجاد شفافیت در بازار٬ مردم هم بدانند که به کدام شرکتها اعتماد کنند.
وی با اشاره به مشکلات بسیاری از شرکتهای متفرقه واردکننده خودرو در بازار، گفت: اخیراً برخی شرکتهای واردکننده که خودروهایشان را ثبت سفارش کرده و کارمزد هم پرداخت کرده بودند، به یکباره از لیست ثبت سفارشها حذف شدند و به بهانه نداشتن نمایندگی رسمی از شرکت مادر ممنوع الفعالیت شدند.
وی افزود: این در حالی است که امروز میبینیم عدهای معدود از واردکنندگان خودرو بدون اخذ مجوز از شرکتهای مادر توانستهاند تأییدیه وزارت صنعت را بگیرند و به عرضه انحصاری خودرو در بازار بپردازند.
رضایی با تأکید بر اینکه وزارت صنعت با رویکرد فعلی خود به جانبداری از برخی شرکتها پرداخته است، گفت: متأسفانه این رویکرد ضمن جانبداری از برخی شرکتهای فاقد مجوز باعث میشود مردم در اموری مانند خدمات پس از فروش و تحویل خودروهایشان با مشکلات زیادی مواجه شوند.
* پیششرط غیرعملی سازمان حمایت
وی اظهار داشت: در عین حال، سازمان حمایت همچنان تأکید دارد که فقط شرکتهایی میتوانند پیش فروش خودرو داشته باشند که موفق شدهاند از شرکتهای مادر نمایندگی رسمی اخذ کنند، در حالی که به نظر می رسد این پیش شرط در زمانی که قریب به اتفاق شرکتها موفق نشدهاند نمایندگی رسمی از شرکت مادر را دریافت کند٬ یک پیش شرط فاقد ضمانت اجرایی است و باید هرچه سریعتر در آن تجدید نظر شود.
وی تصریح کرد: بررسیها نشان میدهد که شرکتهای مدعی اخذ نمایندگی رسمی، تخلفات زیادی در زمینه خدمات پس از فروش و تحویل خودرو دارند و نسبت به مشتریان بی مسوولیتتر عمل کردهاند.
رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با بیان اینکه شرکتهای واردکننده در زمینه خدمات پس از فروش نتوانستهاند عملکرد مناسبی داشته باشند و رضایت مشتریان را تأمین کنند، گفت: نظارتهای منفعلانه سازمان حمایت که این روزها تمام وقت خود را به بازار خودروهای خارجی اختصاص داده نیز کفایت نکرده و به نظر می رسد این سازمان باید در رویکرد خود در قبال خودروهای وارداتی که 5 درصد بازار خودرو ایران را تشکیل میدهد تجدید نظر کند و به نظارت بر بازار خودروهای داخلی و خدمات پس از فروش آنها و همچنین کالاهای ضروری روزمره مردم نیز بپردازد.
وی در پایان با اشاره به لزوم ثبات تصمیمگیری از سوی دولتمردان به ویژه وزارت صنعت در خصوص بازار خودروهای خارجی، گفت: مصوبات قبلی هیأت دولت در روز 22 شهریور 94 و 28 فروردین امسال قوانین مناسبی را در راستای انحصارزدایی و خدمات پس از فروش کالاهای خارجی با دوام به تصویب رسانده بود٬ اما زمان زیادی نگذشت که این قوانین هم با توصیههای وزارت صنعت و تغییر رویه در بازار خودروهای وارداتی از بین رفت و فرمول جدیدی برای آن در نظر گرفته شد که این رویکرد نیز تا امروز به جایی نرسیده و نتوانسته بازار خودروهای خارجی را ساماندهی کند.
مراجعه به سایت برخی شرکتهای خارجی نشان دهنده عدم وجود نمایندگی رسمی آنها در ایران است. نمونهای از این استعلامها به شرح زیر است:
سایت تویوتا:
سایت بیامو:
سایت آئودی:
سایت ولوو:
*سایت آلفارومئو:
*سایت پوشه:
وی افزود: به عنوان مثال شرکتهای ولوو و تویوتا که در روزهای گذشته برخی واردکنندگان، ادعای اخذ نمایندگی رسمی از این دو برند را داشتند در پاسخ به انجمن در خصوص معرفی نمایندگان رسمی خود در ایران اعلام کردند که تا امروز هیچ شرکتی به صورت رسمی از جانب این دو برند در ایران فعالیت نداشته است.
وی تصریح کرد: برخی خودروسازان آلمانی مانند پورشه و آئودی یا خودروسازانی مانند بی ام و یا آلفارومئو نیز اعلام کردهاند که هیچ نماینده رسمی در ایران ندارند٬ ضمن اینکه شرکتی را در سایتشان برای نمایندگی در ایران معرفی نکردهاند و در بخش خاورمیانه به طور کلی گزینه ایران در فهرست شرکای خارجی آنها در بخش خاورمیانه قرار ندارد.
رضایی افزود: در شرایطی که تا امروز هیچگونه سندی از همکاری مستقیم برخی خودروسازان خارجی با شرکت های واردکننده داخلی رویت نشده است٬ این سوال مطرح است که چگونه وزارت صنعت به عنوان بانی اصلی ساماندهی واردات خودرو٬ برخی شرکت ها را به عنوان نماینده رسمی خودروسازان خارجی معرفی کرده و برخی دیگر را از گردونه فعالیت خارج کرده است؟
* وزارت صنعت بازار را به سمت انحصار سوق میدهد
وی این سوال را مطرح کرد که چطور ممکن است در زمانی که خودروسازان خارجی هرگونه فعالیت خود را از حدود 7 سال پیش تا امروز با شرکتهای واردکننده ایرانی تکذیب می کنند٬ وزارت صنعت دستورالعمل 6 ماهه خود در مورد اخذ مجوز از شرکتهای خودروساز مادر را زیر پا گذاشته و با دستچین کردن عدهای معدود از واردکنندگان فاقد مجوز، بازار را به سمت انحصار سوق می دهد؟
وی اظهار داشت: در همین شرایط برخی خودروسازان خارجی مانند سانگ یانگ از کره جنوبی، میتسوبیشی از ژاپن و بنز از آلمان نمایندگان رسمی خود را در ایران به صراحت معرفی کرده و در سایتشان نیز اعلام کردهاند٬ در نتیجه توجیه شرایط تحریم و انکار همکاری خودروسازان خارجی با شرکتهای ایرانی با این قبیل استدلالها به طور کلی غیر واقعی و دروغ پردازی است و نمی توان گفت که تحریمها مانع همکاری شرکتهای خارجی با طرفهای ایرانی شده است.
وی ادامه داد: از طرفی سیاستهای یک کشور در قبال شرکای تجاری اش بر یک مبنا است و نمی توان گفت که آلمان اجازه همکاری با ایران را به شرکت بنز داده و در مقابل، بی ام و را از همکاری با ایران منع کرده است.
* جانبداری وزارت صنعت از واردکنندگان بدون مجوز
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو در ادامه با اشاره به لزوم ایجاد شفاف سازی در خصوص نمایندگیهای رسمی از جانب وزارت صنعت، گفت: بدون تردید نیاز است تا وزارت صنعت مجوز شرکتهایی که ادعای اخذ نمایندگی رسمی از شرکت مادر را دارند برای همه منتشر کند و شرکتهای واردکننده نیز آن را بر روی خروجی سایت خود قرار دهند تا ضمن ایجاد شفافیت در بازار٬ مردم هم بدانند که به کدام شرکتها اعتماد کنند.
وی با اشاره به مشکلات بسیاری از شرکتهای متفرقه واردکننده خودرو در بازار، گفت: اخیراً برخی شرکتهای واردکننده که خودروهایشان را ثبت سفارش کرده و کارمزد هم پرداخت کرده بودند، به یکباره از لیست ثبت سفارشها حذف شدند و به بهانه نداشتن نمایندگی رسمی از شرکت مادر ممنوع الفعالیت شدند.
وی افزود: این در حالی است که امروز میبینیم عدهای معدود از واردکنندگان خودرو بدون اخذ مجوز از شرکتهای مادر توانستهاند تأییدیه وزارت صنعت را بگیرند و به عرضه انحصاری خودرو در بازار بپردازند.
رضایی با تأکید بر اینکه وزارت صنعت با رویکرد فعلی خود به جانبداری از برخی شرکتها پرداخته است، گفت: متأسفانه این رویکرد ضمن جانبداری از برخی شرکتهای فاقد مجوز باعث میشود مردم در اموری مانند خدمات پس از فروش و تحویل خودروهایشان با مشکلات زیادی مواجه شوند.
* پیششرط غیرعملی سازمان حمایت
وی اظهار داشت: در عین حال، سازمان حمایت همچنان تأکید دارد که فقط شرکتهایی میتوانند پیش فروش خودرو داشته باشند که موفق شدهاند از شرکتهای مادر نمایندگی رسمی اخذ کنند، در حالی که به نظر می رسد این پیش شرط در زمانی که قریب به اتفاق شرکتها موفق نشدهاند نمایندگی رسمی از شرکت مادر را دریافت کند٬ یک پیش شرط فاقد ضمانت اجرایی است و باید هرچه سریعتر در آن تجدید نظر شود.
وی تصریح کرد: بررسیها نشان میدهد که شرکتهای مدعی اخذ نمایندگی رسمی، تخلفات زیادی در زمینه خدمات پس از فروش و تحویل خودرو دارند و نسبت به مشتریان بی مسوولیتتر عمل کردهاند.
رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با بیان اینکه شرکتهای واردکننده در زمینه خدمات پس از فروش نتوانستهاند عملکرد مناسبی داشته باشند و رضایت مشتریان را تأمین کنند، گفت: نظارتهای منفعلانه سازمان حمایت که این روزها تمام وقت خود را به بازار خودروهای خارجی اختصاص داده نیز کفایت نکرده و به نظر می رسد این سازمان باید در رویکرد خود در قبال خودروهای وارداتی که 5 درصد بازار خودرو ایران را تشکیل میدهد تجدید نظر کند و به نظارت بر بازار خودروهای داخلی و خدمات پس از فروش آنها و همچنین کالاهای ضروری روزمره مردم نیز بپردازد.
وی در پایان با اشاره به لزوم ثبات تصمیمگیری از سوی دولتمردان به ویژه وزارت صنعت در خصوص بازار خودروهای خارجی، گفت: مصوبات قبلی هیأت دولت در روز 22 شهریور 94 و 28 فروردین امسال قوانین مناسبی را در راستای انحصارزدایی و خدمات پس از فروش کالاهای خارجی با دوام به تصویب رسانده بود٬ اما زمان زیادی نگذشت که این قوانین هم با توصیههای وزارت صنعت و تغییر رویه در بازار خودروهای وارداتی از بین رفت و فرمول جدیدی برای آن در نظر گرفته شد که این رویکرد نیز تا امروز به جایی نرسیده و نتوانسته بازار خودروهای خارجی را ساماندهی کند.
مراجعه به سایت برخی شرکتهای خارجی نشان دهنده عدم وجود نمایندگی رسمی آنها در ایران است. نمونهای از این استعلامها به شرح زیر است:
سایت تویوتا:
سایت بیامو:
سایت آئودی:
سایت ولوو:
سایت ولوو:
*سایت آلفارومئو:
*سایت پوشه:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *