ماده مربوط به شرح وظایف سپاه و وزارت اطلاعات شفاف نیست
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در کل هیچگونه شفافیتی در ماده مربوط به شرح وظایف سپاه و وزارت اطلاعات حاکم نبوده و ماده مربوطه ماهیت برنامه ای ندارد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه سیاسی ، علاءالدین بروجردی در نشست علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه، 20 دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور با اشاره به پیشنهاد حذف ماده 124 این لایحه گفت: با توجه به اینکه این ماده مربوط به 2 ارگان مهم و حساس نظام یعنی سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات است و با توجه به اینکه بر مجموعه این ماده هیچگونه شفافیتی حاکم نیست از این رو نمایندگان به حذف این ماده رأی بدهند.
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وظایف هر دو ارگان سپاه و وزارت اطلاعات متفاوت بوده و ماهیت این ماده به هیچ وجه برنامه ای نیست بلکه در این ماده شرح وظایف این دو دستگاه آمده است.
وی افزود: اخیرا جلسه مشترکی با نمایندگان هر دو ارگان سپاه و وزارت اطلاعات در مجلس تشکیل دادیم و خروجی این جلسات و مشورت روز گذشته این بود که سپاه و وزارت اطلاعات برای حذف ماده 124 هم داستان و هم نظر هستند.
براساس ماده 124 حذف شده این لایحه؛ در راستای ارتقاء و صیانت از حاکمیت، منافع و امنیت ملی کشور و به منظور ایجاد بستر امن و حمایت از اجرای برنامه های توسعه و پیشرفت کشور، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موظفند اقدامات زیر را به عمل آورند:
در بند الف این ماده آمده است: ارتقاء کمی و کیفی ظرفیتها و زیر ساختهای اطلاعاتی، امنیتی، عملیاتی، علمی، فنی، حفاظتی، حراستی و صیانتی با هدف تحکیم امنیت پایدار و ارتقاء توانایی و برتری در نبرد اطلاعاتی
در بند ب این ماده آمده است: پیشگیری و مبارزه با فساد و اختلال در امنیت اقتصادی، تهدیدها و جنگ نرم امنیتی، جاسوسی و اقدامات سوء بیگانگان، اختلال و هرگونه تهدید علیه منافع و امنیت ملی ایران در سطوح منطقهای و بینالمللی، اختلال و تهدید امنیت زیستی و اقدامات بیوتروریستی، اختلال و ایجاد ناامنی در فضای تولید و تبادل اطلاعات، اختلال در امنیت داراییهای ارزشمند کشور، واگرایی، افراطگراییها و تهدید علیه هویت، انسجام و وحدت ملی و پایداری کشور، جرائم سازمانیافته ضد امنیتی و اقدامات تروریستی، در مقام ضابط قضائی.
در بند ج این ماده آمده است: ارتقاء ظرفیتها، زیرساختها و سازوکارهای لازم برای افزایش نقش و مشارکت مردمی در فعالیتهای اطلاعاتی در راستای تقویت و تحکیم امنیت پایدار کشور.
در بند د این ماده آمده است: ارتقاء همکاریها و ارائه خدمات اطلاعاتی- امنیتی به دستگاهها و نهادهای کشور از طریق:
ارتقاء و روزآمدسازی بانک جامع اطلاعاتی کشور
روزآمدسازی، هماهنگسازی و اجرای مستمر طرحهای صیانت از امنیت داراییهای ارزشمند کشور از جمله: طرح نظام ملی تعیین صلاحیت امنیتی مشاغل دولتی و عمومی و خصوصی، طرح حفاظت از سرمایههای فکری کشور، طرح حفاظت از سامانههای اطلاعاتی و ارتباطی، طرح حفاظت از اماکن، مراکز و پروژههای کلان، ملی، حیاتی، حساس و مهم، طرح ارتقاء آگاهیهای عمومی صیانتی- امنیتی اقشار مختلف جامعه و طرح ارتقاء دانش و مهارتهای اطلاعاتی، حفاظتی و حراستی کارکنان دولت، بویژه حراستها.
طرح مبارزه با بیوتروریسم(امنیتی زیستی) با تشکیل مستمر کمیسیون ویژه امنیت زیستی با حضور دستگاهها و نهادهای ذیربط و تدوین، روزآمدسازی، هماهنگسازی، تعیین وظایف دستگاهها و اجرای مشترک طرح جامع امنیت زیستی کشور.
تبصره- تعیین جزئیات و نحوه همکاری ها، چگونگی ارائه خدمات و تشکیل کارگروههای تخصصی کمیسیون ویژه با همکاری اعضاء کمیسیون، در چهارچوب آییننامهای خواهد بود به تصویب شورای عالی امنیت ملی میرسد.
در بند هـ این ماده آمده است: توسعه دیپلماسی دفاعی و امنیتی پویا از طریق:
برقراری پیوندها و پیمانهای دفاعی و امنیتی با کشورهای اسلامی و همسو در سطح منطقهای و فرامنطقهای.
توسعه رزمایشهای مشترک برای انجام عملیات شبکهای و همافزایی و ارتقاء سطح مناسبات بین کشورهای همسو در ابعاد دفاعی و امنیتی.
ارتقای سطح همکاریهای مشترک دو جانبه در تامین تجهیزات دفاعی و امنیتی از خارج از کشور.
تبصره- موارد فوق براساس آییننامهای توسط ستاد کل نیروهای مسلح با همکاری وزارتخانههای اطلاعات، کشور و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تهیه و به تصویب شورای عالی امنیت ملی میرسد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *