نقشه راه در قلب آموزش ،در میان دانش آموزان تدوین می‌شود

11:35 - 07 دی 1395
کد خبر: ۲۶۰۵۴۲
دسته بندی: جامعه ، عمومی
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلول های بنیادی معاونت علمی بیان کرد: تلاش داریم دانش آموزان کشور طوری آموزش ببینند که تحقیقات آن ها منجر به تولید ثروت برای کشور شود. این فناوری است که در این حوزه مطرح می شود و مورد اهمیت است.
به گزاش گروه جامعه ،امیر علی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی بیان داشت:دانش آموزان هم اکنون می بایست با مفاهیمی مانند شرکت های دانش بنیان و تولید ثروت از علم آشنا شوند که این امر جزئی از وظایف آموزش و پرورش محسوب می شود. ما در ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلول های بنیادی در حال رصد و برنامه ریزی برای 10 سال آینده کشور هستیم.

وی همچنین با اشاره به برگزاری نخستین المپیاد دانش آموزی  در حوزه سلول های بنیادی در سال گذشته  گفت: علم آینده پزشکی به سمت سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در حرکت است. زیر شاخه ای از این علم که تولید اندام های انسانی هم اکنون در سطح دنیا مورد توجه قرار گرفته است. جمهوری اسلامی ایران با حرکت به موقع به سمت این علم می تواند جایگاه و بازاری مناسب در این حوزه از علم در دنیا کسب کند. 

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلول های بنیادی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر سه موضوع سلول های بنیادی، فناوری هسته ای و نانو  بیان کرد: مقام معظم رهبری این سه اصل را از نوامیس ملی کشور برشمردند که خود نشانگر اهمیت این موضوع است. 

حمیدیه در ادامه با اشاره به این که شهر مشهد از سرمایه های انسانی مناسبی بهره مند است گفت: نقشه راه و برنامه ای که در این استان در حال پیگیری و برنامه ریزی است، حاصل از نیروی انسانی ارزشمندی است که در این استان مشغول به فعالیت هستند. شورای سلول های بنیادی در استان های مختلف نقاط قوت منحصر به فردی دارد. استان خراسان رضوی خوشبختانه از همکاری و تعامل خوب تمامی دانشگاه ها بهره مند است.

بر اساس این گزارش، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلول های بنیادی  از بخش های مختلف پژوهشکده زیست فناوری دانشگاه فردوسی مشهد  که شامل آزمایشگاه بیوتکنولوژی میکروبی و مهندسی ژنتیک، آزمایشگاه سلولهای بنیادی و ترانسژنسیس، آزمایشگاه تحقیقات سلولی مولکولی و آزمایشگاه بانک سلولی با حضور مسئولین آزمایشگاه ها بازدید داشت. 

وی در بازدید از این پژوهشکده با اشاره به ظرفیت های انسانی و تجهیزاتی  مناسب در این پژوهشکده اظهار داشت: این پژوهشکده با در نظر گرفتن اولویت های منطقه ای می تواند در حوزه های ویرایش ژنی، ژن درمانی و ساخت تجهیزات بسیار فعال باشد. ساخت تجهیزات میکروسکوپی و تهیه و نگارش پروژه هایی در زمینه ویرایش ژن و ژن درمانی می تواند از نمونه فعالیت های مناسب این مرکز قلمداد شود. 

وی گفت:  در این بازدید با متخصصانی مجرب که توانایی ساخت میکروسکوپ های مختلف را دارد آشنا شدم که خود امری بسیار حائز اهمیت در سطح کشور است. فناوری مورد نظر ستاد تنها بخش پزشکی آن نیست بلکه تولید محصولاتی که مورد نیاز برای کشور در این حوزه هستند و هم اکنون وارد می شوند نیز بسیار مهم است و می بایست سرمایه گذاری و برنامه ریزی جهت تولید تمامی تجهیزات در کشور صورت پذیرد. 

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی در ادامه افزود: تمرکز بر موضوعات مورد مطالعه و پرهیز از پراکندگی در فعالیت های اهمیت ویژه ای برخوردار است. بهره گیری از توان مهندسان در رشته های مختلف در این حوزه نیز در دستور کار ستاد قرار گرفته و المپیادی که سال گذشته برگزار نمودیم نیز به شکل چند رشته ای بود و دانش آموزان از رشته های مختلف علوم تجربی و ریاضی در آن حضور یافتند.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *