هنوز ساختار رسمی وزارت ورزش و جوانان در کشور ثبت نشده است
اسماعیل جلیلی گفت: ناپسند است اگر بگویم هنوز ساختار رسمی وزارت ورزش و جوانان در کشور ثبت نشده و هیچ نسخه ای از آن به مجلس ارائه نشده است.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه سیاسی ، برنامه "مناظره" با موضوع چالش های مربوط به ادغام یا جداسازی وزارت ورزش از جوانان ، با حضور رضا حجتی مدیر کل مشارکت های جوانان در وزارت ورزش و جوانان و دکتر اسمائیل جلیلی از دیوان محاسبات کشور و نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی به روی آنتن رادیو گفتگو رفت.
رضا حجتی با اظهار به اينكه امر ادغام دو سازمان ملي جوانان و تربيت بدني غير كارشناسانه بوده است، گفت: در خصوص تفکیک جوانان از ورزش باید به عقب برگردیم و دلایل آن را مورد واکاوی قرار دهیم، من چندان متوجه نشدم چه استدلال كارشناسی وجود داشته که ما بخش جوانان را با بخش ورزش ادغام کردیم. آن چیزی که می توانم به عنوان ناهماهنگی کلان به آن اشاره کنم این است که مسایل جوانان از جنس مسایل فرابخشی است و مسایل فرابخشی نیاز به ساماندهی دارد.
وي افزود: اشتغال جوانان در وزارت صنایع و معادن، در وزارت کشاورزی و وزارت خانه های این چنیني تمشیت و تولی می شود، مسکن جوانان ارتباط با وزارت مربوط دارد یا ازدواج جوانان، اینها مسایل جوانان است.
مدیر کل مشارکت های جوانان در وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اينكه در سازمان ملي جوانان، 18 دستگاه به صورت مستقيم متولي مسايل مرتبط با جوانان بودند، يادآور شد: در سازمان ملی جوانان این جور فرض شده بود که 18 دستگاه در حوزه جوانان وظیفه تولی گری مستقیم دارند، اینها تحت عنوان شورای عالی جوانان جمع شده بودند تا سازمان ملی جوانان بخش هماهنگ کننده اصلی در ارتباط با شورای عالی جوانان این وظیفه را انجام دهد.
وي ايراد اصلي ادغام اين دو سازمان را ناهماهنگي آنها دانست و تصريح كرد: ما آمدیم این بخش ساماندهی و هماهنگی کننده که آموزش از جنس فرابخشی است را با یک بخش اجرایی که از جنس کارهای اجرایی تقریبا صرف است را ادغام کردیم و الان این ناهماهنگی در وزارت ورزش و جوانان ملاحظه می شود و این ایراد اصلی و اساسی است که وجود دارد.
اسماعیل جلیلی به دلیل چرایی ادغام پرداخت و گفت: موضوع دولت وقت است و نیازی که آن موقع به آن پرداخته شده است.
وي با بيان اينكه توجه صرف به ساختارها، لزوما منجر به حل مشکل نخواهد شد، افزود: کمااینکه ما سازمان های متنوعی را در حوزه های مختلف را به دلیل علائق، سلایق و یا ضرورت ها تشکیل دادیم اما دیدیم بحران همچنان در آن بخش ها وجو دارد اگر بپذیریم سازمان ملی جوانان حلال مشکلات خواهد بود و اگر برگردیم به آن ساختار مشکلات جوانان حل خواهد شد این انتظار معقولی نیست، تجربه و عملکرد قبلی هم به ما نشان می دهد.
نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی با ذكر اين نكته كه اگر دستگاه های متنوعی درگیر موضوعی هستند پس لزوما ساختاری به موازات آنها امکان حاکمیت بر سازمان های هم طراز خودش را نخواهد داشت، بيان داشت: من فکر می کنم بهترین حالتی که در این بخش وجود داشت همان شورای عالی جوانان بود که رئیس دولت رئیس سیاستگذاری می شد و به دستگاه های مربوطه به تناسب تاثیرگذاري که داشتند ابلاغ و به مرحله اجرا گذاشته می شد.
وي با انتقاد از اين رویکرد در حوزه جوانان كه تا چه زمانی باید با آزمون و خطا پیش ببریم، تصريح كرد: سازمان تشکیل دهیم ادغام کنیم. وقتی سازمانی ادغام می شود ساختار تابعی از مدیریت است چرا باید اینها را از هم جدا می کنیم و می گوییم ساختار مشکل دارد وقتی مدیری اقدام به آن سپرده می شود، قرار است، برود و ساختار متناسب با وظایفی که قانونگذار و دولت از آن انتظار دارد طراحی کند.
اسماعیل جلیلی با تاكيد هنوز ساختار رسمی وزارت ورزش و جوانان در کشور ثبت نشده، گفت: ناپسند است اگر بگویم هنوز ساختار رسمی وزارت ورزش و جوانان در کشور ثبت نشده و هیچ نسخه ای از آن به مجلس ارائه نشده است. باید بپذیریم اکثر ادغام هایی که صورت گرفته نشان می دهد که رنج می بریم از نبودن استراتژی هایی برای ادغام دستگاه های دولتی و تحمیل هزینه های مختلف در عرصه های مختلف.
حجتی با بيان اينكه ساختار ترکیبی ورزش و جوانان در کشور ما جواب نمی دهد، اظهار داشت: این امر را مطالعات تطبیقی ما هم می گوید، در دنیا 110 کشور دارند به صورت مجزا این مساله را دنبال می کنند و تنها 70 کشور هستند که این مساله را در ترکیب با ورزش پیگیری می کنند. ضمن اینکه اتفاقا سازمان ملی جوانان سابق بهره مند و کارآمد بود و بعد از آن افت کرد و دلیلش هم این است که ادغام کارشناسی نبود و بدون اینکه تدبیری صورت بگیرد ادغام شد و هر وزیری که بیاید ناگزیر است که وارد یک مسایلی شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *