یکی از مهمترین مشکلات فیلم کوتاه این است که درآمدزایی ندارد
بهادر زمانی بازیگر و کارگردان معتقد است که یکی از مشکلات مهم عرصه فیلم کوتاه این است که درآمدزایی ندارد و چنانچه این عرصه مورد حمایت قرار گیرد و بتواند درآمد و بهره اقتصادی داشته باشد، رونق بیشتری خواهد داشت.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه فرهنگی به نقل از انجمن سینمای جوان، بهادر زمانی در مورد فیلم کوتاهی که ساخته است، گفت: یک فیلم کوتاه ساختهام به نام «سفید» که امسال برای شرکت در جشنواره فیلم کوتاه تهران ارسال کرده ام. این فیلم برای جشنواره بین المللی فجر هم ارسال شد که به دلیل عدم آگاهی من نتوانست در جشنواره حضور داشته باشد اما خوشبختانه برای جشن خانه سینما و جشنواره فیلم کوتاه تهران ارسال کردم و امیدوارم که حضور خوبی داشته باشد.
وی ادامه داد: مدت زمان فیلم «سفید» 12 دقیقه است و در ژانر تجربی ساخته شده است و یک مدلی از سینمای غیر متداول در این فیلم اتفاق می افتد. «سفید» فیلمنامه پیچیده ای ندارد؛ یک روایت ساده است که با یک پارچه سفید از هنگام تولد تا مرگ انسان را بیان می کند.
وی افزود: یکی از کاراکترهای اصلی این فیلم یک عکاس است که با حضور او می خواهند این حرف را به مخاطب برسانند که تمام حرکات و لحظات انسان ها در طول زندگی ضبط می شود و در یک پرونده ای محفوظ می ماند.
زمانی بیان کرد: گروهی که با آنها کار کردم به شدت حرفه ای و کاربلد هستند و این مساله را اساتیدی که فیلم را دیده اند نیز اذعان داشته اند. نقش اصلی این فیلم را سمیرا ذکایی ایفا می کند که مخاطبان تلویزیون با او آشنا هستند.
وی اظهار کرد: من به شدت به ساخت فیلم کوتاه علاقه مندم و فکر می کنم آینده دنیای تصویر و فیلمسازی متعلق به فیلم کوتاه است. در آینده ای نه چندان دور و با حضور فضای مجازی مخاطبان بیشتر علاقهمند خواهند بود که فیلم کوتاه ببینند. فیلمسازی در آینده در زمینه تبلیغات و داستانی قطعا به سمت فیلم کوتاه رفته تا بتوانند مخاطبان را به خود جذب کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا در فیلم کوتاه آزادی عمل بیشتری نسبت به فیلم بلند وجود دارد، گفت: یکی از مهم ترین دلایلی که در فیلم کوتاه آزادی عمل وجود دارد این است که فیلم کوتاه هنوز در کشور ما جدی گرفته نشده است. اگر مدیران ما به این مساله پی ببرند که فیلم کوتاه تا چه اندازه می تواند تاثیرگذار باشد و مخاطبان را به خود جلب کند، قطعا همین سرمایه گزاری که در فیلم بلند انفاق می افتد در فیلم کوتاه نیز رخ خواهد داد.
این بازیگر ادامه داد: یکی دیگر از دلایل نبود پول و اقتصاد در فیلم کوتاه است و به دلیل این که فیلم کوتاه اقتصادی و درآمدزا نیست تاکنون به آن پرداخته نشده و اگر روزی برسد که فیلم کوتاه هم همانند سینمای بدنه درآمدزا باشد و پرده ای برای اکران داشته باشد و در فروشگاه ها سی دی های آن به فروش برسد مطمئنا نگاه ها تغییر کرده و این آزادی عمل سلب می شود.
وی در مورد راههای جذب مخاطب برای فیلم کوتاه، بیان کرد: اکنون جذب مخاطب برای فیلم های کوتاه از شبکه های اینترنتی آغاز شده است. بعد از این بخش خصوصی قطعا وارد خواهد شد و تازه بعد از این مرحله مدیران ما در می یابند که می توان از طریق فیلم کوتاه هم مخاطب را جذب کرد و درآمدزایی داشت. تا زمانی که فیلم کوتاه برای مدیران ما درآمدزایی نداشته باشد نمی توان به مخاطب عام برای فیلم کوتاه امیدوار بود.
بهادر زمانی در مورد میزان اهمیت و نقش فیلمنامه اقتباسی در حوزه فیلم کوتاه اظهار کرد: ساخت فیلم اقتباسی می تواند کمک زیادی به سینمای ایران داشته باشد و در حال حاضر فیلمسازانی هستند که با فیلمنامه اقتباسی فیلم می سازند و موفق هم هستند، اما این نوع نگرش ها باید در سینمای ما جهت دار و با حمایت مدیران فرهنگی انجام شود. اگر نتوانیم چنین جریان هایی را به درستی هدایت کنیم قطعا نه تنها سودی برای سینمای ایران نخواهد داشت بلکه می تواند در آینده ضررهایی هم داشته باشد.
وی افزود: اقتباس اگر با مطالعه درست و حمایت و برنامه ریزی درست مدیران از فیلمسازان صورت بگیرد می تواند نوع جدید و تاثیر گذاری در سینمای کشور باشد، اما اگر بدون برنامه ریزی باشد همان کپی کاری صورت گرفته است. در ابتدا باید زمینه ساخت را برای فیلمسازان مهیا کنیم و فرصت کافی واطلاعات درست را به آنها بدهیم بعد بتوانیم فیلمسازانمان را به سمت ساخت فیلم های اقتباسی ببریم. چون اگر درست هدایت و حمایت نشوند قطعا ضرری که دارد بیشتر از منفعتی است که می تواند برای سینمای ما داشته باشد.
این بازیگر و کارگردان جوان در پایان در مورد جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: در سایت های معتبر دنیا که جشنواره های فیلم کوتاه را تبلیغ می کنند از ایران فقط جشنواره فیلم کوتاه تهران وجود دارد و این برای من بسیار جالب و تحسین برانگیز است که جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران تا این حد در بین فیلمسازان جهان از اعتبار برخوردار است.
وی ادامه داد: تنها جشنواره استانداردی که جایزه هایش از اهمیت زیادی برای فیلمسازان دنیا برخوردار است و در کشور ما برگزار می شود جایزه ای است که در فیلم کوتاه تهران به فیلمسازان اهدا می شود و من دیدهام که درخواست های زیادی از فیلمسازان برتر دنیا برای حضور در جشنواره ارسال شده بود و این مساله که این جشنواره تا این حد آوازه دارد برایم قابل احترام است.
انتهای پیام/
وی ادامه داد: مدت زمان فیلم «سفید» 12 دقیقه است و در ژانر تجربی ساخته شده است و یک مدلی از سینمای غیر متداول در این فیلم اتفاق می افتد. «سفید» فیلمنامه پیچیده ای ندارد؛ یک روایت ساده است که با یک پارچه سفید از هنگام تولد تا مرگ انسان را بیان می کند.
وی افزود: یکی از کاراکترهای اصلی این فیلم یک عکاس است که با حضور او می خواهند این حرف را به مخاطب برسانند که تمام حرکات و لحظات انسان ها در طول زندگی ضبط می شود و در یک پرونده ای محفوظ می ماند.
زمانی بیان کرد: گروهی که با آنها کار کردم به شدت حرفه ای و کاربلد هستند و این مساله را اساتیدی که فیلم را دیده اند نیز اذعان داشته اند. نقش اصلی این فیلم را سمیرا ذکایی ایفا می کند که مخاطبان تلویزیون با او آشنا هستند.
وی اظهار کرد: من به شدت به ساخت فیلم کوتاه علاقه مندم و فکر می کنم آینده دنیای تصویر و فیلمسازی متعلق به فیلم کوتاه است. در آینده ای نه چندان دور و با حضور فضای مجازی مخاطبان بیشتر علاقهمند خواهند بود که فیلم کوتاه ببینند. فیلمسازی در آینده در زمینه تبلیغات و داستانی قطعا به سمت فیلم کوتاه رفته تا بتوانند مخاطبان را به خود جذب کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا در فیلم کوتاه آزادی عمل بیشتری نسبت به فیلم بلند وجود دارد، گفت: یکی از مهم ترین دلایلی که در فیلم کوتاه آزادی عمل وجود دارد این است که فیلم کوتاه هنوز در کشور ما جدی گرفته نشده است. اگر مدیران ما به این مساله پی ببرند که فیلم کوتاه تا چه اندازه می تواند تاثیرگذار باشد و مخاطبان را به خود جلب کند، قطعا همین سرمایه گزاری که در فیلم بلند انفاق می افتد در فیلم کوتاه نیز رخ خواهد داد.
این بازیگر ادامه داد: یکی دیگر از دلایل نبود پول و اقتصاد در فیلم کوتاه است و به دلیل این که فیلم کوتاه اقتصادی و درآمدزا نیست تاکنون به آن پرداخته نشده و اگر روزی برسد که فیلم کوتاه هم همانند سینمای بدنه درآمدزا باشد و پرده ای برای اکران داشته باشد و در فروشگاه ها سی دی های آن به فروش برسد مطمئنا نگاه ها تغییر کرده و این آزادی عمل سلب می شود.
وی در مورد راههای جذب مخاطب برای فیلم کوتاه، بیان کرد: اکنون جذب مخاطب برای فیلم های کوتاه از شبکه های اینترنتی آغاز شده است. بعد از این بخش خصوصی قطعا وارد خواهد شد و تازه بعد از این مرحله مدیران ما در می یابند که می توان از طریق فیلم کوتاه هم مخاطب را جذب کرد و درآمدزایی داشت. تا زمانی که فیلم کوتاه برای مدیران ما درآمدزایی نداشته باشد نمی توان به مخاطب عام برای فیلم کوتاه امیدوار بود.
بهادر زمانی در مورد میزان اهمیت و نقش فیلمنامه اقتباسی در حوزه فیلم کوتاه اظهار کرد: ساخت فیلم اقتباسی می تواند کمک زیادی به سینمای ایران داشته باشد و در حال حاضر فیلمسازانی هستند که با فیلمنامه اقتباسی فیلم می سازند و موفق هم هستند، اما این نوع نگرش ها باید در سینمای ما جهت دار و با حمایت مدیران فرهنگی انجام شود. اگر نتوانیم چنین جریان هایی را به درستی هدایت کنیم قطعا نه تنها سودی برای سینمای ایران نخواهد داشت بلکه می تواند در آینده ضررهایی هم داشته باشد.
وی افزود: اقتباس اگر با مطالعه درست و حمایت و برنامه ریزی درست مدیران از فیلمسازان صورت بگیرد می تواند نوع جدید و تاثیر گذاری در سینمای کشور باشد، اما اگر بدون برنامه ریزی باشد همان کپی کاری صورت گرفته است. در ابتدا باید زمینه ساخت را برای فیلمسازان مهیا کنیم و فرصت کافی واطلاعات درست را به آنها بدهیم بعد بتوانیم فیلمسازانمان را به سمت ساخت فیلم های اقتباسی ببریم. چون اگر درست هدایت و حمایت نشوند قطعا ضرری که دارد بیشتر از منفعتی است که می تواند برای سینمای ما داشته باشد.
این بازیگر و کارگردان جوان در پایان در مورد جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: در سایت های معتبر دنیا که جشنواره های فیلم کوتاه را تبلیغ می کنند از ایران فقط جشنواره فیلم کوتاه تهران وجود دارد و این برای من بسیار جالب و تحسین برانگیز است که جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران تا این حد در بین فیلمسازان جهان از اعتبار برخوردار است.
وی ادامه داد: تنها جشنواره استانداردی که جایزه هایش از اهمیت زیادی برای فیلمسازان دنیا برخوردار است و در کشور ما برگزار می شود جایزه ای است که در فیلم کوتاه تهران به فیلمسازان اهدا می شود و من دیدهام که درخواست های زیادی از فیلمسازان برتر دنیا برای حضور در جشنواره ارسال شده بود و این مساله که این جشنواره تا این حد آوازه دارد برایم قابل احترام است.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *