دومین حضور بین المللی مکبث در سال جاری
نمایش مکبث به طراحی، درآماتوژی و کارگردانی رضا ثروتی و تهیه کنندگی نورالدین حیدری ماهر برای شرکت در جشنواره ای با عنوان Cuore DI Persia که با موضوع ایران برگزار می شود راهی بلونیا ایتالیا می شود.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه فرهنگی ، نمایش «مکبث» از تراژدیهای بسیار معروف ویلیام شکسپیر است که بر اساس دراماتورژی و کارگردانی رضا ثروتی توانست برگزیده جشنواره دوازدهم تئاتر دانشگاهی و برنده جایزه ویژه هیات داوران بیست و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر شود و در اجرای عمومی که در سالن سایه تئاتر شهر و مجموعه ایرانشهر داشت، با اقبال خوبی روبرو شود. این نمایش پیش از این در چند جشنواره بین المللی دیگر نیز شرکت داشته است. ثروتی در این اجرا به این متن ترجمه «داریوش آشوری» توجه داشته است.
Cuore DI Persia از ۲۹ ژوئن تا ۱۰ ژوئیه در شهر بلونیا ایتالیا برگزار می شود و نمایش مکبث در این رویداد دو اجرا در ۵ و ۶ ژوئیه خواهد داشت. در این رویداد ضمن روی صحنه رفتن نمایش های متعدد ، شاهد برگزاری سخنرانی ها کارگاه های آموزشی و حضور کمپانی های تئاتر هستیم.
در این نمایش «مرتضی اسماعیل کاشی»، «اصغر پیران»، «بهروز کاظمی»، «نواب ثریا» و «علیرضا خسروجردی» ایفای نقش می کنند.
طراحی صحنه و لباس این نمایش را «شیما میرحمیدی»، آهنگسازی «فرشاد فزونی»،طراحی گریم «ماریا حاجیها»، طراح نور «رضا بهجت» و «علی کوزه»، مدیر روابط بین الملل «یولتان سادیکووا»، دستیار کارگردان «فرزین نوبرانی»، دستیار طراح لباس «سحر آشتیانی» برعهده دارند.
این دومین حضور بین المللی نمایش مکبث رضا ثروتی در سال جاری است. این نمایش در خردادماه سال جاری در هفدهمین دوره فستیوال «رنگین کمان» سن پترزبورگ شرکت کرد و موفق به کسب عنوان نمایش برگزیده این جشنواره از سوی انجمن منتقدان تئاتر روسیه شد.
ثروتی پیشتر درباره شیوه اجرای این نمایش به ایران تئاتر عنوان کرده بود؛« در این نمایش سعی شده این نگاه مینیمالیستی چه در متن و چه در کل اجرا بسط پیدا کرده است. طراحی صحنه، لباس و بازی بازیگران از این مینیمالیسم پیروی میکنند. به این علت در حوزه متن این رویکرد را داشتهام که تماشاگر امروزی حوصله دیدن پنج پرده از مکبث را به شیوه کلاسیک ندارد. چکیدهای از دل متن بیرون کشیدهام که تاکیدش روی دو شخصیت اصلی آن است. مکبث و لیدی مکبث.
همچنین از دیالوگها در دیالوگهای جادوگران استفاده کردم تا اینکه مابقی شخصیتها را این گونه در متن خودم بسط بدهم. علت دیگر برای ایجاد ایجاز هم خوانش چندین بارهای بود که متوجه شدم در سه پرده اول به شدت برشهای کوتاه در دل متن نمایشی هست که به درونیات و ذهنیات مکبث و لیدی مکبث میپردازد. در دو پرده انتهایی هم قطعا شخصیتهایی وارد میشوند که دلایلی خاص برای استفاده از آنها داشتهام که با آن نگاه مینیمالیستی من جایی در این اجرا نداشتند. مکدوم، مکداف و لیدی مکداف. این پردههای کوتاه را مثل برشها و سکانسهای کوتاه سینمایی دیدم. زوم، زوم بک، فست موشن، اسلوموشن، تغییر و شکت زاویه دید، حتا با پرسکپتیو، لانگ شات را هم به تئاتر آوردم. این موجز بودن سه پرده اول مکبث باعث شد تا در اماتورژیام به سمت این ایجاز برسم.»
رضا پروتی معتقد است؛ تئاتر جایی است که انسان به بالندگی و رهایی برسد و از این رو تلاش می کند تا تئاترهایش طوری باشند که تماشاگر در هر نقطهای از جهان آن را بفهمد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *