پشت پرده موج اعتراضات به دشواری امتحانات نهایی/ سقوط آزاد کیفیت در مدارس کشور
اعتراضات گسترده دانش آموزان به سوالات امتحانات نهایی می تواند زنگ خطری درخصوص سقوط آزاد کیفیت در نظام آموزش و پرورش کشور باشد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش خبرنگار جامعه ، اعتراضات گسترده دانش آموزان سراسر کشور به دشواری سوالات امتحانات نهایی در خرداد 95 یکی از خبرسازترین اخبار آموزش و پرورش طی هفته های اخیر در رسانه ها بود.
امتحاناتی که با حاشیه های متعدد از لو رفتن سوالات تا مفهومی بودن آنها همراه بود، اما حقیقت آنکه سوالات امتحان برای دانش آموزان دشوار به نظر آمده و گاه حتی معتقدند که سوالات خارج از کتاب های درسی طراحی شده است، چیست؟
مسئولان آموزش و پرورش براین باورند که تمام سوالات امتحانی از کتاب های درسی طراحی شده و مُشکل از سوی دانش آموز است چرا که به جای مطالعه کتاب های درسی، جزوات کمک آموزشی را مطالعه می کنند.
اگر این صحبت مسئولان آموزش و پرورش صحت داشته باشد از ماجرایی عجیب در مدارس کشور حکایت دارد، ماجرای حاکمیت کنکور بر نظام آموزشی کشور که منجر به تبدیل جریان آموزش به کلاس های تست زنی شده است.
هشدار دیگر اعتراضات گسترده دانش آموزان به دشواری سوالات امتحانات نهایی مربوط به کیفیت آموزش در مدارس کشور است، چگونه است که یک دانش آموز می تواند سوالات طراحی شده توسط معلم خود را به خوبی پاسخ دهد اما از پاسخگویی به سوالات طراحی شده در امتحانات نهایی ناتوان می ماند؟
اعتراضات دانش آموزان به دشواری سوالات امتحانات نهایی در شرایطی است که مسئولان آموزش و پرورش می گویند: ارزیابی و تحلیل سوالات توسط تیم های کارشناسی ثابت کرده که تمام سوالات استاندارد است یعنی سوالات به گونه ای طراحی شده که اغلب دانش آموزان با سطح علمی متوسط توانایی پاسخگویی به آن را داشته باشند.
در چنین شرایطی آیا نمرات دانش آموزان در امتحانات نهایی تحلیل می شود و نتایج به دست آمده برای رفع مشکلات موجود در نظام آموزشی تا چه اندازه مورد استفاده قرار می گیرد؟
به اذعان کارشناسان، اعتراضات دانش آموزان به دشواری سوالات امتحانات نهایی می تواند هشداری درخصوص کیفیت پایین آموزش در مدارس دولتی باشد، هشداری که باید از سوی مسئولان نظام آموزش و پرورش جدی تلقی شود.
علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز با تایید ضمنی این مطلب به خبر نگار گروه جامعه می گوید: هم اکنون در مدارس کشور آموزشها ناظر به سطح نخست یادگیری یعنی حافظه محوری است و سطوح بالاتر یادگیری که همان سوالات مفهومی است را به فراموشی سپرده اند.
وی می افزاید: مدارس و معلمان تلاش می کنند تا از کلاس های پایین دانش آموز را به گونه ای آموزش دهند که به سوالات چهار گزینه ای به خوبی جواب دهد به همین دلیل هنگام امتحانات نهایی و مواجهه با سوالات مفهومی دانش آموز معترض می شود که سوالات دشوار بوده و خارج از کتابهای درسی است.
آنگونه که زرافشان در گفت وگو با ما اعلام کرده است، بخشی از ناتوانی دانش آموزان در پاسخگویی به سوالات مفهومی، ضعف نظام آموزشی حاکم بر مدارس است، نظامی که تلاش می کند تا دانش آموز را حافظه محور تربیت کند و دانش آموزی که 12 سال بدین روش تربیت می شود، هنگام مواجهه با سوالاتی که صورت مسئله آن با مطالب کتاب درسی یا نمونه سوالات معلم متفاوت است، احساس ناتوانی کرده و از عهده پاسخگویی برنمی آید.
در برخی مدارس نیز تخلفاتی از سوی مدیر و معلم صورت می گیرد به گونه ای که با اختیار خود برنامه درسی مصوب آموزش و پرورش را تغییر داده و ساعت برخی دروس را کم یا زیاد کرده و حتی برخی از فصول کتاب درسی را حذف می کنند.آیا نظارتی بر این تخلف محرز برخی مدارس صورت می گیرد؟
اعتراضات گسترده دانش آموزان به سوالات امتحانات نهایی می تواند زنگ خطری درخصوص سقوط آزاد کیفیت در نظام آموزش و پرورش کشور باشد، موضوعی که علی رغم تاکید سند تحول بنیادین بر ضرورت حذف حافظه محوری همچنان حاکمیت این روش را در مدارس کشور رقم می زند.
امتحاناتی که با حاشیه های متعدد از لو رفتن سوالات تا مفهومی بودن آنها همراه بود، اما حقیقت آنکه سوالات امتحان برای دانش آموزان دشوار به نظر آمده و گاه حتی معتقدند که سوالات خارج از کتاب های درسی طراحی شده است، چیست؟
مسئولان آموزش و پرورش براین باورند که تمام سوالات امتحانی از کتاب های درسی طراحی شده و مُشکل از سوی دانش آموز است چرا که به جای مطالعه کتاب های درسی، جزوات کمک آموزشی را مطالعه می کنند.
اگر این صحبت مسئولان آموزش و پرورش صحت داشته باشد از ماجرایی عجیب در مدارس کشور حکایت دارد، ماجرای حاکمیت کنکور بر نظام آموزشی کشور که منجر به تبدیل جریان آموزش به کلاس های تست زنی شده است.
هشدار دیگر اعتراضات گسترده دانش آموزان به دشواری سوالات امتحانات نهایی مربوط به کیفیت آموزش در مدارس کشور است، چگونه است که یک دانش آموز می تواند سوالات طراحی شده توسط معلم خود را به خوبی پاسخ دهد اما از پاسخگویی به سوالات طراحی شده در امتحانات نهایی ناتوان می ماند؟
اعتراضات دانش آموزان به دشواری سوالات امتحانات نهایی در شرایطی است که مسئولان آموزش و پرورش می گویند: ارزیابی و تحلیل سوالات توسط تیم های کارشناسی ثابت کرده که تمام سوالات استاندارد است یعنی سوالات به گونه ای طراحی شده که اغلب دانش آموزان با سطح علمی متوسط توانایی پاسخگویی به آن را داشته باشند.
در چنین شرایطی آیا نمرات دانش آموزان در امتحانات نهایی تحلیل می شود و نتایج به دست آمده برای رفع مشکلات موجود در نظام آموزشی تا چه اندازه مورد استفاده قرار می گیرد؟
به اذعان کارشناسان، اعتراضات دانش آموزان به دشواری سوالات امتحانات نهایی می تواند هشداری درخصوص کیفیت پایین آموزش در مدارس دولتی باشد، هشداری که باید از سوی مسئولان نظام آموزش و پرورش جدی تلقی شود.
علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز با تایید ضمنی این مطلب به خبر نگار گروه جامعه می گوید: هم اکنون در مدارس کشور آموزشها ناظر به سطح نخست یادگیری یعنی حافظه محوری است و سطوح بالاتر یادگیری که همان سوالات مفهومی است را به فراموشی سپرده اند.
وی می افزاید: مدارس و معلمان تلاش می کنند تا از کلاس های پایین دانش آموز را به گونه ای آموزش دهند که به سوالات چهار گزینه ای به خوبی جواب دهد به همین دلیل هنگام امتحانات نهایی و مواجهه با سوالات مفهومی دانش آموز معترض می شود که سوالات دشوار بوده و خارج از کتابهای درسی است.
آنگونه که زرافشان در گفت وگو با ما اعلام کرده است، بخشی از ناتوانی دانش آموزان در پاسخگویی به سوالات مفهومی، ضعف نظام آموزشی حاکم بر مدارس است، نظامی که تلاش می کند تا دانش آموز را حافظه محور تربیت کند و دانش آموزی که 12 سال بدین روش تربیت می شود، هنگام مواجهه با سوالاتی که صورت مسئله آن با مطالب کتاب درسی یا نمونه سوالات معلم متفاوت است، احساس ناتوانی کرده و از عهده پاسخگویی برنمی آید.
در برخی مدارس نیز تخلفاتی از سوی مدیر و معلم صورت می گیرد به گونه ای که با اختیار خود برنامه درسی مصوب آموزش و پرورش را تغییر داده و ساعت برخی دروس را کم یا زیاد کرده و حتی برخی از فصول کتاب درسی را حذف می کنند.آیا نظارتی بر این تخلف محرز برخی مدارس صورت می گیرد؟
اعتراضات گسترده دانش آموزان به سوالات امتحانات نهایی می تواند زنگ خطری درخصوص سقوط آزاد کیفیت در نظام آموزش و پرورش کشور باشد، موضوعی که علی رغم تاکید سند تحول بنیادین بر ضرورت حذف حافظه محوری همچنان حاکمیت این روش را در مدارس کشور رقم می زند.
نظرات بینندگان
کیفیت که در مدارس دولتی افتضاحه مدارس غیردولتی هم که فقط پول میخان
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *