"هند" با اتوبوس سبز به مقابله با آلودگی هوا می رود
دولت محلی دهلی نو با بكارگیری اتوبوس های برقی در سیستم حمل و نقل عمومی به مقابله با آلودگی هوا در آلوده ترین شهر جهان می رود.
خبرگزاری میزان -
به گزارش سرویس بین الملل بانك جهانی چندی پیش در گزارشی اعلام كرد میزان آلایندگی هوای دهلی نو پایتخت هند به عنوان آلوده ترین شهر در جهان 60 برابر بیشتر از مقدار مجاز تعیین شده از سوی سازمان بهداشت جهانی است.
وزیر محیط زیست هند نیز گفت: روزانه 80 نفر در دهلی نو پایتخت این كشور براثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.
دولت محلی دهلی نو برای كاهش آلودگی هوا چندی پیش تردد زوج و فرد خودروها در كلان شهر دهلی نو را به مرحله اجرا گذاشت ولی به گفته كارشناسان این اقدام تنها مقدار كمی از آلودگی هوا كاسته است.
دادگاه عالی هند نیز هفته گذشته برای مقابله با آلودگی هوا در حكمی تردد تاكسی ها با سوخت بنزین و گازوئیل را در دهلی نو ممنوع كرد.
این حكم باعث اعتراض شدید و تهدید به خودكشی رانندگان تاكسی شد.
آلودگی هوا، گرم شدن كره زمین، افزایش بی رویه تولید و انتشار گاز های گلخانه ای سبب شده كه هوای دهلی نو مانند بسیاری شهر های بزرگ جهان هر روز به آلودگی اش افزوده شود.
دولت دهلی نو در نظر دارد برای مقابله با آلودگی روز افزون هوا، بكار گیری اتوبوس های برقی در پایتخت را در دستور كار خود قرار دهد.
یك مقام دولتی در دهلی نو گفت كه سازمان حمل و نقل دهلی نو، تعدادی اتوبوس برقی را تا پایان ماه جولای (تیر- مرداد)در شبكه اتوبوسرانی دهلی نو قرار می دهد.
این اتوبوس های برقی مجهز به كولر گازی، اینترنت پر سرعت و دوربین های مدار بسته است.
دولت دهلی اعلام كرده است درصورتی كه عملكرد این اتوبوس ها در كاهش آلودگی هوا رضایت باشد بكار گیری این اتوبوس ها افزایش می یابد.
قیمت هر دستگاه اتوبوس برقی حدود 150 هزار دلار در نظر گرفته شده است.
اتوبوس های برقی یا سبز هم اكنون در شهر های مختلف جهان از قبیل لس انجلس در امریكا، شنزن چین ،لندن و جاكارتا در حال استفاده است .
"پی.كی.سركار"، رئیس دانشكده طراحی حمل و نقل در دانشگاه معماری دهلی نو گفت: اتوبوس های برقی از اهمیت بالایی در حمل و نقل پاك برخوردار است .
وی افزود:دهلی نو باید به سرعت این اتوبوس ها را جایگزین اتوبوس های قدیمی كند.
اتوبوس های برقی در مقایسه با نوع گاز سوز و یا گازوئیلی از هزینه ها كمتر و از بهره وری بالاتری برخوردار است.
هر اتوبوس برقی پس از شارژ كامل باتری می تواند 250 كیلومتر بپیماید .
وزیر محیط زیست هند نیز گفت: روزانه 80 نفر در دهلی نو پایتخت این كشور براثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.
دولت محلی دهلی نو برای كاهش آلودگی هوا چندی پیش تردد زوج و فرد خودروها در كلان شهر دهلی نو را به مرحله اجرا گذاشت ولی به گفته كارشناسان این اقدام تنها مقدار كمی از آلودگی هوا كاسته است.
دادگاه عالی هند نیز هفته گذشته برای مقابله با آلودگی هوا در حكمی تردد تاكسی ها با سوخت بنزین و گازوئیل را در دهلی نو ممنوع كرد.
این حكم باعث اعتراض شدید و تهدید به خودكشی رانندگان تاكسی شد.
آلودگی هوا، گرم شدن كره زمین، افزایش بی رویه تولید و انتشار گاز های گلخانه ای سبب شده كه هوای دهلی نو مانند بسیاری شهر های بزرگ جهان هر روز به آلودگی اش افزوده شود.
دولت دهلی نو در نظر دارد برای مقابله با آلودگی روز افزون هوا، بكار گیری اتوبوس های برقی در پایتخت را در دستور كار خود قرار دهد.
یك مقام دولتی در دهلی نو گفت كه سازمان حمل و نقل دهلی نو، تعدادی اتوبوس برقی را تا پایان ماه جولای (تیر- مرداد)در شبكه اتوبوسرانی دهلی نو قرار می دهد.
این اتوبوس های برقی مجهز به كولر گازی، اینترنت پر سرعت و دوربین های مدار بسته است.
دولت دهلی اعلام كرده است درصورتی كه عملكرد این اتوبوس ها در كاهش آلودگی هوا رضایت باشد بكار گیری این اتوبوس ها افزایش می یابد.
قیمت هر دستگاه اتوبوس برقی حدود 150 هزار دلار در نظر گرفته شده است.
اتوبوس های برقی یا سبز هم اكنون در شهر های مختلف جهان از قبیل لس انجلس در امریكا، شنزن چین ،لندن و جاكارتا در حال استفاده است .
"پی.كی.سركار"، رئیس دانشكده طراحی حمل و نقل در دانشگاه معماری دهلی نو گفت: اتوبوس های برقی از اهمیت بالایی در حمل و نقل پاك برخوردار است .
وی افزود:دهلی نو باید به سرعت این اتوبوس ها را جایگزین اتوبوس های قدیمی كند.
اتوبوس های برقی در مقایسه با نوع گاز سوز و یا گازوئیلی از هزینه ها كمتر و از بهره وری بالاتری برخوردار است.
هر اتوبوس برقی پس از شارژ كامل باتری می تواند 250 كیلومتر بپیماید .
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *