امضای سه تفاهم برای ساخت طرح های شرکت آب و نیرو

5:15 - 16 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۹۵۸۴
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
سه تفاهم نامه جهت عقد قرارداد بمنظور اجرای 3 طرح از مجموعه طرح های شرکت آب و نیرو با شرکت های کره ای به امضا رسید.
به‌ گزارش گروه اقتصاد ،  این تفاهم نامه ها که به امضای سیدمحمدرضا رضازاده از طرف ایران و آقایان بیک (مدیرعامل شرکت دایلیم) و لی هاک سو (قائم مقام شرکت کی واتر) رسید، جمعاً ارزشی به مبلغ 3/4 میلیارد دلار را دارا هستند.

براین اساس توافق نامه اول، که بین مدیرعامل شرکت آب و نیرو و مدیرعامل شرکت دایلیم کره جنوبی به امضا رسید، با هدف تامین مالی (فاینانس) حدود 1/7 میلیارد دلار قرارداد به منظور ساخت سد و نیروگاه بختیاری در قالب مجوزهای صادره قبلی توافق صورت گرفت.

به گفته حسین رنجبران مجری طرح بختیاری، این تفاهم نامه؛ راه را جهت عقد قرارداد تامین مالی به ارزش 1/7 میلیارد دلار هموار خواهد ساخت که در نوع خود یکی از بزرگترین مشارکت های اجرایی طرح های صنعت سد و نیروگاه برقابی با طرف های خارجی محسوب می شود.

طرح سد و نیروگاه بختیاری بر روی سرشاخه های رود دز در استان لرستان اجرا خواهد شد و دارای بدنه ای به ارتفاع 275 متر و نیروگاهی به ظرفیت هزار مگاوات خواهد بود که در صورت ورود آن به فاز اجرایی از تکرار خشارات مشابه سیلاب اخیر رودخانه دز برای همیشه جلوگیری به عمل خواهد آمد.

عیسی بزرگ زاده به عنوان مجری طرح انتقال آب به فلات مرکزی نیز در خصوص جزئیات توافق نامه دوم اظهار داشت: طبق این توافق نامه مقرر است تا ظرف مدت حدوداً یکسال طرفین بر سر جزئیات مفاد مندرج در قرارداد نهایی که شامل بخشی از طرح بزرگ انتقال آب به فلات مرکزی می گردد به تفاهم کامل برسند که البته احتمال تمدید این مذاکرات به دلایل گوناگون وجود دارد.

طرح انتقال آب به فلات مرکزی مشتمل بر اجرای یک سد مخزنی به ظرفیت حدود نیم میلیارد مترمکعب و خطوط لوله انتقال آب به استانهای واقع در فلات مرکزی خواهد بود.

همچنین تفاهم نامه عقدقرارداد طرح کارون 2 به امضای مدیرعامل شرکت آب و نیرو و قائم مقام شرکت کی واتر کره جنوبی رسید.

بنابر گفته شیروی مجری طرح کارون 2، طبق این تفاهم نامه مقرر شده است تا با جذب سرمایه گذاران کره ای و به شکل BOT طرح سد و نیروگاه جریانی کارون 2، بر روی رودخانه کارون در استان خوزستان، با هدف تولید انرژی سالیانه 2020 گیگاوات ساعت برای مصارف پیک شبکه سراسری برق اجرا گردد.

به گفته سیدمحمدرضا رضازاده، مدیرعامل شرکت آب و نیرو، در صورت به نتیجه رسیدن این 3 قرارداد، به طور میانگین قریب به 10 هزار اشتغال مستقیم در طول دوره اجرای این پروژه ها ایجاد خواهد شد و با عنایت به دور افتاده بودن نواحی میزبان پروژه های یاد شده، تحرک کاری و مالی عظیمی که در اثر اجرای این پروژه ها پدید خواهد آمد، موجبات ارتقای شاخص های توسعه انسانی و معیشتی این نواحی را فراهم خواهد کرد.
 
انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *