فروردین امسال روز ناسالم نداشتیم

16:10 - 15 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۹۴۹۷
بررسی تطبیقی کیفیت هوای تهران در فروردین امسال و سال گذشته نشان می‌دهد، امسال کیفیت هوا در شرایط بهتری نسبت به سال گذشته قرار داشته و آلاینده‌ها در هیچ روزی فراتر از حد مجاز نرفته است.
به گزارش گروه جامعه ، مریم نادری، مدیر واحد پایش و پیشبینی این شرکت گفت: کیفیت هوای تهران در فروردین سال گذشته 3 روز (حدود 10 درصد روزهای ماه) در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته در حالی که امسال در هیچ روزی از ماه فروردین هوا برای گروه‌های نا‌سالم نبوده و در مجموع تهرانی‌ها هوای مطلوب‌تری را در اولین ماه از سال نفس کشیده‌‌اند.

وی گفت: نسبت غلظت هر دو آلاینده PM10 و PM2.5 در سال های 94 و 95 متغیر بوده است با این حال در روزهای پایانی فروردین سال گذشته، غلظت ذرات معلق به طور قابل توجهی بیشتر از امسال بوده است.

به گفته نادری، در فروردین امسال غلظت ذرات معلق کوچکتر از 2/5 میکرون در همه روزها در شرایط مجاز و استاندارد بوده در حالی که در سال گذشته 3 روز ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شده بود.

مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوا، ناپایداری جوی و بارش‌های بهاری را به عنوان عوامل موثر بر کیفیت هوای تهران مورد توجه قرار داد و در این باره توضیح داد: فروردین امسال به دلیل گذر پی در پی امواج ناپایدار از کشور، دامنه های جنوبی البرز از جمله شهر تهران تحت تاثیر فعالیت سامانه بارشی قرار گرفته و تقریباً شرایط ناپایدار جوی در تمام روزهای این ماه جاری برقرار بوده و عواملی چون وزش باد نسبتاً شدید (بیشتر از 6 متر بر ثانیه) و بارش‌های پراکنده در بهبود کیفیت هوا تاثیرگذار بوده است. بر اساس بررسی های انجام شده، مجموع بارش شهر تهران در فروردین سال 95 نسبت به سال گذشته به طور تقریبی 5 درصد افزایش یافته است.

وی همچنین گفت: بررسی نمودار گل‌باد برای فروردین امسال و سال قبل نشان می‌دهد در ایستگاه مهرآباد در مجموع درصد فراوانی بادهای آرام (0 تا 2 متر بر ثانیه) در فروردین 95 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش یافته است. باد غالب برای هر دو سال باد غربی بوده است و فراوانی بادهایی که با سرعت بالاتر از 6 متر بر ثانیه از سمت غرب می وزند در سال 95 بیشتر از سال 94 بوده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *