قرار نیست مخاطب را در جشنواره فجر با سینمای مستند آشتی دهیم
مهدی باقری گفت: قرار نیست در جشنواره فیلم فجر، مخاطب را با سینمای مستند آشتی دهیم. جشنواره فجر خط فرهنگ را جهت میدهد و توجه مخاطب را به مدیوم سینما جلب میکند تا مردم بداند به جزء فیلمهای ارائه شده در سوپر مارکتها، انواع دیگری از فیلمهای سینمایی نیز وجود دارند
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه فرهنگی ، سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر با نمایش مستند بلند «اهالی خیابان یکطرفه» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی مهدی باقری در کاخ جشنواره (سالن برج میلاد) آغاز بکار میکند.
این فیلم در دو روایت روی پرده میرود: یکی بخش تاریخ اجتماعی- سیاسی خیابان سی تیر (قوامالسلطنه) و دیگری پیرامون کاراکترهایی است که در آن خیابان زندگی میکنند. در واقع خاطرات افرادی که در این منطقه روزگار گذارندهاند و از چهرههای شناخته شده و ادیان مختلف هستند، بازگو میشود.
مهدی باقری در گفتگویی، نادیده گرفتن سینمای مستند را یک آسیب به فرهنگ جامعه اعلام و اظهار داشت: «شخصاً معتقدم دولتها باید به سینمای مستند یارانه بدهند تا سالنها برای تماشای این آثار پُر شوند. البته مشکل امروز از مدیرانی که سکان جشنواره فیلم فجر را در دست گرفتهاند، نیست؛ بلکه عدهای میخواهند چهره مستند را تخریب کنند و به سازمان سینمایی و مسئولان وزارت ارشاد بقبولانند که سینمای مستند بحرانزاست! اما در نهایت موفق نمیشوند، چون ضرورت حضور و نمایش مستند در جامعه اثبات شده است.»
وی ادامه داد: «متاسفانه دوستان در حوزه فیلم کوتاه به جای تثبیت جایگاه خود در جشنواره فجر، تلاش میکنند مستند را هم حذف کنند؛ اما فیلمهای مستند بخشی از تولیدات سالانه سینماست و قابلیت اکران نیز دارند، پس دلیلی برای این بحث و جنجال باقی نمیماند، چرا که این بحثها سبب تضعیف سینمای مستند میشود و ما در تمام رویدادهای سینمایی حتی جشن خانه سینما نیز با این مسائل روبه رو هستیم.»
باقری در خصوص مخاطبان سینمای مستند یادآور شد: «وظیفه مستندساز نگرانی دربارهی حضور داشتن یا نداشتن مخاطب در سالنهای سینما نیست. اگر بخواهیم روی حضور مخاطب عام در سالنهای سینما برای دیدن آثار مستند تمرکز کنیم، ارزش سینمای مستند را تقلیل میدهیم. مستند جایگاه و تماشاگر خودش را دارد و قرار نیست همهی مردم جامعه را جذب کند.»
وی تاکید کرد: «قرار نیست در جشنواره فیلم فجر، مخاطب را با سینمای مستند آشتی دهیم. جشنواره فجر خط فرهنگ را جهت میدهد و توجه مخاطب را به مدیوم سینما جلب میکند تا مردم بداند به جزء فیلمهای ارائه شده در سوپر مارکتها، انواع دیگری از فیلمهای سینمایی نیز وجود دارند.»
گفتنی است: مهدی باقری در «اهالی خیابان یکطرفه» تنوع دینی و زندگی جاری در گذشته خیابان سیتیر را از طریق هشت شخصیت متفاوت به تصویر کشیده است. این افراد، لوون هفتوان بازیگر ارمنی تئاتر و سینما که در این خیابان در یک کتابفروشی کار میکرده است، یک مترجم (فرهاد خردمند)، یک کاشیکار (سعید خاکنگار)، یک نوازندهی پیانو (آرا داویدیان)، یک معمار (ترانه یلدا)، یک عکاس (واهه طرپانچيان)، یک شیرینیفروش (ماریتا هاشمزاده) و یک ساکن قدیمی محل (شاهن بازیل) هستند.
خیابان سی تیر یا قوام السلطنه سابق که جمعیتی متشکل از ارامنه، کلیمیان، زرتشتیان و مسلمانان داشته و مهمترین انشعاب از خیابان نادری است. خیابان نادری هم یکی از مهمترین خیابانهای تهران به لحاظ ورود مظاهر مدرنیته در اوایل قرن است، اما قدمت بلوک سیتير به دوران ناصری و شکلگیری محله دولت بازمیگردد.
مستند «اهالی خیابان یکطرفه» به مدت زمان 72 دقیقه، با پژوهش، نویسندگی و کارگردانی مهدی باقری، تصویربرداری رضا تیموری، صدابرداری حسن شبانکاره و احمدرضا طايی، تدوین فرحناز شریفی و مهدی باقری، صداگذاری مهرشاد ملکوتی، در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه شده است.
این فیلم در دو روایت روی پرده میرود: یکی بخش تاریخ اجتماعی- سیاسی خیابان سی تیر (قوامالسلطنه) و دیگری پیرامون کاراکترهایی است که در آن خیابان زندگی میکنند. در واقع خاطرات افرادی که در این منطقه روزگار گذارندهاند و از چهرههای شناخته شده و ادیان مختلف هستند، بازگو میشود.
مهدی باقری در گفتگویی، نادیده گرفتن سینمای مستند را یک آسیب به فرهنگ جامعه اعلام و اظهار داشت: «شخصاً معتقدم دولتها باید به سینمای مستند یارانه بدهند تا سالنها برای تماشای این آثار پُر شوند. البته مشکل امروز از مدیرانی که سکان جشنواره فیلم فجر را در دست گرفتهاند، نیست؛ بلکه عدهای میخواهند چهره مستند را تخریب کنند و به سازمان سینمایی و مسئولان وزارت ارشاد بقبولانند که سینمای مستند بحرانزاست! اما در نهایت موفق نمیشوند، چون ضرورت حضور و نمایش مستند در جامعه اثبات شده است.»
وی ادامه داد: «متاسفانه دوستان در حوزه فیلم کوتاه به جای تثبیت جایگاه خود در جشنواره فجر، تلاش میکنند مستند را هم حذف کنند؛ اما فیلمهای مستند بخشی از تولیدات سالانه سینماست و قابلیت اکران نیز دارند، پس دلیلی برای این بحث و جنجال باقی نمیماند، چرا که این بحثها سبب تضعیف سینمای مستند میشود و ما در تمام رویدادهای سینمایی حتی جشن خانه سینما نیز با این مسائل روبه رو هستیم.»
باقری در خصوص مخاطبان سینمای مستند یادآور شد: «وظیفه مستندساز نگرانی دربارهی حضور داشتن یا نداشتن مخاطب در سالنهای سینما نیست. اگر بخواهیم روی حضور مخاطب عام در سالنهای سینما برای دیدن آثار مستند تمرکز کنیم، ارزش سینمای مستند را تقلیل میدهیم. مستند جایگاه و تماشاگر خودش را دارد و قرار نیست همهی مردم جامعه را جذب کند.»
وی تاکید کرد: «قرار نیست در جشنواره فیلم فجر، مخاطب را با سینمای مستند آشتی دهیم. جشنواره فجر خط فرهنگ را جهت میدهد و توجه مخاطب را به مدیوم سینما جلب میکند تا مردم بداند به جزء فیلمهای ارائه شده در سوپر مارکتها، انواع دیگری از فیلمهای سینمایی نیز وجود دارند.»
گفتنی است: مهدی باقری در «اهالی خیابان یکطرفه» تنوع دینی و زندگی جاری در گذشته خیابان سیتیر را از طریق هشت شخصیت متفاوت به تصویر کشیده است. این افراد، لوون هفتوان بازیگر ارمنی تئاتر و سینما که در این خیابان در یک کتابفروشی کار میکرده است، یک مترجم (فرهاد خردمند)، یک کاشیکار (سعید خاکنگار)، یک نوازندهی پیانو (آرا داویدیان)، یک معمار (ترانه یلدا)، یک عکاس (واهه طرپانچيان)، یک شیرینیفروش (ماریتا هاشمزاده) و یک ساکن قدیمی محل (شاهن بازیل) هستند.
خیابان سی تیر یا قوام السلطنه سابق که جمعیتی متشکل از ارامنه، کلیمیان، زرتشتیان و مسلمانان داشته و مهمترین انشعاب از خیابان نادری است. خیابان نادری هم یکی از مهمترین خیابانهای تهران به لحاظ ورود مظاهر مدرنیته در اوایل قرن است، اما قدمت بلوک سیتير به دوران ناصری و شکلگیری محله دولت بازمیگردد.
مستند «اهالی خیابان یکطرفه» به مدت زمان 72 دقیقه، با پژوهش، نویسندگی و کارگردانی مهدی باقری، تصویربرداری رضا تیموری، صدابرداری حسن شبانکاره و احمدرضا طايی، تدوین فرحناز شریفی و مهدی باقری، صداگذاری مهرشاد ملکوتی، در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه شده است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *