تمهیدات رسانه ملی برای برگزاری انتخاباتی باشکوه
امیرعلی ملکی دبیر ستاد انتخابات رسانه ملی در گفت و گویی از اهداف کلان رسانه ملی و همچنین برنامه های صداوسیما برای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در هفتم اسفند امسال خبر داد.
خبرگزاری میزان -
به به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، بیشك یكی از مهمترین عوامل حضور حداكثری مردم ایران در انتخابات و گسترش آن، رویكرد رسانه ملی در تبیین لزوم حضور مردم در انتخابات و آثار آن در سطح ملی و فرا ملی و ایجاد فضایی برای برگزاری انتخاباتی سالم و وحدتآفرین است. امسال هم رسانه ملی با طراحی برنامههای متعدد در این راه گام برداشته و ضمن تدوین برنامهای منسجم در تمام شبكههای صداوسیما، برای برگزاری انتخاباتی «آگاهانه، وحدتگرایانه و حداكثری» و مبتنی بر «قانون، نظم و اخلاق» تلاش كرده است. امیر علی ملكی دبیر ستاد انتخابات رسانه ملی در گفتوگویی از اهداف كلان رسانه ملی و همچنین برنامههای صداوسیما برای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در هفتم اسفند امسال سخن گفته است:
رسانه ملی در انتخابات دهمین دورة مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری چه اهدافی را دنبال میكند؟
رسانةملی، برای پیشبرد اصول و آرمانهای اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی و تحقق گفتمان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، اهداف زیر را در عرصة انتخابات پیگیری میكند:
نخست: بازنمایی روشنِ حقیقتِ مردم سالاری دینی و تقویت جریان انقلاب وگفتمان امام (ره) و رهبری.
دوم: برجستهسازی سرمایه اجتماعی بالنده و بالای جمهوری اسلامی و مشاركت سراسری آحاد جامعه در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی.
سوم: تقویت روحیه سرزندگی، پویایی و نشاط سیاسی ـ اجتماعی در جامعه و فراهم ساختن فضای رقابتی سالم در عرصة انتخابات برای همة افراد، گروهها، احزاب و جریانهای سیاسی وفادار به انقلاب و نظام بهمنظور تحقق مشاركت حداكثری.
چهارم: ارتقای بصیرت و آگاهیهای سیاسی آحاد جامعه درجهت تحقق انتخاب آگاهانه و خردورزانه.
پنجم: ترویج و تحكیم حاكمیت «قانون، اخلاق و نظم» در همه مراحل انتخابات بهمنظور حفظ «حق الناس» و تحقق انتخاباتی آرام و پرشكوه.
برای شناسایی و خنثیسازی جریان خبری رسانههای رقیب چه اقداماتی شده است؟
رسانههای رقیب را بهطور كلی میتوان به دو دسته تقسیم كرد: دستة اول، رسانههای بیگانه یا معاند هستند كه عمدة رسانههای خارجی، بهویژه رسانههای غربی و صهیونیستی در این گروه قرار میگیرند. این طیف از رسانهها در چارچوب جریان نفوذ تعریف میشوند و تمهیدات رسانهای متعددی برای خنثی سازی اقدامات آنها پیشبینی شده است.
گروه دوم؛ رسانههای داخلی هستند و اگرچه معدودی از آنها ممكن است در پازل دشمن بازی كنند، امّا بیشتر آنها (مانند خبرگزاریها و مطبوعات) را در موضوع انتخابات و برگزاری حداكثری، باشكوه و پرشور آن یاور رسانةملی تلقی میكنیم. البته، غالب رسانههای داخلی عملكرد حزبی و جناحی دارند و كمتر به وجوه ملی انتخابات میپردازند. درخصوص رسانههاینوین مانند شبكههای اجتماعی اینترنتی و موبایلی كه پدیدة این دوره از انتخابات محسوب میشوند، بهعلت تنوع و پیچیدگی نمیتوان اقدامات مقابلهای مشابه و ثابتی را صورت داد، بلكه نیاز به مجموعهای از اقدامات دارد كه برخی از آنها معطوف به ضرورت حضور رسانةملی به انحاء مختلف در این فضا و بعضی دیگر ایجاد ظرفیتهای رقابتی در برنامههای صداوسیما با توجه به ویژگیهای برجستة شبكههای اجتماعی مانند تعاملی بودن و سرعت بالای انتشار خبر در آنها است.
درهرحال، آمادهسازی هرگونه تمهیدات رقابتی در قبال رسانههای رقیب و انجام اقدامات مقابلهای بهمنظور خنثیسازی جریانهای رسانهای معاند در عرصة انتخابات، مستلزم شناخت بسترهای فعالیت این رسانهها و پیشبینی حركت آیندة آنهاست. برای این مهم مطالعة مستمر بنیادی و كاربردی در زمینههای بررسی و تحلیل مداوم «آخرین تحولات» در حوزههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی جامعه؛ رفتارشناسی و جریانشناسی كنشگران فعال در عرصه انتخابات ( به تفكیك احزاب و جریانهای سیاسی داخلی و خارجی از یكسو و انواع رسانهها اعم از مطبوعات، رسانههای تصویری، شبكههای مجازی و... از سوی دیگر )؛ تحلیل پویا و مستمر راهبردها و خطمشیهای تبلیغاتی بازیگران عرصه انتخابات با تاكید بر « ادبیات و زبان به كار گرفته شده در هریك از رسانهها»، «كیفیت و كمیت اثرگذاری هر رسانه» و « زمان احتمالی اثرگذاری هر كدام»؛ پیشبینی مشكلات و فرصتهای پیش روی رسانةملی درمراحل مختلف برگزاری انتخابات برای چهار قطع زمانی: « تا زمان آغاز ثبتنام انتخاباتی»، «از زمان ثبت نام تا پایان اعلام نتایج نهایی بررسی صلاحیتها» ، «از زمان اعلام نتایج صلاحیتها و شروع تبلیغات رسمی نامزدها تا پایان برگزاری انتخابات» و از زمان اعلام نتایج انتخابات به بعد و طراحی سناریوهای مختلف تبلیغاتی برای آنها در ستاد انتخابات رسانهملی صورت میگیرد.
پیشبینی ستاد انتخابات رسانةملی از جریان نفوذ دشمن بهمدد شبكه های رسانهای خود در انتخابات چیست؟
بر اساس تحلیل رفتار و عملكرد دشمنان از طریق رصد رسانههای بیگانه و نفوذی، آنها چند هدف و محور مركزی را درعرصه انتخابات پیگیری میكنند كه خنثیسازی آنها برعهده نهادهای مختلف نظام است. رسانهملی نیز طبق وظایف و مأموریتهای خود از طریق اجرای سناریوهای متعدد سعی خواهد كرد این تلاشها را خنثی كند. برخی از مهمترین این محورها در عرصه انتخابات عبارتند از:
ایجاد مفاهیم دوقطبی شكنندة سیاسی در جامعه با تبلیغ گستردة مفاهیم دوگانهای مانند معتدل ـ تندرو، حامی زنان ـ زنستیزان، موافقان برجام ـ مخالفان برجام، و... بهمنظور ایجاد هیجانات سیاسی فزایندة مهار ناپذیر.
دامنزدن به اختلافات قومی،طایفهای و اقلیتی و تبدیل آنها به منازعات ملی ( به ویژه در مناطقی كه قومیتها، طوایف و اقلیتها حضور دارند).
راهاندازی كمپینهای گوناگون در فضای مجازی و تلاش برای كشاندن آنها به كف خیابان و برهمزدن فضای آرامش در انتخابات.
بازتولید گستردة مفاهیم و ادعاهای مختلف بهمنظور خدشهدار نمایاندن سلامت انتخابات.
دامن زدن به اختلافات و القای وجود منازعه و جنگ قدرت میان مسئولان و جریانهای سیاسی: بهطور طبیعی فصل انتخابات عرصة بسط سیاسی و گسترش مباحثات گوناگون دربارة موضوعات مختلف سیاسی اجتماعی است؛ اما رسانههای بیگانه به استناد همین مباحثات تلاش میكنند وجود اختلاف و منازعه میان مسئولان و جریانهای سیاسی را القاء كنند.
تلاش برای دامن زدن به هیجانات كاذب سیاسی و جلوگیری از استقرار فضای منطقی و عقلانی در جامعه: با توجه به اینكه وجود فضای همدلی، نشاط، امید و آرامش در انتخابات به انتخاب منطقی، خردورزانه و آگاهانه میانجامد، بنابراین، دشمنان به منظور انحراف مسیر آراء یا تلخ كردن ذائقه ملت از شیرینی یك مشاركت سیاسی حداكثری، پرشكوه، آگاهانه و آیندهساز سعی خواهند كرد به انحاء مختلف این آرامش، همدلی و وحدت و همبستگی را هدف قرار دهند و با دامنزدن به اختلافات جامعه را بهسوی منازعه و درگیری بكشانند و هیجانات كاذب سیاسی ایجاد كند.
تلاش برای كشاندن انتخابات مجلس خبرگان رهبری به مباحثات سیاسی رایج و تنزل دادن جایگاه والای این مجلس به منازعات جناحی: دربارة مجلس خبرگان رهبری، بیگانگان تلاشهای ویژه و پیچیدهای دارند تا اینمجلس را، كه همواره از یك جایگاه سیاسی والا، حساس، مهم و فراجناحی برخوردار بودهاست و در تلاطمات سیاسی سنگین و سخت جامعه، تكیهگاه مردم برای تضمین بقا و ثبات نظام و كشور محسوب میشود، به سمت مباحثات سیاسی نازل و عادی بكشانند و انتخابات خبرگان را محل منازعه و درگیری نشان دهندو جایگاه این مجلس را متزلزل كنند.
سیاهنمایی اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران و ایجاد یأس و ناامیدی نسبت به آیندة كشور و نظام و ترسیم چهرهای امنیتی و محدود از فضای سیاسی، بهرغم وجود رقابت و نشاط سیاسی در عرصة انتخابات.
رسانهملی چه برنامه هایی در حوزه خبر و برنامه های تحلیلی معاونت های سیما، صدا و برونمرزی با موضوع انتخابات در دستور تولید و پخش دارد؟
قبل از پاسخ دادن به این پرسش، ذكر یك نكته اساسی ضروری است. اولاً، برخی جریانها و افراد تلاش كردند صداوسیما را به اهمال انتخاباتی متهم كنند. در حالی كه رسانهملی در تمام ادوار انتخاباتی گذشته حدود 5/2 تا 3 ماه مانده به آغاز روز رأیگیری، تبلیغات انتخاباتی خود را با شیب ملایمی آغاز میكند و از حدود یكماه مانده به موعد رأیگیری آن را شدت میبخشد. در این دوره از انتخابات نیز بر همین منوال عمل كرده و از نیمة دوم آذرماه پخش ویژهبرنامههای انتخاباتی را آغاز كرده است.
رسانةملی برنامههای انتخاباتی گستردهای را هم از نظر تعداد عناوین موضوعی، تنوع قالبهای برنامهسازی، تعداد قسمتها و مدت زمان برنامهها، طراحی و تولید كرده است كه بخشی از آنها هماكنون در حال پخش است. صداوسیما در تمام شبكههای سیما و صدای ملی و محلی در مقطع زمانی سهماهه، از 15/9/94 تا 15/12/94 در حدود 789 عنوان برنامة انتخاباتی ویژه و دائم در 19 هزار و 647 قسمت و به مدت 427 هزارو 493 دقیقه (7 هزار و 124 ساعت) در تمام شبكههای سیما و صدای ملی، محلی و برونمرزی پیشبینی كرده است كه به تدریج در حال پخش هستند. جمع كل ویژهبرنامههای انتخاباتی شبكههای ملی، محلی و برون مرزی حدود 264 عنوان، 6 هزار و 603 قسمت و 162 هزار و 632دقیقه (دو هزار و710 ساعت) است. این برنامهها در قالب و ساختارهایی نظیر برنامههای گفتوگومحور، مجله تلویزیونی، مستند، اینفوموشن (آیدنت، فیچر و اینفوگرافی) و نمایشی (جدی و طنز) ارائه میشوند.
برنامههای آوای سرزمین ما(روزهای زوج، شبكه یك)، میزان(سهشنبهها، شبكه یك)، فصل انتخاب(روزهای زوج، شبكه دو)، حماسه مردم(از 25بهمن هرروز، شبكه دو) ، صندوق(از شنبه تا چهارشنبه، شبكه سه) ، مستند معتمد(از14بهمن هر روز، شبكه چهار)، گزارش مردمی(از 20 دی هر روز، شبكه پنج)، ویژه انتخابات (از اول بهمن هر روز از شبكههای تهران و قرآن)، فیلم كوتاه انتخاب (از 22دی هر روز از همه شبكهها)، روزهای بهارستان در قالب اینفوموشن( از اول بهمن هرروز از همه شبكهها)، راه روشن (از 26 دی هرروز از همه شبكهها)، حضور(اینفوموشن)، انتخابات در قالب فیچر (هرروز از همه شبكهها)، پارلمان( هرروز از شبكه خبر)، شگردهای انتخاباتی( هرروز از شبكه خبر)، بیگانه(بهصورت هفتگی از شبكه خبر) و سریال غیر علنی(هر روز از شبكه دو) از شاخصترین برنامههای سیما در این ایام هستند. برنامههای ضرباهنگ قانون(روزهای زوج از رادیو ایران)، پنج وده(روزهای زوج از رادیو جوان)، سرای ما (در قالب نمایشی از شنبه تا چهار شنبه، رادیو ایران)، یك اشاره(هرروز از همه شبكهها) و رأی ما(هرروز از همه شبكهها) نیز برنامههای شاخص صدای رسانه ملی را شامل میشود.
این میزان، علاوه بر هزاران دقیقه خبر، گزارش و گفتگوی خبری است كه دربارة انتخابات منعكس میشود.
رسانهملی در خصوص تبلیغات رادیویی و تلویزیونی نامزدهای انتخابات چه برنامههایی دارد؟
قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، بهرهبرداری نامزدهای انتخاباتی را از صداوسیما برای تبلیغات انتخاباتی ممنوع كردهاست. شاید علت این نوع قانونگذاری و ایجاد ممنوعیت، محدودیت امكانات و فناوریهای رسانهای در دهههای پیشین در قبال كثرت نامزدهای مجلس شورای اسلامی باشد. اگرچه اكنون با توجه به رشد و توسعة حیرتانگیز فناوریهای ارتباطاتی ـ رسانهای، به اشكال دیگری غیر از شیوة برودكست (پخش رادیویی و تلویزیونی و رایج) میتوان خدمات رسانهای از طریق صداوسیما در اختیار نامزدهای مجلس شورای اسلامی برای تبلیغات قرار داد كه مزایای زیادی از قبیل صرفهجویی در هزینههای سرسامآور تبلیغاتی و توسعة گستره تبلیغات نامزدها دارد.
صداوسیما طرحی در این چارچوب به نهادهای متولی انتخابات ارائه داد، ولی بهعلت نبودن بسترهای قانونی، طرح متوقف ماند. نامزدهای دو انتخابات ریاستجمهوری و مجلس خبرگان رهبری از امكان قانونی استفاده از صداوسیما برای تبلیغات انتخاباتی برخوردارند. بر همین اساس «پیشنویس الزامات ساختاری و محتوایی تبلیغات انتخاباتی نامزدهای مجلس خبرگان رهبری» از سوی رسانةملی تدوین شده است كه برای اجرا باید به تصویب «كمیسیون بازرسی تبلیغات انتخاباتی مجلس خبرگان رهبری» برسد. بر اساس این طرح، هر نامزد مجلس خبرگان حدود 20 تا 30 دقیقه برنامة تبلیغات انتخاباتی در سیما و صدای مراكز استانی خواهد داشت.
رسانه ملی در انتخابات دهمین دورة مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری چه اهدافی را دنبال میكند؟
رسانةملی، برای پیشبرد اصول و آرمانهای اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی و تحقق گفتمان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، اهداف زیر را در عرصة انتخابات پیگیری میكند:
نخست: بازنمایی روشنِ حقیقتِ مردم سالاری دینی و تقویت جریان انقلاب وگفتمان امام (ره) و رهبری.
دوم: برجستهسازی سرمایه اجتماعی بالنده و بالای جمهوری اسلامی و مشاركت سراسری آحاد جامعه در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی.
سوم: تقویت روحیه سرزندگی، پویایی و نشاط سیاسی ـ اجتماعی در جامعه و فراهم ساختن فضای رقابتی سالم در عرصة انتخابات برای همة افراد، گروهها، احزاب و جریانهای سیاسی وفادار به انقلاب و نظام بهمنظور تحقق مشاركت حداكثری.
چهارم: ارتقای بصیرت و آگاهیهای سیاسی آحاد جامعه درجهت تحقق انتخاب آگاهانه و خردورزانه.
پنجم: ترویج و تحكیم حاكمیت «قانون، اخلاق و نظم» در همه مراحل انتخابات بهمنظور حفظ «حق الناس» و تحقق انتخاباتی آرام و پرشكوه.
برای شناسایی و خنثیسازی جریان خبری رسانههای رقیب چه اقداماتی شده است؟
رسانههای رقیب را بهطور كلی میتوان به دو دسته تقسیم كرد: دستة اول، رسانههای بیگانه یا معاند هستند كه عمدة رسانههای خارجی، بهویژه رسانههای غربی و صهیونیستی در این گروه قرار میگیرند. این طیف از رسانهها در چارچوب جریان نفوذ تعریف میشوند و تمهیدات رسانهای متعددی برای خنثی سازی اقدامات آنها پیشبینی شده است.
گروه دوم؛ رسانههای داخلی هستند و اگرچه معدودی از آنها ممكن است در پازل دشمن بازی كنند، امّا بیشتر آنها (مانند خبرگزاریها و مطبوعات) را در موضوع انتخابات و برگزاری حداكثری، باشكوه و پرشور آن یاور رسانةملی تلقی میكنیم. البته، غالب رسانههای داخلی عملكرد حزبی و جناحی دارند و كمتر به وجوه ملی انتخابات میپردازند. درخصوص رسانههاینوین مانند شبكههای اجتماعی اینترنتی و موبایلی كه پدیدة این دوره از انتخابات محسوب میشوند، بهعلت تنوع و پیچیدگی نمیتوان اقدامات مقابلهای مشابه و ثابتی را صورت داد، بلكه نیاز به مجموعهای از اقدامات دارد كه برخی از آنها معطوف به ضرورت حضور رسانةملی به انحاء مختلف در این فضا و بعضی دیگر ایجاد ظرفیتهای رقابتی در برنامههای صداوسیما با توجه به ویژگیهای برجستة شبكههای اجتماعی مانند تعاملی بودن و سرعت بالای انتشار خبر در آنها است.
درهرحال، آمادهسازی هرگونه تمهیدات رقابتی در قبال رسانههای رقیب و انجام اقدامات مقابلهای بهمنظور خنثیسازی جریانهای رسانهای معاند در عرصة انتخابات، مستلزم شناخت بسترهای فعالیت این رسانهها و پیشبینی حركت آیندة آنهاست. برای این مهم مطالعة مستمر بنیادی و كاربردی در زمینههای بررسی و تحلیل مداوم «آخرین تحولات» در حوزههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی جامعه؛ رفتارشناسی و جریانشناسی كنشگران فعال در عرصه انتخابات ( به تفكیك احزاب و جریانهای سیاسی داخلی و خارجی از یكسو و انواع رسانهها اعم از مطبوعات، رسانههای تصویری، شبكههای مجازی و... از سوی دیگر )؛ تحلیل پویا و مستمر راهبردها و خطمشیهای تبلیغاتی بازیگران عرصه انتخابات با تاكید بر « ادبیات و زبان به كار گرفته شده در هریك از رسانهها»، «كیفیت و كمیت اثرگذاری هر رسانه» و « زمان احتمالی اثرگذاری هر كدام»؛ پیشبینی مشكلات و فرصتهای پیش روی رسانةملی درمراحل مختلف برگزاری انتخابات برای چهار قطع زمانی: « تا زمان آغاز ثبتنام انتخاباتی»، «از زمان ثبت نام تا پایان اعلام نتایج نهایی بررسی صلاحیتها» ، «از زمان اعلام نتایج صلاحیتها و شروع تبلیغات رسمی نامزدها تا پایان برگزاری انتخابات» و از زمان اعلام نتایج انتخابات به بعد و طراحی سناریوهای مختلف تبلیغاتی برای آنها در ستاد انتخابات رسانهملی صورت میگیرد.
پیشبینی ستاد انتخابات رسانةملی از جریان نفوذ دشمن بهمدد شبكه های رسانهای خود در انتخابات چیست؟
بر اساس تحلیل رفتار و عملكرد دشمنان از طریق رصد رسانههای بیگانه و نفوذی، آنها چند هدف و محور مركزی را درعرصه انتخابات پیگیری میكنند كه خنثیسازی آنها برعهده نهادهای مختلف نظام است. رسانهملی نیز طبق وظایف و مأموریتهای خود از طریق اجرای سناریوهای متعدد سعی خواهد كرد این تلاشها را خنثی كند. برخی از مهمترین این محورها در عرصه انتخابات عبارتند از:
ایجاد مفاهیم دوقطبی شكنندة سیاسی در جامعه با تبلیغ گستردة مفاهیم دوگانهای مانند معتدل ـ تندرو، حامی زنان ـ زنستیزان، موافقان برجام ـ مخالفان برجام، و... بهمنظور ایجاد هیجانات سیاسی فزایندة مهار ناپذیر.
دامنزدن به اختلافات قومی،طایفهای و اقلیتی و تبدیل آنها به منازعات ملی ( به ویژه در مناطقی كه قومیتها، طوایف و اقلیتها حضور دارند).
راهاندازی كمپینهای گوناگون در فضای مجازی و تلاش برای كشاندن آنها به كف خیابان و برهمزدن فضای آرامش در انتخابات.
بازتولید گستردة مفاهیم و ادعاهای مختلف بهمنظور خدشهدار نمایاندن سلامت انتخابات.
دامن زدن به اختلافات و القای وجود منازعه و جنگ قدرت میان مسئولان و جریانهای سیاسی: بهطور طبیعی فصل انتخابات عرصة بسط سیاسی و گسترش مباحثات گوناگون دربارة موضوعات مختلف سیاسی اجتماعی است؛ اما رسانههای بیگانه به استناد همین مباحثات تلاش میكنند وجود اختلاف و منازعه میان مسئولان و جریانهای سیاسی را القاء كنند.
تلاش برای دامن زدن به هیجانات كاذب سیاسی و جلوگیری از استقرار فضای منطقی و عقلانی در جامعه: با توجه به اینكه وجود فضای همدلی، نشاط، امید و آرامش در انتخابات به انتخاب منطقی، خردورزانه و آگاهانه میانجامد، بنابراین، دشمنان به منظور انحراف مسیر آراء یا تلخ كردن ذائقه ملت از شیرینی یك مشاركت سیاسی حداكثری، پرشكوه، آگاهانه و آیندهساز سعی خواهند كرد به انحاء مختلف این آرامش، همدلی و وحدت و همبستگی را هدف قرار دهند و با دامنزدن به اختلافات جامعه را بهسوی منازعه و درگیری بكشانند و هیجانات كاذب سیاسی ایجاد كند.
تلاش برای كشاندن انتخابات مجلس خبرگان رهبری به مباحثات سیاسی رایج و تنزل دادن جایگاه والای این مجلس به منازعات جناحی: دربارة مجلس خبرگان رهبری، بیگانگان تلاشهای ویژه و پیچیدهای دارند تا اینمجلس را، كه همواره از یك جایگاه سیاسی والا، حساس، مهم و فراجناحی برخوردار بودهاست و در تلاطمات سیاسی سنگین و سخت جامعه، تكیهگاه مردم برای تضمین بقا و ثبات نظام و كشور محسوب میشود، به سمت مباحثات سیاسی نازل و عادی بكشانند و انتخابات خبرگان را محل منازعه و درگیری نشان دهندو جایگاه این مجلس را متزلزل كنند.
سیاهنمایی اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران و ایجاد یأس و ناامیدی نسبت به آیندة كشور و نظام و ترسیم چهرهای امنیتی و محدود از فضای سیاسی، بهرغم وجود رقابت و نشاط سیاسی در عرصة انتخابات.
رسانهملی چه برنامه هایی در حوزه خبر و برنامه های تحلیلی معاونت های سیما، صدا و برونمرزی با موضوع انتخابات در دستور تولید و پخش دارد؟
قبل از پاسخ دادن به این پرسش، ذكر یك نكته اساسی ضروری است. اولاً، برخی جریانها و افراد تلاش كردند صداوسیما را به اهمال انتخاباتی متهم كنند. در حالی كه رسانهملی در تمام ادوار انتخاباتی گذشته حدود 5/2 تا 3 ماه مانده به آغاز روز رأیگیری، تبلیغات انتخاباتی خود را با شیب ملایمی آغاز میكند و از حدود یكماه مانده به موعد رأیگیری آن را شدت میبخشد. در این دوره از انتخابات نیز بر همین منوال عمل كرده و از نیمة دوم آذرماه پخش ویژهبرنامههای انتخاباتی را آغاز كرده است.
رسانةملی برنامههای انتخاباتی گستردهای را هم از نظر تعداد عناوین موضوعی، تنوع قالبهای برنامهسازی، تعداد قسمتها و مدت زمان برنامهها، طراحی و تولید كرده است كه بخشی از آنها هماكنون در حال پخش است. صداوسیما در تمام شبكههای سیما و صدای ملی و محلی در مقطع زمانی سهماهه، از 15/9/94 تا 15/12/94 در حدود 789 عنوان برنامة انتخاباتی ویژه و دائم در 19 هزار و 647 قسمت و به مدت 427 هزارو 493 دقیقه (7 هزار و 124 ساعت) در تمام شبكههای سیما و صدای ملی، محلی و برونمرزی پیشبینی كرده است كه به تدریج در حال پخش هستند. جمع كل ویژهبرنامههای انتخاباتی شبكههای ملی، محلی و برون مرزی حدود 264 عنوان، 6 هزار و 603 قسمت و 162 هزار و 632دقیقه (دو هزار و710 ساعت) است. این برنامهها در قالب و ساختارهایی نظیر برنامههای گفتوگومحور، مجله تلویزیونی، مستند، اینفوموشن (آیدنت، فیچر و اینفوگرافی) و نمایشی (جدی و طنز) ارائه میشوند.
برنامههای آوای سرزمین ما(روزهای زوج، شبكه یك)، میزان(سهشنبهها، شبكه یك)، فصل انتخاب(روزهای زوج، شبكه دو)، حماسه مردم(از 25بهمن هرروز، شبكه دو) ، صندوق(از شنبه تا چهارشنبه، شبكه سه) ، مستند معتمد(از14بهمن هر روز، شبكه چهار)، گزارش مردمی(از 20 دی هر روز، شبكه پنج)، ویژه انتخابات (از اول بهمن هر روز از شبكههای تهران و قرآن)، فیلم كوتاه انتخاب (از 22دی هر روز از همه شبكهها)، روزهای بهارستان در قالب اینفوموشن( از اول بهمن هرروز از همه شبكهها)، راه روشن (از 26 دی هرروز از همه شبكهها)، حضور(اینفوموشن)، انتخابات در قالب فیچر (هرروز از همه شبكهها)، پارلمان( هرروز از شبكه خبر)، شگردهای انتخاباتی( هرروز از شبكه خبر)، بیگانه(بهصورت هفتگی از شبكه خبر) و سریال غیر علنی(هر روز از شبكه دو) از شاخصترین برنامههای سیما در این ایام هستند. برنامههای ضرباهنگ قانون(روزهای زوج از رادیو ایران)، پنج وده(روزهای زوج از رادیو جوان)، سرای ما (در قالب نمایشی از شنبه تا چهار شنبه، رادیو ایران)، یك اشاره(هرروز از همه شبكهها) و رأی ما(هرروز از همه شبكهها) نیز برنامههای شاخص صدای رسانه ملی را شامل میشود.
این میزان، علاوه بر هزاران دقیقه خبر، گزارش و گفتگوی خبری است كه دربارة انتخابات منعكس میشود.
رسانهملی در خصوص تبلیغات رادیویی و تلویزیونی نامزدهای انتخابات چه برنامههایی دارد؟
قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، بهرهبرداری نامزدهای انتخاباتی را از صداوسیما برای تبلیغات انتخاباتی ممنوع كردهاست. شاید علت این نوع قانونگذاری و ایجاد ممنوعیت، محدودیت امكانات و فناوریهای رسانهای در دهههای پیشین در قبال كثرت نامزدهای مجلس شورای اسلامی باشد. اگرچه اكنون با توجه به رشد و توسعة حیرتانگیز فناوریهای ارتباطاتی ـ رسانهای، به اشكال دیگری غیر از شیوة برودكست (پخش رادیویی و تلویزیونی و رایج) میتوان خدمات رسانهای از طریق صداوسیما در اختیار نامزدهای مجلس شورای اسلامی برای تبلیغات قرار داد كه مزایای زیادی از قبیل صرفهجویی در هزینههای سرسامآور تبلیغاتی و توسعة گستره تبلیغات نامزدها دارد.
صداوسیما طرحی در این چارچوب به نهادهای متولی انتخابات ارائه داد، ولی بهعلت نبودن بسترهای قانونی، طرح متوقف ماند. نامزدهای دو انتخابات ریاستجمهوری و مجلس خبرگان رهبری از امكان قانونی استفاده از صداوسیما برای تبلیغات انتخاباتی برخوردارند. بر همین اساس «پیشنویس الزامات ساختاری و محتوایی تبلیغات انتخاباتی نامزدهای مجلس خبرگان رهبری» از سوی رسانةملی تدوین شده است كه برای اجرا باید به تصویب «كمیسیون بازرسی تبلیغات انتخاباتی مجلس خبرگان رهبری» برسد. بر اساس این طرح، هر نامزد مجلس خبرگان حدود 20 تا 30 دقیقه برنامة تبلیغات انتخاباتی در سیما و صدای مراكز استانی خواهد داشت.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *