عربستان احساس سرخوردگی در جهان اسلام دارد/ عربستان از روش صهیونیست ها در مذاکرات صلح استفاده کرد

18:10 - 01 دی 1394
کد خبر: ۱۱۲۵۷۸
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
خبرگزاری میزان-یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: عربستان به دنبال شکست‌ها و ناکامی‌هایش به شدت در جهان اسلام احساس سرخوردگی می‌کند چرا که در حال واگذاری میدان است.
به گزارش گروه سیاسی میزان، رسول شبیبی در برنامه عصرانه شبکه افق پیرامون نشست صلح یمن در سوئیس  اظهار کرد: این نشست در حالی برگزار شد که عربستان سعودی طی هفته‌های گذشته شدت حملات نظامی علیه مردم یمن را گسترش داده بود.

وی افزود: نشست صلح ماه گذشته میلادی برگزار شود، اما از آنجا که عربستان شرایط را به نفع خود نمی‌دانست و قصد داشت برگ برنده را در دست داشته باشد آن را به تعویق انداخت.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ناکامی‌های عربستان سعودی را علت به تعویق انداختن این نشست عنوان کرد و گفت: از آنجا که عربستان در صحنه میدانی موفقیت‌های چشمگیری کسب نکرده به دنبال تعویق برگزاری نشست بود.

وی یادآور شد: روشی که عربستان به کار برد پیش از این بارها توسط صهیونیست‌ها در مذاکره با گروه‌های مختلف فلسطینی بکار گرفته شده زیرا آنها در این جلسات به دنبال برگ‌های برنده و برتر نشان دادن خود بودند.

شبیبی افزود: ریاض هم با استفاده از این تکنیک به دنبال برگ برنده بود و قصد داشت پیش از مذاکرات سوئیس و قبل از گروه‌های مختلف یمنی ابتکار عمل را به نفع خود رقم بزند که البته با مقاومت مردم یمن و کمیته‌های مردمی علی رغم 9 ماه عملیات نظامی موفق به انجام این کار نشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه به نشستی گروه‌های یمنی در ماه‌های گذشته در عمان پرداخت و گفت: در این نشست که گروه‌های وابسته به جنبش انصارالله و علی عبدالله صالح حضور داشتند در یک طرح 7 ماده‌ای توافق شد با طرف مقابل سر میز مذاکره بنشینند.

وی به ائتلاف اول عربستان اشاره کرد و گفت: ائتلاف تعریف و اهداف مشخصی دارد و یک شبه ایجاد نمی‌شود به عبارتی کشورهایی که در غالب یک ائتلاف گرد هم می‌آیند یا باید دارای تدبیر مشترک باشند یا منفعت مشترکی آنها را گرد هم آورده باشد.

شبیبی با بیان اینکه ائتلاف یک فرآیند است که یکباره اعلام نمی‌شود عنوان داشت: باید بسترسازی و هماهنگی لازم برای اجرای آن صورت گیرد در واقع چارچوب مشخصی داشته باشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه به تلاش‌های عربستان در همراه ساختن کشورهای عربی با خود اشاره و تصریح کرد: آل سعود پس از حمله غیر قانونی به یمن به دنبال همراه‌سازی کشورهای عربی بود ولی عمان نخستین ضربه را در شورای همکاری خلیج فارس به عربستان زد زیرا صریحا اعلام کرد عضو این ائتلاف نیست.

وی عنوان کرد: عربستان به دنبال شکست‌ها و ناکامی‌هایش به شدت در جهان اسلام احساس سرخوردگی می‌کند چرا که در حال واگذاری میدان است.

شبیبی خاطرنشان کرد: عربستان می‌توانست به جای صرف هزینه‌های هنگفت در حملات نظامی به دنبال آبادانی و بهبود وضعیت زندگی مردم یمن باشد و بدین طریق ریشه تروریست را بخشکاند اما به دنبال همین رفتارهای هیجانی و غیرقابل توجیه عربستان و برخی کشورهای همراه، دچار بحران‌هایی مانند داعش، تروریست و گروهک‌های تکفیری شده‌ایم.

این کارشناس مسائل خاورمیانه به ائتلاف دوم عربستان اشاره کرد و گفت: محمد بن سلمان وزیر دفاع و پسر شاه عربستان با حضور در یکی از شبکه‌های تلویزیونی از تشکیل یک ائتلاف اسلامی نظامی با هدف مبارزه با تروریست خبر دادند در واقع عربستان سعی می‌کند نقش پرو اکتیو بازی کند و از آنجایی که در حال حاضر شرایط بر وفق مرادشان نیست به دنبال حفظ جایگاه خود در جهان اسلام هستند.

وی روی‌گردانی کشورهای مسلمان از عربستان را یکی دیگر از ناکامی‌های این کشور عنوان و خاطرنشان کرد: برخی کشورها پس از اعلام ائتلاف اعلام کردند که از این موضوع بی اطلاع بوده‌اند و عده‌ای هم گفتند اطلاعاتی در خصوص این ائتلاف ندارند با این حال عربستان به دنبال حفظ نقش و سلطه ایدوئولوژیک خود در منطقه است.

شبیبی با بیان اینکه عربستان به دنبال حفظ جایگاه خود در جهان اسلام  است بیان کرد: عربستان تصور می‌کند هنوز از نقش مذهبی خود برخوردار است  و برای همین هم نام ائتلاف دوم را اسلامی نظامی گذاشتند تا بدین وسیله بتوانند جایگاه خود را حفظ کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: شیوخ عربستان سعی می‌کنند با استفاده ابزاری از اسلام ماهیت خود را پنهان کرده و کشورهای مسلمان را با خودشان همراه سازند و برای رسیدن به این هدف از هر روشی استفاده می‌کنند.

وی یادآور شد: اگرچه حکام عربستان به دنبال حفظ جایگاهشان در جهان اسلام هستند اما این جایگاه با توجه به شکست‌های اخیر رو به افول است.

شبیبی به موضع ایدوئولوژیک عربستان اشاره و اظهار کرد: عربستان با گذاشتن لقب مبارزه با تروریسم به دنبال فرافکنی است چون اهدافش خلاف اعمالش است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *