شرط آزاد سازی قیمت بلیط قطار
خبرگزاری میزان - مدیر عامل شرکت راه آهن از شرط آزادسازی قیمت بلیط قطار خبر داد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، محسن پورسید آقایی ظهر امروز(شنبه) در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل گفت: نشست صمیمی بخش خصوصی و شرکت های حمل و نقل ریلی سالانه برگزار می شود و در این جلسات مشکلات آنها مطرح می شود.
وی با اشاره به نقش محوری راه آهن در توسعه کشور گفت: راه آهن به یک نهاد توسعه ای تبدیل شده و با تشکیل شرکت های مجزا در مجموعه راه آهن این شرکت می تواند وظایف تصدی گری داشته باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در واقع ریل راه آهن شرکت هایی مانند یک شرکت فنی امور ساختاری، یک شرکت اموراپراتوری و یا یک شرکت امور ایستگاهی یا همان خدمات ایستگاهی تشکیل شود و شرکت راه آهن در رأس آنها صرفاَ هماهنگی داشته باشد.
وی ادامه داد: راه آهن می تواند با یک ساختار توسعه گرا و به عنوان یک نهاد توسعه ای در بدنه دولت باشد که نقش تسهیل گری و هماهنگ کنندگی را دارد.
پور سید آقایی گفت: باید راه آهن کشور را با توجه به این رویکرد پیش برد و با اتکا به یک چشم انداز بلند مدت سرمایه گذاری کرد.
وی ادامه داد: برخی از این روندها در دو سال گذشته شکل گرفته با این حال نباید انتظار داشت ساختار سنتی کشور اجازه دهد که روند با سرعت بیشتری تغییر کند.
مدیر عامل شرکت راه آهن ادامه داد: به هر حال شرکت راه آهن به دنبال موضوعاتی مانند ارائه اعتبار، تثبیت حق دسترسی به خدمات و وضع عوارض در سوخت گازوئیل به نفع راه آهن را توانسته در قالب قانون اجرایی کند.
وی افزود: در اجرای این قوانین با مشکلاتی مواجه هستیم و بدنه سنتی بودجه کشور و تحقق آنها مقابله می کند با این حال انتظار می رود با رایزنی و پیگیری این مشکلات حل شود.
پور سید آقایی گفت: معاون اول رئیس جمهور قول داده در بودجه 95 ماده 70 را عملیاتی کند تا راه آهن بتواند سیاست های توسعه ای را پیش برد.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: سازمان مدیریت و وزارت اقتصاد پذیرفته اند ردیف بودجه ای تحت عنوان یارانه راه آهن به شرکت های خصوصی تعریف شود و در مقابل آن هزینه هایی از این دست در صورت های مالی شرکت راه آهن آشکار و شفاف سازی شود. ساز و کار این امر در سازمان مدیریت درحال پیاده سازی است.
وی افزود: علاوه بر بودجه و توان کافی برای اجرای برنامه ها تلاش می شود با ایجاد چتر حمایتی از بخش خصوصی بهره وری و رقابت شکل بگیرد تا تحول و پیشرفت در راستای برنامه های توسعه حاصل شود.
پور سید آقایی گفت: بخش خصوصی نیز با بهبود بهره وری، نوآوری و کاهش هزینه ها می تواند در پیشبرد این اهداف موثر باشد تا به این ترتیب بخش ریلی سودده شود و بتواند دربلند مدت مستقل از درآمدهای دولتی فعالیت کند.
وی ادامه داد: نباید بخش خصوصی انتظار داشته باشد حمایت های دولت مادام العمر باشد صرفاَ این حمایت ها تا زمان ایجاد توانایی در بخش خصوصی است تا در مدتی مشخص به سوددهی برسد البته لازمه این امر آزاد سازی قیمت بلیط راه آهن در تحت لوای اصلاح ساختار قانون و اصلاح قیمت انرژی است.
وی با اشاره به نقش محوری راه آهن در توسعه کشور گفت: راه آهن به یک نهاد توسعه ای تبدیل شده و با تشکیل شرکت های مجزا در مجموعه راه آهن این شرکت می تواند وظایف تصدی گری داشته باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در واقع ریل راه آهن شرکت هایی مانند یک شرکت فنی امور ساختاری، یک شرکت اموراپراتوری و یا یک شرکت امور ایستگاهی یا همان خدمات ایستگاهی تشکیل شود و شرکت راه آهن در رأس آنها صرفاَ هماهنگی داشته باشد.
وی ادامه داد: راه آهن می تواند با یک ساختار توسعه گرا و به عنوان یک نهاد توسعه ای در بدنه دولت باشد که نقش تسهیل گری و هماهنگ کنندگی را دارد.
پور سید آقایی گفت: باید راه آهن کشور را با توجه به این رویکرد پیش برد و با اتکا به یک چشم انداز بلند مدت سرمایه گذاری کرد.
وی ادامه داد: برخی از این روندها در دو سال گذشته شکل گرفته با این حال نباید انتظار داشت ساختار سنتی کشور اجازه دهد که روند با سرعت بیشتری تغییر کند.
مدیر عامل شرکت راه آهن ادامه داد: به هر حال شرکت راه آهن به دنبال موضوعاتی مانند ارائه اعتبار، تثبیت حق دسترسی به خدمات و وضع عوارض در سوخت گازوئیل به نفع راه آهن را توانسته در قالب قانون اجرایی کند.
وی افزود: در اجرای این قوانین با مشکلاتی مواجه هستیم و بدنه سنتی بودجه کشور و تحقق آنها مقابله می کند با این حال انتظار می رود با رایزنی و پیگیری این مشکلات حل شود.
پور سید آقایی گفت: معاون اول رئیس جمهور قول داده در بودجه 95 ماده 70 را عملیاتی کند تا راه آهن بتواند سیاست های توسعه ای را پیش برد.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: سازمان مدیریت و وزارت اقتصاد پذیرفته اند ردیف بودجه ای تحت عنوان یارانه راه آهن به شرکت های خصوصی تعریف شود و در مقابل آن هزینه هایی از این دست در صورت های مالی شرکت راه آهن آشکار و شفاف سازی شود. ساز و کار این امر در سازمان مدیریت درحال پیاده سازی است.
وی افزود: علاوه بر بودجه و توان کافی برای اجرای برنامه ها تلاش می شود با ایجاد چتر حمایتی از بخش خصوصی بهره وری و رقابت شکل بگیرد تا تحول و پیشرفت در راستای برنامه های توسعه حاصل شود.
پور سید آقایی گفت: بخش خصوصی نیز با بهبود بهره وری، نوآوری و کاهش هزینه ها می تواند در پیشبرد این اهداف موثر باشد تا به این ترتیب بخش ریلی سودده شود و بتواند دربلند مدت مستقل از درآمدهای دولتی فعالیت کند.
وی ادامه داد: نباید بخش خصوصی انتظار داشته باشد حمایت های دولت مادام العمر باشد صرفاَ این حمایت ها تا زمان ایجاد توانایی در بخش خصوصی است تا در مدتی مشخص به سوددهی برسد البته لازمه این امر آزاد سازی قیمت بلیط راه آهن در تحت لوای اصلاح ساختار قانون و اصلاح قیمت انرژی است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *