اختصاص 3 درصد به حوزه پژوهش در قانون برنامه محقق نشد
خبرگزاری میزان- رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در قانون برنامه ذکر شده که باید 3 درصد به پژوهش اختصاص یابد که در عمل محقق نشد، شاید بهتر است به نوع دیگری با این موضوع برخورد شود.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه سیاسی میزان، علی لاریجانی امروز (پنجشنبه 26 آذرماه) در همایش تجلیل از معلمان پژوهنده برتر استان قم گفت: رتبه استان قم در کنکور نشان دهنده آموزش در این استان است که با تلاش معلمان و مدیریت آموزش و پرورش است که امیدواریم در سالهای آینده شاهد پیشرفت بیشتری باشیم.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تعیین هفته پژوهش یک کار نمادین است که در حد خودش کار خوبی است اما سهم پژوهش در کل کشور چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی خیلی بالا نیست، در صنعت و فناوری نیز اینگونه است.
رئیس نهاد قانونگذاری کشور تاکید کرد: مدلهای مختلفی در این زمینه تجربه شده و در قانون برنامه ذکر شده که باید 3 درصد به پژوهش اختصاص یابد که در عمل محقق نشد، شاید بهتر است به نوع دیگری با این موضوع برخورد شود.
وی با بیان اینکه باید اولویتها روشن تر تعریف شوند، گفت: در اسناد بالادستی که برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده بر پژوهش تاکید شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نه تنها ایران بلکه کل جهان در دوره تحول قرار دارند، یک زمانی ورود صنعت چاپ تحولی را در سبک زندگی، مناسبات اجتماعی، آموزش و پژوهش به وجود آورد و امروز گسترش ارتباطات و فضای سایبری نیز شرایط جدیدی را به وجود آورده که نمیتوان از آن فرار کرد چون فوایدی دارد.
رئیس قوه مقننه با بیان اینکه جهان به سمت ارتباطات وسیعتر و فراوانتر در عرصه سیاسی میرود، گفت: اگر در این مسیر کند حرکت کنیم موضوعاتی به ما تحمیل میشود و به عقب ماندگیهایی دچار میشویم.
لاریجانی خاطرنشان کرد: در حوزه تجارت اگر از این فناوری استفاده نکنیم تجار عقب میمانند و نمیتوانند در این رقابت شدید به فعالیت خود ادامه دهند، در حوزه صنعت و تکنولوژی هم اینگونه است.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع پژوهش به آموزش و پرورش می تواند کمک کند و باید توجه داشت فقط با سخت افزار نمیتوان مشکلات این مسئله را حل کرد، بلکه به پژوهشهایی در این زمینه احتیاج است؛ کشورهای زرنگتر به استقبال این تکنولوژی رفتهاند و در آموزش و پرورش از تکنولوژی استفاده می کنند که تعداد مدارس و هزینههای آموزش آنها کاهش یافته است.
وی افزود: اگر از تکنولوژی ارتباطات درست استفاده کنیم بیعدالتیهای آموزشی کاهش مییابد و ارتباطات بین معلم و دانش آموز قویتر میشود و هزینههای آموزش نیز کاهش پیدا میکند، طبیعتا ورود به این صحنه به صورت ناآگاهانه ممکن نیست بلکه باید تمام ابعاد آن مورد سنجش قرار گیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از مشکلات کشور این است که هنگام ورود تکنولوژیهای جدید مختصات بومی را در نظر نمیگیریم.
رئیس قوه مقننه گفت: توصیه میکنم در سطح کلان کشور در حوزه آموزش و پرورش برای استفاده از تکنولوژی، مدارس اینترنتی ایجاد شوند تا آموزش سطح بالا به افراد ارائه شود که این اقدام سبب میشود سلطه دولت در فرآیندهای متعارف کاهش یابد.
لاریجانی با بیان اینکه در حوزه سیاست نیز سیاستمداران باید گوش شنوا داشته باشند و ارتباطات این زمینه را به وجود میآورد، گفت: رسانهها در گذشته یک طرفه حرف میزدند ولی امروز هر کسی یک رسانه است و فضا همگراتر شده، این فضا در حوزه آموزش و پرورش نیز ممکن است که به وجود آید.
وی با بیان اینکه شاید نیاز به قانونگذاری جدید در این زمینه باشد، ادامه داد: بازنشستگان میتوانند مدارس اینترنتی را اداره کنند و آموزش با کیفیت ارائه دهند که قبل از قانونگذاری باید مطالعات خوبی را انجام دهیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قوه خلاقیت و ذهنیت پرسشگر دانش آموز باید تقویت شود تا در مواجه با مسائل مسیر حل را پیدا کند، گفت: البته اطلاعات پایهای باید به دانش آموز ارائه شود.
وی افزود: اگر کسی اهل پرسش نباشد هیچگاه معرفت در این فرد ایجاد نمیشود که این نیاز به آموزشهایی دارد، همچنین معلمان نیز باید آموزشهای لازم را ببینند البته باید توجه داشت که بسیاری از مدلهای دیگران را نمیتوان اقتباسی وارد کرد و باید شرایط داخلی کشور نیز مورد سنجش قرار گیرد.
رئیس قوه مقننه با بیان اینکه در شرایط فعلی به خاطر مشکلات بودجهای آن مقداری که باید به آموزش و پرورش رسیدگی نشده تا معلمان با کرامت زندگی کنند، گفت: امسال کشور از نظر بودجهای در تنگنا بوده که ناشی از تحریمها و کاهش قیمت نفت بوده است.
رئیس نهاد قانونگذاری کشور با اشاره به بحران آفرینیهای عربستان در ماجرای کاهش قیمت نفت گفت: نقش مخرب عربستان در بحران نفت و مسائل منطقهای به گونهای بود که هم خودشان ضرر کردند و هم به کشورهای اسلامی صاحب انرژی ضرر وارد شد، قیمت نفت از 110 دلار به 30 دلار رسیده که این موضوع بر بودجه کشور تاثیرگذار بوده است.
لاریجانی با بیان اینکه مقداری از مشکلات معلمان مربوط به این تنگناها میشود، گفت: با گشایشهای اخیر در مسئله هستهای این نگرانیها در سال آینده رفع میشود و زمینه برای بالندگی آموزش و پرورش فراهم میشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از دغدغههای مجلس وضع معلمان است، گفت: عائله مندی در آموزش و پرورش زیاد است و بودجه فعلی کفاف نمیدهد، امیدواریم در برنامه ششم و بودجه سال آینده روشهایی برای ترمیم بودجه آموزش و پرورش دیده شود.
انتهای پیام/
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تعیین هفته پژوهش یک کار نمادین است که در حد خودش کار خوبی است اما سهم پژوهش در کل کشور چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی خیلی بالا نیست، در صنعت و فناوری نیز اینگونه است.
رئیس نهاد قانونگذاری کشور تاکید کرد: مدلهای مختلفی در این زمینه تجربه شده و در قانون برنامه ذکر شده که باید 3 درصد به پژوهش اختصاص یابد که در عمل محقق نشد، شاید بهتر است به نوع دیگری با این موضوع برخورد شود.
وی با بیان اینکه باید اولویتها روشن تر تعریف شوند، گفت: در اسناد بالادستی که برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده بر پژوهش تاکید شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نه تنها ایران بلکه کل جهان در دوره تحول قرار دارند، یک زمانی ورود صنعت چاپ تحولی را در سبک زندگی، مناسبات اجتماعی، آموزش و پژوهش به وجود آورد و امروز گسترش ارتباطات و فضای سایبری نیز شرایط جدیدی را به وجود آورده که نمیتوان از آن فرار کرد چون فوایدی دارد.
رئیس قوه مقننه با بیان اینکه جهان به سمت ارتباطات وسیعتر و فراوانتر در عرصه سیاسی میرود، گفت: اگر در این مسیر کند حرکت کنیم موضوعاتی به ما تحمیل میشود و به عقب ماندگیهایی دچار میشویم.
لاریجانی خاطرنشان کرد: در حوزه تجارت اگر از این فناوری استفاده نکنیم تجار عقب میمانند و نمیتوانند در این رقابت شدید به فعالیت خود ادامه دهند، در حوزه صنعت و تکنولوژی هم اینگونه است.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع پژوهش به آموزش و پرورش می تواند کمک کند و باید توجه داشت فقط با سخت افزار نمیتوان مشکلات این مسئله را حل کرد، بلکه به پژوهشهایی در این زمینه احتیاج است؛ کشورهای زرنگتر به استقبال این تکنولوژی رفتهاند و در آموزش و پرورش از تکنولوژی استفاده می کنند که تعداد مدارس و هزینههای آموزش آنها کاهش یافته است.
وی افزود: اگر از تکنولوژی ارتباطات درست استفاده کنیم بیعدالتیهای آموزشی کاهش مییابد و ارتباطات بین معلم و دانش آموز قویتر میشود و هزینههای آموزش نیز کاهش پیدا میکند، طبیعتا ورود به این صحنه به صورت ناآگاهانه ممکن نیست بلکه باید تمام ابعاد آن مورد سنجش قرار گیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از مشکلات کشور این است که هنگام ورود تکنولوژیهای جدید مختصات بومی را در نظر نمیگیریم.
رئیس قوه مقننه گفت: توصیه میکنم در سطح کلان کشور در حوزه آموزش و پرورش برای استفاده از تکنولوژی، مدارس اینترنتی ایجاد شوند تا آموزش سطح بالا به افراد ارائه شود که این اقدام سبب میشود سلطه دولت در فرآیندهای متعارف کاهش یابد.
لاریجانی با بیان اینکه در حوزه سیاست نیز سیاستمداران باید گوش شنوا داشته باشند و ارتباطات این زمینه را به وجود میآورد، گفت: رسانهها در گذشته یک طرفه حرف میزدند ولی امروز هر کسی یک رسانه است و فضا همگراتر شده، این فضا در حوزه آموزش و پرورش نیز ممکن است که به وجود آید.
وی با بیان اینکه شاید نیاز به قانونگذاری جدید در این زمینه باشد، ادامه داد: بازنشستگان میتوانند مدارس اینترنتی را اداره کنند و آموزش با کیفیت ارائه دهند که قبل از قانونگذاری باید مطالعات خوبی را انجام دهیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قوه خلاقیت و ذهنیت پرسشگر دانش آموز باید تقویت شود تا در مواجه با مسائل مسیر حل را پیدا کند، گفت: البته اطلاعات پایهای باید به دانش آموز ارائه شود.
وی افزود: اگر کسی اهل پرسش نباشد هیچگاه معرفت در این فرد ایجاد نمیشود که این نیاز به آموزشهایی دارد، همچنین معلمان نیز باید آموزشهای لازم را ببینند البته باید توجه داشت که بسیاری از مدلهای دیگران را نمیتوان اقتباسی وارد کرد و باید شرایط داخلی کشور نیز مورد سنجش قرار گیرد.
رئیس قوه مقننه با بیان اینکه در شرایط فعلی به خاطر مشکلات بودجهای آن مقداری که باید به آموزش و پرورش رسیدگی نشده تا معلمان با کرامت زندگی کنند، گفت: امسال کشور از نظر بودجهای در تنگنا بوده که ناشی از تحریمها و کاهش قیمت نفت بوده است.
رئیس نهاد قانونگذاری کشور با اشاره به بحران آفرینیهای عربستان در ماجرای کاهش قیمت نفت گفت: نقش مخرب عربستان در بحران نفت و مسائل منطقهای به گونهای بود که هم خودشان ضرر کردند و هم به کشورهای اسلامی صاحب انرژی ضرر وارد شد، قیمت نفت از 110 دلار به 30 دلار رسیده که این موضوع بر بودجه کشور تاثیرگذار بوده است.
لاریجانی با بیان اینکه مقداری از مشکلات معلمان مربوط به این تنگناها میشود، گفت: با گشایشهای اخیر در مسئله هستهای این نگرانیها در سال آینده رفع میشود و زمینه برای بالندگی آموزش و پرورش فراهم میشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از دغدغههای مجلس وضع معلمان است، گفت: عائله مندی در آموزش و پرورش زیاد است و بودجه فعلی کفاف نمیدهد، امیدواریم در برنامه ششم و بودجه سال آینده روشهایی برای ترمیم بودجه آموزش و پرورش دیده شود.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *