صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

برنامه هفتم میثاق ملی ما است و بودجه باید براساس آن تنظیم شود

۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۲:۲۱
کد خبر: ۴۸۰۰۷۷۴
دسته بندی‌: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه هفتم پیشرفت میثاق ملی ما است و بودجه سنواتی باید بر اساس آن تنظیم شود و کمیسیون تلفیق موظف شده است بودجه تقدیمی را با برنامه تطبیق دهد، البته اگر ایرادی نیز در برنامه وجود دارد با تشخیص مجلس قابل اصلاح است.

خبرگزاری میزان - حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۶ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به آئین نامه داخلی، گفت: حفظ شأن، جایگاه و منزلت مجلس و نمایندگان از وظایف هیات رئیسه است و ما قانون برنامه را تصویب کردیم، اما حالا با بررسی‌های انجام شده شمارش کردم ۷۴ آئین نامه که تا ۳ روز پیش باید توسط دولت تهیه می‌شده است هنوز تهیه نشده است.

وی افزود: اگر از همین حالا بخواهیم با قانون برنامه اینگونه رفتار کنیم این طور می‌شود که بعد از ۵ سال می‌گوییم درصد کمی از آن اجرایی شد و در شرایطی این اتفاق رخ داده است که کمیسیون برنامه و بودجه نیز شکل گرفته است و قانون برنامه باید بند به بند در قانون بودجه دیده شود چرا که یک پنجم برش برنامه در قانون بودجه است و در حالی که ۷۴ آئین نامه اجرایی آن تهیه نشده است یعنی حداقل ۷۴ حکم از این قانون مورد بی توجهی قرار گرفته است.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس گفت: لازم است تدبیری اتخاذ شود تا از همین ابتدا و در ماه‌های ابتدایی اجرای قانون برنامه این قانون به خوبی اجرا شود و چطور است دولت به آنچه که نباید بپردازد می‌پردازد، اما این قسمت را مورد غفلت قرار داده است.

دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده، تصریح کرد: نکته درستی مطرح شده است و همین امروز صبح ساعت ۵:۳۰ جلسه‌ای در این خصوص با هیات رئیسه تلفیق برگزار شد و پس از آنکه در هفته گذشته لایحه بودجه ۱۴۰۴ تقدیم مجلس شد، جلسه‌ای نیز با مرکز پژوهش‌ها برگزار و تصریح شد بودجه با برنامه انطباق داده شود تا مشخص شود کدام بند‌ها خلاف قانون جاری است، کدام خلاف آئین نامه است، کدام بند‌ها خلاق قانون برنامه است و جلوی آن‌ها گرفته شود.

وی افزود: بر اساس برآورد دولت و طبق ماده ۱۱۹ دولت باید بر اساس قانون برنامه و برآورد‌های آن بودجه را ارائه کند و این موضوعات باید به دقت دنبال شود و کمیسیون تلفیق تا پایان همین امشب موضوع را بررسی نماید و قطعی کنند تا اگر مواردی است ما فردا با دوستان دولت در کمیسیون تلفیق این موضوعات را تنظیم کنیم تا سه شنبه این لایحه را به صحن بیاوریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: همه بر این نکته تاکید دارند و مجلس و رئیس جمهور بر این نکته تاکید کرده اند که برنامه هفتم میثاق ملی و سند بالادستی ما است و حتما باید بودجه بر اساس آن تنظیم شود و لازم است کمیسیون تلفیق و صحن مجلس به این میثاق وفادار باشد تا بتوانیم بعضی از مشکلات کشور را حل و فصل کنیم و باید مصر بر این موضوع باشیم. البته ما نمی‌گوییم که برنامه اشکال ندارد و صحن مجلس هم به این موضوع رسید که در مقاطعی برنامه نیز اشکال دارد می‌توان آن را با دو سوم آرا اصلاح کرد، دولت اگر درخواستی داشت ما آن را بررسی می‌کنیم، اما خارج از برنامه هفتم حتما کاری انجام نخواهیم داد.

انتهای پیام/


برچسب ها: جلسه علنی مجلس

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *