صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

جشنواره فیلم کوتاه؛ جایی برای سلفی/ حاشیه‌نگاری از بخش بین‌الملل

۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۹:۵۸
کد خبر: ۴۷۹۹۸۲۸
مهم‌ترین سلفی‌ها یا همان خویش‌انداز‌ها گویا قرار است در چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران ثبت شو، چرا که حاضرین این روز‌های پردیس ملت در ثبت خویش‌اندازها، سعی وافر است و فراغت خاطر!

خبرگزاری میزان - چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حالا دیگر واپسین روز‌های خود را سپری می‌کند. روز‌های شلوغ پردیس ملت، در حالی با گردهمایی اهالی فیلم کوتاه سپری شد که به نظر می‌رسید دست‌کم در بخش بین الملل با توجه به التهابات خاورمیانه و جنگ غزه دچار نقصان شود. به همین علت اندکی از هیاهوی کریدر‌ها و سالن‌های شلوغ مسابقه سینمای ایران فاصله گرفتیم و به سراغ مخاطبان و باکس بین الملل جشنواره رفتیم.

در باکس آخر روز سوم جشنواره، سالن ۸ و ۱۰ پردیس سینمایی ملت در حالی که هیچ بلیتی از پیش از شروع جشنواره وجود نداشت و همه صندلی‌ها فروخته یا رزرو شده بود، اما تنها دو ردیف از سالن شماره ۱۰ و در سالن شماره ۸ تنها جمعیتی پراکنده که شمارشان از ۸ یا ۷ نفر تجاوز نمی‌کرد که هر لحظه از شمارشان کاسته می‌شد.

شاید همه آن‌ها که بلیت این باکس را تهیه کرده بودند در فودکورت بودند و در میان جمعیت دخانی مقابل سینما، یا شاید به هر دلیل دیگری به این باکس نرسیدند. وقتی از راهنمای سالن جویای حضور فیلمسازان شدم اذعان داشت که در هر باکس از میان همه آثار تنها یک یا دو فیلمساز خارجی در سالن نشسته است. البته من ندیدم شما تصویرش کن!

ناگزیر به سراغ مخاطبان بخش بین‌الملل رفتم تا سطح کیفی آثار را بررسی کنم:

تماشاچی که از سالن شماره ۱۰ خارج می‌شد، ضمن اشاره بر کیفیت آثار این بخش معتقد است: این خوب نیست آثار خارجی از ایرانی تفکیک شده و همه بخش بین الملل در یک باکس تجمیع شده است، همچنین همه فیلم‌های مستند، تجربی، فیلم کوتاه داستانی و پویانمایی چون ممکن است مخاطب همه آن‌ها نباشیم.

یکی از هنرمندانی که طی ادوار مختلف در جشنواره فیلم کوتاه شرکت کرده است؛ این چیدمان را در کنار هم جالب ارزیابی کرد، اما به همراه همسر خود از بیان هر اظهار نظری درباره فیلم‌ها هراس ویژه‌ای داشت.

از سویی یکی از هنرجویان دفتر استان البرز انجمن سینمای جوان که نسل جدید فیلم کوتاه محسوب می‌شود، فیلم‌های بخش بین‌الملل را بسیار با کیفیت و به لحاظ فنی و محتوایی در کلاس جهانی توصیف می‌کند.

هر چه منتظر ماندیم به مرادمان که فیلمسازان بخش بین الملل بود نرسیدیم، اما در کمال شگفتی، مخاطبی یافتیم اهل کشور چین. یک خانم جوان چینی، ساکن ملبورن استرالیا و مشغول به حرفه مشاوره به پناه‌جویان! او به میزان گفت: اکنون مسافرم و چون یکی از دوستانم در فستیوال فیلمی دارد، در محل جشنواره حاضر شدم.

وی درباره کیفیت آثار به نمایش درآمده توضیح داد: بسیار جشنواره با کیفیتی را تجربه کردم. مردم ایران بسیار مردم هنردوستی هستند و در شرایط کنونی منطقه حضور این میزان کشور مختلف، چون امریکا، هند، لهستان، چین، فرانسه و... یعنی ما با جشنواره‌ای بین‌المللی مواجهیم.

این توریست چینی در پاسخ به این پرسش خبرنگار میزان که با وجود مناقشات مختلف کشور‌های منطقه آیا در این سفر احساس خطر نکرده است، گفت: اتفاقا برای بررسی همین موضوع کنجکاو بودم به ایران سفر کنم تا خودم از نزدیک با شرایط و اتمسفر کنونی پایتخت ایران آشنا شوم. متاسفانه اخباری که در استرالیا از ایران منتشر می‌شود، اخبار یک کشور عقب مانده، مردمی مهاجم و سرزمینی قرون وسطایی است، در حالی که به جرات از خیلی از مناطق استرالیا پیشرفته‌تر و مدرن است. بسیار مردمان دوست‌داشتنی هستند و امنیت کامل است. اینجا انگار اصلا خاورمیانه نیست. اصلا کشوری در موقعیت جنگی ندیده‌ام. به کسانی که این مطلب را می‌خوانند توصیه می‌کنم برای مسافرت به ایران تعجیل کنند که زیبایی‌های بسیاری را شاهد خواهند بود.

یک روز دیگر از چهل و یکمین روز جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز گذشت. روزی که پای سلبریتی‌ها به پردیس ملت باز شد. چند مدیر دولتی دیدیم و...

نکته آخر اینکه شاید مهمترین سلفی‌ها یا همان خویش‌انداز‌های علاقه‌مندان و دست‌اندرکاران فیلم کوتاه، در این دوره از جشنواره ثبت شده است، چرا که در ثبت خویش‌انداز این عزیزان را سعی وافر است و فراغت خاطر! جشنواره چهل و یکم فیلم کوتاه تهران با اینستاگرام، محلی است برای خویش‌انداز!

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *