صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گزارش|

فراهم شدن بستر‌های اصلاح و بازاجتماعی شدن مددجویان در محیط زندان/۵۰ نفر از مددجویان در کارگاه قالی‌بافی زندان مرکزی استان ایلام مشغول به کارند

۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰:۰۱
کد خبر: ۴۷۹۳۹۹۲
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
کارآفرین کارگاه قالی بافی در زندان مرکزی استان ایلام گفت: در کارگاه قالی بافی زندان مرکزی استان ۵۰ نفر از مددجویان پس از آموزش‌های تخصصی مشغول به کار هستند و با توجه به فضای در نظر گرفته شده برای این کارگاه امکان ایجاد اشتغال برای تعداد بیشتر مددجو وجود ندارد.

خبرگزاری میزان _ یکی از مهمترین آموزه‌های جلوگیری از جرم اشتغال و حرفه آموزی است به همین منظور زندان باید بستری برای اصلاح مجرم باشد که یکی از لوازم آن حرفه‌آموزی و توانمندسازی زندانی است بنابراین آموزش یک حرفه و اشتغال در طول مدت حبس، علاوه بر آنکه می‌تواند برای زندانی زمینه‌ی یک حرفه در روز‌های پس از زندان را داشته باشد معیشت خانواده او را نیز تا حد زیادی تأمین می‌کند.

توانمندسازی زندانیان و ایجاد زمینه ای برای درآمدزایی موجب جلوگیری از انحراف زندانیان و بازگشت مجدد آن ها به زندان‌ها، ندامتگاه‌ها و بازداشتگاه‌های کشور شود بنابراین حرفه آموزی در زندان باعث می‌شود زندانی‌ها پس از آزادی، برای شروع یک زندگی سالم مشکل نداشته باشند، زیرا با حرفه و تخصصی که کسب کرده اند می‌توانند پس از دوره محکومیت مشغول به کار شوند.

بنیاد تعاون زندانیان را در ۴ گروه اشتغال نشسته (کنار تخت و محل اقامت)، اشتغال در محیط بسته (کارگاه‌های صنعتی و خدماتی داخل زندان‌ها)، اشتغال در محیط نیمه باز (۱۵ هزار هکتار اراضی پیرامون زندان‌ها و در فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری و آبزی پروری)، اشتغال در محیط باز یا اعزام بکار (شهرک‌های صنعتی، کارخانجات، منابع طبیعی و شهرداری‌ها)، مشغول بکار کرده است.

زندانیان در قبال کار‌ها و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند از بنیاد حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند که نیمی از حقوق و دستمزد زندانیان به حساب خانواده‌های شان و نیمی دیگر برای تامین مخارج ضروری در زندان به حساب زندانیان واریز می‌شود.


موضوع باز‌اجتماعی کردن زندانیان، با ایجاد زمینه اشتغال و کارآفرینی مددجویان پس از آزادی یکی از تأکیدات دائمی رئیس قوه قضاییه و مسئولان ذی‌ربط است.

در همین راستا حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ضمن سرکشی از زندان مرکزی اصفهان در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ گفت که زندانیان از اتلاف وقت خود بپرهیزند و در داخل زندان از اوقاتی که دارند برای حرفه‌آموزی و ارتقای شغلی و یا ادامه تحصیل و افزایش معلومات، استفاده کنند و در کلاس‌های آموزشی زندان شرکت کنند؛ حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان، قطعاً برای خود و خانواده‌شان، کمک حال است.

مهرداد عباسی کارآفرین کارگاه قالی بافی در زندان مرکزی استان ایلام در گفت‌وگو با میزان،درباره ایجاد زمینه اشتغال برای مددجویان زندان استان، اظهار کرد:از سال ۱۳۹۲ تولید فرش در استان را آغاز کردم و در سال ۱۴۰۰ با همکاری و حمایت سازمان زندان‌های استان کارگاه قالی بافی در فضایی که زندان مرکزی استان ایلام در واحد اشتغال برای این حرفه در نظر گرفته بود راه اندازی شد در این واحد کارگاه‌های متنوع دیگری نیز قرار دارد که زمینه اشتغال زندانیان را فراهم کرده است.

وی افزود: در مرحله اول که کارگاه فعالیت خود را آغاز کرده بود به منظور فراگیری آموزش‌های تخصصی به مددجویان، مربیان مجرب در کارگاه حضور پیدا می کردند.و در مرحله بعدی افراد با استعداد و خبره را سرکارگر کردیم و در حال حاضر همان افراد به متقاضیان جدید آموزش می‌دهند.

 کارآفرین کارگاه قالی بافی در زندان مرکزی استان ایلام گفت: در کارگاه قالی بافی زندان مرکزی استان ایلام ۵۰ نفر از مددجویان پس از آموزش‌های تخصصی مشغول به کار هستند و با توجه به فضای در نظر گرفته شده برای این کارگاه امکان ایجاد اشتغال برای تعداد بیشتر مددجو امکان پذیر نیست. چند نفر از مددجویانی که استعداد بیشتری نسبت به بقیه دارند را سرپرست کارگاه کرده‌ایم.

عباسی بیان کرد: مواد اولیه بافت قالی را در اختیار مددجویان قرار می‌دهیم و ماهانه کارکرد مددجو طبق قراردادی که بنیاد تعاون زندانیان استان ایلام با کارگاه منعقد کرده است محاسبه و به حساب بنیاد تعاون واریز می‌شود بنیاد تعاون نیز این مبلغ را به حساب مددجو واریز می‌کند تا از این مبلغ برای امورات خود و خانواده خود استفاده کند. مشکل مالی خانواده‌های زندانیان زیاد است. از این طریق درآمدی نیز برای خانواده‌های آنان ایجاد می‌شود.

کارآفرین کارگاه قالی بافی در زندان مرکزی استان ایلام گفت: یک کارگاه قالی بافی نیز در خارج از زندان دارم که حدود ۱۰۰ نفر در آن مشغول به کارند و زمینه اشتغال ۶ نفر از مددجویانی نیز پس از اتمام دوره محکومیت در این کارگاه فراهم شده است.

وی درباره نحو همکاری بنیاد تعاون زندانیان استان اظهار کرد: همکاری و حمایت بنیاد تعاون زندانیان استان بسیار خوب است، ولی برای توسعه کار نیاز به تسهیلات داریم و با توجه به اینکه بازار فروش و نیروی کار نیز وجود دارد اگر این تسهیلات فراهم شود مددجویان بیشتری در این حرفه مشغول به کار می‌شوند چرا که این ظرفیت وجود دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *