صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تحولات اوکراین؛ کنگره آمریکا پیشنهاد کمک مالی به کی‎یف را رد کرد

۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵:۲۵
کد خبر: ۴۷۵۶۸۱۶
تنش میان قانون‌گذاران و دولت جو بایدن باعث شده که واشنگتن نتواند بسته بودجه‌ای جدیدی را برای ارسال کمک به اوکراین درنظر بگیرد.

خبرگزاری میزان - کمک‌های بیشتر آمریکا برای اوکراین در سال ۲۰۲۴ در همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

فایننشال‎‌تایمز نوشت که دونالد ترامپ و مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا درباره توافق احتمالی کنگره که بودجه بیشتر برای کی‌یف را به‌طور موازی با کنترل‌های سخت‌تر بر مهاجرت مرتبط می‌کند، آب سرد ریخته‌اند.

برای هفته‌ها، مذاکره‌کنندگان در سنا تلاش کرده‌اند تا یک توافق دو حزبی درباره اقدامات سخت‌گیرانه‌تر در مرز جنوبی با مکزیک ایجاد کنند، توافقی که جمهوری‌خواهان در ازای حمایت‌شان از کمک‌های امنیتی بیشتر به اوکراین خواستار آن بودند. اما ترامپ که می‌خواهد موضوع مهاجران را محور انتقاد‌های خود از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ قرار دهد، با یک توافق سازش مخالفت کرده است.

تسلط ترامپ بر انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۲۴ نیز نفوذ او را بر حزبش افزایش داده و پذیرش مصالحه را برای قانونگذاران دشوارتر کرده است. 

ای‌بی‌سی‎نیوز هم در گزارشی نوشت که بودجه آمریکا برای کمک به اوکراین تمام‎شده و واشنگتن قادر به ارسال مهمات و موشک‌های مورد نیاز کی‌یف برای جلوگیری از پیشروی روسیه نیست.

در حالی که دولت بایدن منتظر کنگره برای تصویب بودجه بیشتر برای جنگ اوکراین است، واشنگتن به‌دنبال این خواهد بود که همپیمانانش این خلا را پر کنند.

طرح جدید آمریکا برای جنگ اوکراین

واشنگتن‎پست نیز در مقاله‌ای نوشت که با توجه به ضدحمله ناموفق اوکراین در سال ۲۰۲۳، دولت بایدن در حال تنظیم یک استراتژی جدید است که تاکید بر بازپس‌گیری مناطق تحت کنترل روسیه را کاهش و در عوض بر کمک به اوکراین برای جلوگیری از پیشرفت‌های جدید روسیه و حرکت به سمت هدف بلندمدت تقویت نیروی جنگی و اقتصاد خود تمرکز می‌کند.

این طرح جدید تغییری شدید در مقایسه با سال گذشته است؛ زمانی‎که آمریکا و متحدانش آموزش و تجهیزات پیشرفته را به این امید که بتواند به سرعت نیرو‌های روسیه را از شرق و جنوب اوکراین به عقب براند، به کی‌یف روانه کرد. 

یک مقام ارشد دولت بایدن، می‎گوید: بسیار واضح است که تلاش برای انجام همان نوع فشار عمده در همه جبهه‌ها که سال گذشته انجام شد، برای اوکراینی‌ها دشوار خواهد بود.

کی‌یف: مسکو اجساد نظامیان اوکراینی را تحویل داد

اوکراین اعلام کرد که روسیه اجساد ۷۷ نظامی اوکراینی را تحویل داده است.

مسکو و کی‌یف همچنین اتهامات جدیدی را در مورد هواپیمایی که روسیه می‌گوید از سوی نیرو‌های اوکراینی در منطقه مرزی بلگورود سرنگون شد، مبادله کردند.

در حالی که کی‌یف به‌طور کامل این اتهامات را رد نکرده، به نظر می‌رسد مقامات کی‌یف این سوال را مطرح کرده‌اند که «آیا اسرای جنگی اوکراینی در این هواپیما حضور داشته‌اند یا خیر».

جعبه سیاه هواپیما به یک آزمایشگاه ویژه تحویل شد

رسانه‌های دولتی روسیه اعلام کردند جعبه‌های سیاه هواپیمای نظامی سقوط‎کرده روسیه برای تجزیه‌وتحلیل به آزمایشگاه ویژه‌ای در مسکو تحویل داده شده است.

در همین حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین خواستار شفاف‌سازی کامل درباره سقوط هواپیما شد و مسکو را به «بازی با جان اسرای جنگی اوکراینی» متهم کرد.

مقام سابق ناتو: اوکراین برای ما می‌جنگد

جورج رابرتسون، دبیرکل سابق ناتو به اسکای نیوز گفته است که «اوکراینی‌ها برای ما می‌جنگند» و «ما باید کار‌های بیشتری انجام دهیم».

به گفته وی، اگر روسیه اوکراین را شکست دهد، بقیه ما در خطر خواهیم بود، زیرا موقعیت روسیه تقویت خواهد شد.

دعوت کی‌یف از شی‎جین‎پینگ برای شرکت در مذاکرات صلح اوکراین

مشاور ارشد ولودیمیر زلنسکی، گفت که اوکراین از شی‎جین‎پینگ، رئیس‌جمهور چین برای شرکت در مذاکرات صلح دعوت کرده است.

سوئیس با برگزاری این اجلاس موافقت کرده است.

این مذاکرات با حضور تعدادی از سران کشور‌ها برگزار خواهد شد، اما هنوز مکان یا تاریخ برگزاری آن مشخص نشده است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *