صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ارتش اروپایی چیست و چرا تشکیل آن مطرح شده است؟

۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵:۲۷
کد خبر: ۴۷۵۳۵۵۴
ایده تشکیل ارتش اروپایی از چند سال قبل مطرح بوده و برخی کشور‌های این قاره بر شکل‌گیری آن تاکید دارند.

خبرگزاری میزان - آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر ایتالیا به‎تازگی گفت که اولویت حزب فورزا ایتالیا، که او ریاست آن را برعهده دارد، همکاری نزدیک‌تر اروپا در زمینه نظامی است.

تاجانی، می‎گوید: اگر می‌خواهیم حامل صلح جهانی باشیم، به ارتش اروپایی نیاز داریم. 

وی با اشاره به اینکه این پیش‌نیازی اساسی برای یک سیاست خارجی موثر در اروپا است، اظهار کرد: در جهانی با بازیگران قدرتمندی مانند آمریکا، چین، هند، روسیه، با بحران‌هایی که از خاورمیانه تا اقیانوس هند و اقیانوس آرام امتداد می‌یابد، از شهروندان ایتالیایی، آلمانی، فرانسوی یا اسلوونیایی فقط می‌توان با آنچه که از قبل وجود دارد محافظت کرد. بنابراین، ارتش مشترک باید به یک واقعیت ملموس تبدیل شود و این را نمی‌توان به تعویق انداخت.

پیش از این، الکساندر سولفرانک، رئیس فرماندهی لجستیک مشترک ناتو در مصاحبه‌ای با رسانه‌ها تمایل خود را برای ایجاد «شنگن نظامی» اعلام کرده بود که در آن نیرو‌های کشور‌های اتحاد می‌توانند آزادانه حرکت کنند؛ در حالی که در حال حاضر نیرو‌های ناتو در هنگام جابجایی افراد و مهمات با موانعی در قالب تعدادی مقررات ملی روبرو هستند. 

این مقام ناتو همچنین عنوان کرده بود: در صورت اعمال احتمالی ماده پنجم منشور ناتو درباره دفاع دسته جمعی، لازم است از قبل صحنه اقدام نظامی احتمالی را آماده کنیم. 

در همین حال، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز در واکنش به این اظهارات، گفت: اروپا نمی‌خواهد به نگرانی‌های امنیتی روسیه گوش دهد و اصل تقسیم‎ناپذیری امنیت را نادیده می‌گیرد.

استقلال از آمریکا انگیزه اصلی تشکیل ارتش اروپایی

«ارتش اروپایی» برای طرفداران همگرایی اروپا، برای دهه‌ها یک رویای دور و دست نیافتنی بود. اما تنها ظرف چند روز پایانی ماه آگوست سال ۲۰۲۱، ناگهان این ایده رنگ و روی طرحی را پیدا کرد که نه تنها عملی است، بلکه دیر یا زود اجرا خواهد شد. 

در آخرین روز‌های خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان، کشور‌های اروپایی همه تلاششان را کردند تا دست‌کم خروج از فرودگاه کابل برای مدتی به تاخیر بیافتد. این نگرانی وجود داشت که شهروندان اروپایی نتوانند تا پایان آگوست از کابل خارج شوند. در نهایت اروپایی‌ها هرکاری کردند نتوانستند آمریکایی‌ها را قانع کنند. 

حالا طرفداران ایده ارتش اروپایی می‌گویند که اگر اتحادیه اروپا دست‌کم یک نیروی متمرکز، آموزش دیده و آماده برای اعزام می‌داشت، می‌توانست امنیت فرودگاه کابل را برای روز‌های بیشتری تامین کند و به دست و پای آمریکا نیافتد.

رئیس‌جمهور فرانسه از سال ۲۰۱۶ و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا، با کلیدواژه «استقلال استراتژیک» به‌دنبال همگرایی اتحادیه اروپا در امور امنیتی و نظامی بوده و گفته بود که تجربه ترامپیسم نشان داد که اروپا نمی‌تواند همه تخم‌مرغ‌های امنیت خود را در سبد ناتو بگذارد.

آیا تاکنون ارتش اروپایی وجود نداشته است؟

ارتش اروپایی بیش از آنکه یک طرح دقیق و روشن باشد، یک عنوان ژورنالیستی است. 

واقعیت این است که برخلاف تصور عمومی، اتحادیه اروپا در حال حاضر نیز قوانینی دارد که همگرایی دفاعی و نظامی در آن پیش‌بینی شده است.

در حال حاضر پیمان لیسبون حکم قانون اساسی اتحادیه اروپا را دارد و در چارچوب این پیمان، «سیاست مشترک امنیتی و دفاعی» نه تنها راه را برای تاسیس نیرو‌های نظامی مخصوص اتحادیه اروپا باز کرده، بلکه در آن از همگرایی ساختاری ارتش‌های ملی فعلی نیز صحبت شده است.

در حال حاضر زیرساخت ضروری برای یک ارتش اروپایی طراحی شده و نهاد‌های مختلفی نیز در همین راستا مشغول به کار هستند. از جمله آن‌ها یوروکور (Eurocorps) است که حدود هزار نظامی دارد و قرار است یکی از بازو‌های اجرای سیاست مشترک دفاعی و امنیتی باشد.

یا «گروه‌های رزمی اتحادیه اروپا» که از ۱۸ گردان تشکیل شده و برای ماموریت‌های موقت به کار می‌روند. البته از این ۱۸ گردان در حال حاضر تنها ۲ گردان، عملیاتی هستند. علاوه براین، نیرو‌هایی مانند «ژاندارمری اروپایی»، «نیروی هوایی اروپایی» یا «نیروی دریایی اروپایی» همه عملا تجربه‌هایی محدود بین هفت یا هشت کشور هستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *