صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

ایران عامل شکست خلافت خودخوانده داعش/طالبان و پاکستان در مبارزه با تروریسم صداقت ندارند

۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰:۰۲
کد خبر: ۴۷۵۳۱۸۸
یک کارشناس مسائل غرب آسیا و شبه قاره با اشاره به اینکه داعش، ایران و سردار سلیمانی را مسئول شکست خلافت خودخوانده می‎داند و این موضوع دلیل واکنش این گروه تروریستی است، گفت که پاکستان و دولت سرپرستی افغانستان نمی‌توانند یا نمی‌خواهند در مبارزه با تروریسم متحد ایران باشند.

حادثه تروریستی کرمان که به شهادت ده‎ها نفر از هموطنانمان منجر شد، بار دیگر موضوع تلاش و اقدام ایران برای مبارزه با تروریسم، راهکار‌ها و همکاری‌ها در این زمینه را به کانون بحث‌ها آورده است.

در این رابطه پیرمحمد ملازهی، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا و شبه قاره و کارشناس مسائل پاکستان، افغانستان و هند، در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان با اشاره به دلایل اقدام گروه تروریستی داعش برای انجام عملیات تروریستی در کرمان، گفت: واقعیت مسئله ۲ موضوع است؛ نخست، داعش با انتشار یک بیانیه مسئولیت اقدام تروریستی در کرمان را پذیرفته است؛ این بیانیه بر مبنای همان دیدگاه رادیکال این گروه است که شیعه را مسلمان نمی‌داند؛ این یک بحث است و بحث دیگر، روز انتخاب شده برای انجام این حرکت تروریستی یعنی مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی است؛ داعش برای انجام حرکت تروریستی خود از پیش برنامه‌ریزی کرده بود.

ملازهی با اشاره به اینکه داعش، ایران و سردار سلیمانی را مسئول شکست خلافت خود در عراق و سوریه می‎داند، اظهار کرد: از دید کلی آنچه در خاورمیانه گذشته و می‌گذرد، تا حد زیادی بر این اساس استوار است که سردار سلیمانی مسئول اصلی مبارزه با داعش و از دست رفتن خلافت خودخوانده این گروه در عراق و سوریه بوده است؛ داعش با چنین نگاهی به سردار سلیمانی در پی شکست خود، نیرو‌هایش را به افغانستان منتقل و در منطقه بدخشان مستقر کرد.

این کارشناس مسائل شبه قاره با بیان اینکه داعش از محل استقرار فعلی خود در حال فعالیت جهت کشاندن منطقه یه یک درگیری است، بیان کرد: از این زاویه احتمالا آمریکا و اسرائیل هم بدشان نمی‌آید که با توجه به وضعیتی که در پی جنگ غزه با گروه‌های مقاومت دچار شده‌اند، جنگی را در دو زاویه گسترش دهند تا به‎ زعم خود با ایران تسویه‎حساب کنند.

وی در بخشی دیگر با اشاره به موضوع فرار قاچاقچیان عمده مواد مخدر از مجازات به دلیل حضور در خارج از کشور و مجازات قاچاقچیان مزدبگیر، گفت: در نتیجه داعش از این بستر استفاده می‌کند تا به اهداف خود برسد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه با اشاره به فعالیت عناصر گروهک‎های تروریستی مانند جیش‎الظلم، الفرقان و الانصار، تصریح کرد: این‌ها اکنون همکار داعش هستند و چندی پیش جنایت راسک را رقم زدند که سبب شهادت بیش از ۱۰ نفر شد.

ملازهی با اشاره به اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی از فضای ایجادشده از سوی داعش استقبال می‌کنند، عنوان کرد: با توجه به گرفتاری‌هایی که اکنون اسرائیل در غزه و لبنان و دیگر مناطق دارد، این‌ها بدشان نمی‌آید که جبهه‌ای در قالب باصطلاح شیعه و سنی باز شود.

کارشناس مسائل شبه قاره با بیان اینکه ورای دستگیری افرادی که تسهیل‌کننده واقعه تروریستی کرمان با انگیزه مادی بودند، باید عوامل اصلی این واقعه دستگیر شوند، اضافه کرد: واقعیت این است که داعش معتقد است که سردار سلیمانی و سپاه قدس، نقش اصلی را در سرنگونی خلافت داعش داشتند و اکنون همین افراد در افغانستان و پاکستان حضور دارند؛ این‌ها زمانی که فرصت پوشش دادن به اقداماتشان را داشته باشند، به دنبال عملی کردن اهداف خود خواهند بود. همچنین این نگرانی وجود دارد که داعش در آینده بتوانند در کل منطقه دست به چنین اقدام‌های تروریستی بزند.

ملازهی با اشاره به اینکه طالبان و پاکستانی‌ها در مبارزه با تروریسم صداقت ندارند و از این‌رو ایران نمی‌تواند به آن‌ها به‌عنوان متحد برای مبارزه با داعش نگاه کند، تصریح کرد: این‌ها شاید در ظاهر ادعای همکاری با ایران برای مبارزه با تروریسم را داشته باشند، اما در واقعیت این‌ها با نیرو‌های رادیکال جز در مباحث کنترل سرزمینی اختلاف نظری ندارند. از این رو، دولت سرپرستی افغانستان و پاکستان نمی‌توانند یا نمی‌خواهند در مبارزه با تروریسم متحد ایران باشند.

به گفته وی، در عین حال، پاکستان خود زیر فشار قرار دارد؛ اگر انگیزه‌های آمریکا و اسرائیل را در نظر داشته باشیم، این‎جا می‌توان گفت که پاکستان به موازات آن‌ها تلاش دارد تا منافع خاص خود را تامین کند.

کارشناس مسائل پاکستان در پایان با بیان اینکه اسلام‎آباد از تصمیم ایران برای کشیدن دیوار مرزی استقبال می‌کند و خود هم خواهان ایجاد چنین دیواری است، اما پولش را ندارد، گفت: ایران و پاکستان چندین بار توافق‎نامه امنیتی امضا کردند، اما تاکنون نشده که اسلام‎آباد به تعهدات خود در قالب این توافق‌ها پایبند باشد و آن‌ها را اجرا کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *