صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

نگاهی به وضعیت ائتلاف ادعایی آمریکا در دریای سرخ؛ دست رد کشور‌ها بر خواسته واشنگتن

۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲:۲۹
کد خبر: ۴۷۵۰۴۲۵
بررسی‌ها نشان‌دهنده حمایت محدود برخی از متحدان آمریکا از ائتلاف ادعایی دریایی این کشور در دریای سرخ است.

خبرگزاری میزان – نگاهی به فهرست غایبان کشورهای دعوت شده به ائتلاف ادعایی دریایی آمریکا در دریای سرخ وضعیت این ائتلاف را به خوبی نشان می‌دهد.

ائتلاف ادعایی آمریکا در دریای سرخ چیست؟

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز سه‌شنبه در واکنش به اقدام‌ ارتش یمن در هدف قرار دادن کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ در واکنش به تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه، از تشکیل ائتلاف دریایی چند ملیتی در این دریا با ادعای محافظت از کشتی‌ها خبر داد و از متحدان خود خواست که به این ائتلاف بپیوندند.

وی با نامیدن این ائتلاف با عنوان عملیات نگهبان شکوفایی ادعا کرد که انگلیس، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا به این عملیات می‌پیوندند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند برخی از متحدان آمریکا گفته‌اند که به این ائتلاف نمی‌پیوندند؛ تاکنون از ۴۳ کشور دعوت شده فقط ۹ کشور به این ائتلاف پیوستند.

واکنش کشور‌ها به ائتلاف ادعایی آمریکا در دریای سرخ چیست؟

فرانسه: وزارت دفاع فرانسه ضمن تاکید بر تداوم تلاش‌ها برای تضمین آزادی دریانوردی در دریای سرخ اعلام کرد که کشتی‌هایش در منطقه تحت فرمان فرانسه خواهند ماند؛ این وزارت‌خانه همچنین اعلام نکرد که آیا نیرو‌های بیشتری به منطقه اعزام می‌کند یا خیر.

ایتالیا: وزارت دفاع ایتالیا ضمن اعزام یک ناو جدید به دریای سرخ در پاسخ به درخواست مالکان کشتی‌های ایتالیایی تاکید کرد که این اقدام بخشی از عملیات نگهبان شکوفایی نیست.

اسپانیا: وزارت دفاع اسپانیا اعلام کرد که این کشور فقط در ماموریت‌های ناتو یا عملیات‌های هماهنگ‌شده از سوی اتحادیه اروپا شرکت خواهد کرد؛ در بیانیه وزارت دفاع اسپانیا آمده است: ما به‌طور یک‌جانبه در عملیات دریای سرخ شرکت نخواهیم کرد.

انگلیس: وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که با اعزام یک ناوشکن به ائتلاف ادعایی آمریکا می‌پیوندد.

هلند: این کشور از اعزام ۲ افسر به دریای سرخ خبر داد.

نروژ: اسلو نیز گفت که ۱۰ افسر نیروی دریایی را به بحرین اعزام می‌کند.

چند ائتلاف دریایی در حال حاضر در منطقه حضور دارند؟

در حال حاضر چندین نیروی دریایی بخشی از عملیات بین‌المللی برای محافظت از خطوط کشتیرانی از جمله برای محافظت از کشتی‌ها در برابر دزدان دریایی، هستند.

عملیات‌های جاری در منطقه عبارتند از:

عملیات آتالانتا: این عملیات از سوی اتحادیه اروپا راه‌اندازی شده و دفتر مرکزی آن در اسپانیا است.

عملیات Agenor: این عملیات با هدایت اروپا مدعی است که وظیفه حفاظت از خط کشتیرانی اصلی برای صادرات نفت از کشور‌های خلیج فارس را برعهده دارد.

عملیات Combined Maritime Forces (CMF): این عملیات یک مشارکت دریایی چندملیتی است که از سوی آمریکا در بحرین هدایت می‌شود؛ این عملیات ۳۹ عضو دارد که شامل ناتو و کشور‌های اروپایی، کشور‌های منطقه و دیگر کشور‌ها می‌شود.

اتحادیه اروپا به ائتلاف ادعایی آمریکا پیوست

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس در روز پنجشنبه از پیوستن این اتحادیه به ائتلاف ادعایی آمریکا در دریای سرخ خبر داد.

استرالیا پیشنهاد عضویت در ائتلاف ادعایی آمریکا را رد کرد

استرالیا درخواست آمریکا برای اعزام ناو جنگی به دریای سرخ را به منظور پیوستن به عملیات دریایی مورد نظر واشنگتن رد کرد.

نخست‌وزیر و وزیر دفاع استرالیا، روز پنجشنبه در این باره گفت: استرالیا کشتی یا هواپیمایی به منطقه نمی‌فرستد؛ تمرکز استراتژیک ما منطقه ماست.

عربستان و امارات؛ غایبان فهرست ائتلاف ادعایی آمریکا

به گزارش «رویترز»، عربستان با وجود اینکه ارتشی مجهز به تسلیحات آمریکایی داشته و ۳۶ درصد از واردات خود را از طریق بنادر دریای سرخ انجام می‌دهد، اعلام کرد که علاقه‌ای به حضور در ائتلاف ادعایی آمریکا در دریای سرخ ندارد.

امارات نیز موضعی مشابه عربستان اتخاذ کرد؛ با وجود این مقام‌های آمریکایی از اظهارنظر صریح درباره نپیوستن این ۲ کشور به ائتلاف دریایی ادعایی واشنگتن خودداری کردند.

سفیر سابق آمریکا در یمن گفت: واشنگتن از نپوستن علنی امارات و عربستان به این ائتلاف ناراضی است؛ کاخ سفید باید بسیار کور و کر باشد تا متوجه اتفاقی که در حال روی دادن است، نشود و از واکنش عربستان و امارات شگفت‌زده شود.

عربستان و امارات پیشتر اعضای یک نیروی دریایی ترکیبی به هدایت آمریکا در خلیج فارس و دریای سرخ بودند؛ امارات در ماه مه اعلام کرد که این گروه را ترک می‌کند.

پیامد‌های حضور ائتلاف دریایی آمریکا در دریای سرخ

استقرار ائتلاف ادعایی آمریکا در دریای سرخ می‌تواند جنگ غزه را تشدید کرده و وخامت اوضاع در غرب آسیا را به دنبال داشته باشد.

یک کارشناس مسائل ژئوپلتیک در این باره گفت: تشکیل ائتلاف دریایی آمریکا در دریای سرخ بدون خطر نیست و امکان نظامی شدن بیشتر منطقه را افزایش می‌دهد.

به گفته وی، در عین حال، تعداد محدود کشتی‌های جنگی این ائتلاف در یک منطقه بزرگ، توانایی‌های ارتش یمن و محدودیت زمان هشدار اولیه میزان موفقیت عملیات نگهبان شکوفایی را تا حدی زیادی کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *