صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

نشست واکاوی اقدامات لابی‌های صهیونیستی در واشنگتن|

اهداف لابی‌های صهیونیستی در آمریکا؛ دیدگاه کشور‌ها درباره فلسطین در پی طوفان الاقصی تغییر کرد

۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵:۰۱
کد خبر: ۴۷۵۰۳۱۷
نشست تخصصی با موضوع واکاوی اقدامات لابی‌های صهیونیستی در واشنگتن و موضع‌گیری آمریکا در تحولات اخیر غزه برگزار شد.

خبرگزاری میزان - نشست تخصصی با موضوع واکاوی اقدامات لابی‌های صهیونیستی در واشنگتن و موضع‌گیری آمریکا در تحولات اخیر غزه با سخنرانی مهدی شکیبایی، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل غرب آسیا و با حضور جمعی از اهالی رسانه از سوی معاونت بین‌الملل سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد. 

رژیم صهیونیستی و آمریکا به دنبال کسب همدردی جهانی بودند

شکیبایی در ابتدا با اشاره به اجرای عملیات بزرگ، پیچیده و مهم طوفان الاقصی از سوی مقاومت فلسطین و ضربه بزرگی که رژیم صهیونیستی از نظر اطلاعاتی و نظامی در این عملیات متحمل شد، گفت: رژیم اشغالگر، آمریکا و متحدانش تصور کردند که با توجه به پیامدهای گسترده این عملیات برای صهیونیست‌ها، آن‌ها می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و همدردی جهان را برای خود به‌دست آورند.

این کارشناس مسائل منطقه، اظهار کرد: این همان سیاستی بود که دولت آمریکا در زمان حادثه ۱۱ سپتامبر به آن متوسل شد و از آن برای همراه کردن افکار عمومی در جهت حملاتش به افغانستان و عراق استفاده کرد. 

به گفته وی، آمریکا پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی قصد داشت که با استفاده از این سیاست جهانیان را با رژیم صهیونیستی همراه کند، اما صهیونیست‌ها، آمریکا و متحدانشان نتوانستند به هدف خود دست یابند.

موضوع فلسطین همچنان ادامه دارد

شکیبایی در بخشی دیگر با بیان اینکه تاریخی تقریبا ۱۰۵ ساله در موضوع فلسطین وجود دارد، گفت: این تاریخ به ۲ بخش، یعنی دوره حضور انگلیس در فلسطین و تشکیل رژیم صهیونیستی و ادامه دوره استعماری آن تقسیم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه موضوع فلسطین تنها بحرانی است که از سال ۱۹۱۷ وجود و تا امروز ادامه داشته است، اضافه کرد: جهان طی این دوران شاهد آغاز و پایان جنگ‌ها و درگیری‌های بسیاری در مناطق مختلف بوده است؛ اما موضوعی که همچنان ادامه دارد، موضوع فلسطین است. 

به گفته وی، موضوع فلسطین یکی از پیچیده‌ترین بحران‌های بشری بوده که جهان تاکنون به خود دیده است.

تاثیر لابی‌های صهیونیستی بر دولت آمریکا

شکیبایی در بخشی دیگر درباره روابط عمیق آمریکا و رژیم صهیونیستی، گفت: سال ۱۹۷۳ نقطه عطفی مهم در روابط رژیم صهیونیستی و آمریکا به حساب می‌آید؛ تا به امروز درهم‌تنیدگی روابط میان این رژیم و آمریکا همچنان وجود دارد.

این کارشناس مسائل فلسطین به وضعیت و نفوذ لابی‌های صهیونیستی در آمریکا اشاره کرد و گفت که ۲ لابی بزرگ صهیونیست که تاثیر زیادی بر سیاست‌های آمریکا داشته‎اند، گروه اِیپَک و گروه جی‌استریت هستند.

شکیبایی، تصریح کرد که هر ۲ گروه ظاهرا با هم تفاوت دارند، اما هدف اصلی آنها کمک به رژیم صهیونیستی است. 

به گفته این کارشناس مسائل بین‎الملل، سیاست مدنظر ایپک فلسطینی یکپارچه تحت اداره رژیم صهیونیستی است؛ در حالی که جی‌استریت سیاست خود را طرح ۲ دولتی عنوان می‌کند. برهمین اساس می‌توان گفت که سیاست ایپک با جمهوری‌خواهان و سیاست جی‌استریت با دمکرات‌ها همسو است و این را می‌توان در موضع‌گیری‌ها طرفین دید.

شکیبایی درباره هدف نهایی این لابی‌ها، توضیح داد: ایپک به دنبال نابودی مقاومت فلسطین است، اما جی‌استریت ادعا می‌کند که صرفا خواستار محکومیت عملیات مقاومت است و چهره‌ای از خود بروز داده که «خواهان نابودی فلسطینی‌ها» نیست. اما در نهایت هدف اصلی هر دو گروه لابی صهیونیستی یکسان است.

وی همچنین بر تاثیر این لابی‌ها بر حمایت گسترده آمریکا در جنگ کنونی از رژیم صهیونیستی علیه غزه اشاره کرد و گفت: حمایت آمریکا از این رژیم در درگیری جاری، از سال ۱۹۷۳ تاکنون بی‌سابقه بوده است؛ این حمایت‌ها، از جمله اختصاص بودجه‌های سنگین به رژیم صهیونیستی در نتیجه فشار آیپک به دولت آمریکاست.

به گفته این تحلیل‌گر مسائل غرب آسیا، ایپک به دنبال ادامه جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه است؛ در همین حال، جی‌استریت در ظاهر به دنبال آتش‌بس‌های موقت بوده تا زندانی‌های صهیونیست به اراضی اشغالی بازگردند و پس از آن ویرانی غزه و کشتار ادامه پیدا کند.

شکیبایی، معتقد است که جی‌استریت و ایپک به‌نوعی سیاست آمریکا، یعنی حفظ آنچه برتری کیفی رژیم صهیونیستی در منطقه می‌خوانند را پیگیری می‌کنند.

تغییر دیدگاه کشور‌های عربی درباره رژیم صهیونیستی در پی طوفان الاقصی

شکیبایی همچنین درباره دیدگاه کنونی کشور‌های عربی نسبت به رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: این کشور‌ها دیگر مانند گذشته به این رژیم به چشم یک قدرت شکست‌ناپذیر نگاه نمی‌کنند. پیش از این دیدگاه وجود داشت که در آن کشور‌های عربی رژیم صهیونیستی را دارای یک ارتش بسیار قدرتمند می‌دیدند که هیچ‌کس توانایی مقابله و شکست آن‌ها را ندارد. 

این کارشناس و تحلیل‌گر مسائل غرب آسیا در پایان تاکید کرد: عملیات طوفان الاقصی این دیدگاه را تغییر داد و به توهم شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی پایان داد.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *