صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

دریای سرخ؛ چالش‎ جدید رژیم صهیونیستی و آمریکا

۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰:۰۱
کد خبر: ۴۷۴۷۸۴۱
کارشناسان معتقدند حملات ارتش ملی یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی هشداری برای این رژیم و آمریکا به‌شمار می‌روند.

خبرگزاری میزان - ارتش ملی یمن در هفته‌های اخیر مجموعه‌ای از حملات را علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ انجام داده است. 

ارتش یمن وعده داده است که در صورت امتناع رژیم صهیونیستی و آمریکا از توقف جنگ علیه غزه، که تاکنون به شهادت حدود ۱۶ هزار فلسطینی منجر شده، حملات بیشتری انجام خواهد داد.

ارتش آمریکا اواخر روز یکشنبه، گفت که سه کشتی تجاری در تنگه باب‌المندب مورد حمله قرار گرفتند. باب‌المندب یک گذرگاه دریایی باریک است که شبه‌جزیره عربستان را از شاخ آفریقا جدا می‌کند.

این سه کشتی تجاری با پرچم باهاما و پاناما که گفته می‌شود متعلق به بازرگانان صهیونیست هستند، روز یکشنبه در دریای سرخ مورد حمله موشکی قرار گرفتند. گزارش‌ها حاکی از آن است که یک کشتی جنگی آمریکا نیز در منطقه حضور داشته است.

دریای سرخ می‌تواند به مسیری خطرناک تبدیل شود

لورنزو ترومبتا، محقق و تحلیلگر مقیم بیروت و متخصص در امور خاورمیانه درباره حملات یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی، گفت: دریای سرخ می‌تواند به مسیر خطرناک‌تری تبدیل شود، اما متناسب با افزایش درگیری بین اسرائیل و حماس. 

ترومبتا، اظهار کرد : هر ۲ کشتی باری که در ماه نوامبر و چند روز پیش مورد هدف قرار گرفتند، کشتی‌هایی با پرچم اسرائیل نبودند، اما متعلق به تجار اسرائیلی بودند. این (حمله به کشتی‌های مربوط به رژیم صهیونیستی) هدف اصلی یمن بوده است. 

عزت سعد، مدیر شورای امور خارجه مصر هم گفت: من معتقدم که این تحولات در منطقه دریای سرخ در چارچوب وسیع‌تری از تهدید‌های گروه‌های مقاومت و نیرو‌های همدل با مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری است. 

نگرانی برای رژیم صهیونیستی و آمریکا

سعد، اضافه کرد: طبیعی است که این تحولات با در نظر گرفتن اهمیت ژئواستراتژیک دریا، نگرانی‌هایی را برای آن‌ها (آمریکا و رژیم صهیونیستی) ایجاد کند. 

ترومبتا همچنین، گفت: باید بگوییم که مسیر دریای سرخ می‌تواند کم و بیش برای کشتی‌های تجاری که به‌طور مستقیم با جنگ و با اسرائیل یا آمریکا مرتبط نیستند، امن خواهد بود. البته در صورت ارتباط با اسرائیل، کشتی‌ها می‌توانند به هدف تبدیل شوند؛ در این صورت مسیر دریای سرخ ناامن می‌شود. 

بسیاری از کارشناسان عنوان کرده‌اند که اقدامات یمن علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی هشداری برای این رژیم و آمریکا به حساب می‌آیند. 

فایننشال‎تایمز نیز در مقاله‌ای به نقل از هنینگ گلایستاین، یک کارشناس مسائل نظامی گفت که مسیر دریای سرخ اهمیت بالایی دارد. این مسیر برای اروپایی‌هایی که تمام نفت خاورمیانه و LNG خود را از طریق دریای سرخ تامین می‌کنند، اهمیت بیشتری دارد.

این کارشناس نظامی درباره حملات انجام شده ارتش ملی یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی گفت: این حملات به توانایی بیشتر در ایجاد اختلال در حمل‌ونقل تجاری در منطقه اشاره می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *