صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ناکامی رژیم صهیونیستی در انهدام تونل‌های مقاومت فلسطین در غزه

۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲:۵۸
کد خبر: ۴۷۴۶۸۹۲
رژیم صهیونیستی که در جنگ غزه با فشار فزاینده‌ای در موضوع تونل‌های مقاومت روبرو است، تاکنون در یافتن و تخریب این تونل‌ها ناکام بوده است.

خبرگزاری میزان - رژیم صهیونیستی در حالی که توقف درگیری‌ها در جریان آتش‌بس موقت برای تبادل زندانی‌ها در جریان است، اعلام کرده که پس از پایان آتش‌بس به جنگ مرگ‌بار خود علیه غزه ادامه خواهد داد.

پس از هفته‌ها بمباران مداوم که در آن بیش از ۱۵ هزار فلسطینی به شهادت رسیده‌اند، رژیم صهیونیستی در هفته‌های اخیر جنگ شهری را برای آنچه «پاکسازی شمال غزه» می‌خواند، از جمله محاصره شهر غزه و جابجایی اجباری ساکنان به جنوب در اولویت قرار داده بود. 

اما بخش مهمی از هدف رژیم صهیونیستی برای شکست مقاومت وابسته به از بین بردن شبکه تونل پیچیده‌ای است که مبارزان فلسطینی طی سال‌ها ساخته‌اند.

متروی غزه

این تونل‌ها که «متروی غزه» نامیده می‌شوند، عمدتا به دهه ۱۹۸۰ برمی‌گردد؛ زمانی که از آن‌ها برای ورود و خروج کالا در شهر رفح استفاده می‌شد؛ با وجود این، پس از تشدید محاصره رژیم صهیونیستی علیه غزه در سال ۲۰۰۷، این تونل‌ها اهمیت بیشتری یافته و پیشرفت کردند. 

این تونل‌ها که در ابتدا برای دور زدن محاصره و تسهیل واردات کالا‌های متنوع مانند قطعات الکترونیک، مصالح ساختمانی و سوخت به‌کار گرفته می‌شدند، حال به یک شبکه پیچیده با اهداف نظامی دفاعی و تهاجمی تبدیل شده‌اند.

تونل‌های مقاومت در غزه نقش مهمی در جنگ ۲۰۱۴ ایفا کردند و رژیم صهیونیستی در آن زمان مدعی شد که تقریبا ۳۲ تونل را تخریب کرده است؛ این در حالی است که گفته می‌شود شبکه تونلی مقاومت فلسطین شامل هزار و ۳۰۰ تونل است. 

در جنگ کنونی، بیمارستان الشفاء، بزرگ‌ترین بیمارستان در شمال غزه، اخیرا در مرکز برنامه‌های رژیم صهیونیستی برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های تونلی مقاومت قرار گرفت؛ اگرچه صهیونیست‌ها نتوانستند مدرکی مبنی بر وجود مرکز فرماندهی و کنترل حماس در زیر این مرکز پزشکی نشان دهد. 

با وجود این، برچیدن کامل تونل‌های حماس هزینه‌های زیادی را هم از نظر زمانی و هم از نظر انسانی برای رژیم صهیونیستی به همراه خواهد داشت. 

تونل‌های تاکتیکی

سازه‌های بتنی بیش از این که یک محل عبور باشد، به‌عنوان پناهگاه‌های ضدحملات، اتاق‌های برنامه‌ریزی، انبار‌های مهمات و محل نگهداری شهرک‌نشینان بازداشت شده عمل می‌کنند.

به گفته برخی کارشناسان، این تونل‌ها بیش از ۵۰۰ کیلومتر وسعت دارند و به اعماق ۵۰ تا ۸۰ متر زیر زمین می‌رسند؛ این تونل‌ها شامل محل‌های اسکان و فروشگاه‌های تدارکاتی است و امنیت و تحرک را برای مبارازن مقاومت فراهم می‌کند.

برچیدن تونل‌ها، بخش مهمی از استراتژی رژیم صهیونیستی برای جنگ در غزه است.

نیرو‌های رژیم صهیونیستی برای انهدام تونل‌های زیرزمینی در غزه باید ورودی‌های پنهان‌شده در زیرزمین‌های ساختمان‌های شهری منتهی به تونل‌های بتنی را پیدا کنند.

تونل‌ها تاکنون به حماس در گرفتار کردن نیرو‌های رژیم صهیونیستی در طول پیشروی‌هایشان در غزه کمک کرده‌اند؛ در عین حال، این تونل‌ها امکان حرکت سریع در مواضع زیرزمینی را برای مبارزان مقاومت فراهم می‌کند. 

ناکامی رژیم صهیونیستی در از بین بردن متروی غزه

تحلیلگران تاکید دارند که رژیم صهیونیستی در تحقق اهداف خود برای نابودی مقاومت ناکام مانده است. 

براساس ارزیابی‌های انجام شده، رژیم صهیونیستی تا به امروز نتوانسته معضل تونل‌های مقاومت برای خود را حل کند و این تونل‌ها، بزرگ‌ترین مانع برابر رژیم صهیونیستی را تشکیل داده است.

به گزارش «نیویورک تایمز»، این رژیم به دلیل حساسیت اوضاع تا زمان آتش‌بس موقت همچنان تاکتیک حملات هوایی و جنگ خیابانی را در غزه دنبال کرده است. 

نقاط تاکتیکی بسیار خطرناکی در نوار غزه وجود دارد که نظامیان صهیونیست از آن‌ها مطلع هستند و خطر آن‌ها در جنگ شهری را پیش‌بینی کرده‌اند؛ این نوع خطرات شامل نقاط کمین، دید کور و از همه مهم‌تر ورودی‌های بمب‌گذاری شده تونل‌های زیرزمینی است. 

هم‌زمان با ادامه جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، اساسی‌ترین خطر در زیر پای نظامیان این رژیم قرار دارد؛ زیرا مبارزان مقاومت، تونل‌های پیچ در پیچ و پنهان را ساخته‌اند که به گمان برخی، در طول بیشتر مساحت غزه و چه‌بسا تمامی آن، امتداد داشته و تحت کنترل کامل مقاومت است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *