صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

کاهش کمک‌های غرب به کی‎یف؛ جنگ اوکراین به پایان نزدیک شده است؟

۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰:۰۱
کد خبر: ۴۷۴۶۸۰۷
اوکراین طی ماه‎های گذشته با کاهش کمک‌های غرب مواجه بوده و این موضوع از نظر کارشناسان بر آینده جنگ این کشور تاثیر خواهد گذاشت.

خبرگزاری میزان - آغاز عملیات طوفان الاقصی و در پی آن تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه باعث معطوف شدن توجه کشور‌های غربی و تمرکز آن‌ها بر کمک به رژیم صهیونیستی شده است. این موضوع باعث شده که کمک‌های این کشور‌ها به اوکراین به‌شکلی محسوس کاهش پیدا کند.

مشاور سابق رئیس‌جمهور اوکراین، غرب را به ارائه نکردن حمایت نظامی که به کی‌یف وعده داده شده بود، متهم کرده است.

به گفته او، این موضوع به ادامه جنگ منجر شده است.

«الکسی آرستویچ»، گفت: مسئولیت واقعی [ادامه جنگ] بر عهده کسانی است که به اوکراین، قول حمایت واقعی برای آغاز یک جنگ بزرگ را دادند و این حمایت را ارائه نکردند.

«آرستویچ» با بیان اینکه کی‌یف ارتش روسیه و «طرح تهاجم» اولیه آن را در آغاز جنگ با کم‌ترین کمک غرب شکست داد، با اشاره به مذاکرات صلح انجام شده در ترکیه در اواخر مارس ۲۰۲۲، گفت: پیروزی اوکراین می‌توانست با توافقنامه‌های استانبول تثبیت شود.

تاثیر کاهش کمک‌های آمریکا به اوکراین در میدان جنگ

«اکونومیست» در گزارشی می‎گوید: آمریکا زمانی بزرگترین حامی اوکراین در جنگ با روسیه بود، اما این کشور اکنون به نگرانی بزرگ کی‌یف تبدیل شده است.

کمک‌های این کشور به اوکراین به سرعت در حال کاهش بوده و اختلال در عملکرد کنگره مانع ارائه کمک‌های جدید به کی‌یف شده است. هنوز هیچ‌کس نمی‌داند که این کاهش کمک‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

به نوشته نگارنده «اکونومیست»، نتیجه کاهش کمک‌های آمریکا در میدان جنگ کاملا دیده می‌شود. 

یک منبع آگاه اوکراینی، می‌گوید: در بهار جریان کمک‌های نظامی مانند یک رودخانه وسیع بود؛ در تابستان نهر بود و حالا چند قطره اشک است.

اوکراین در میان ابهام زیاد با زمستانی تیره‌وتار مواجه است؛ ضدحمله این کشور نتوانسته خطوط روسیه را بشکند؛ روسیه در حال افزایش تولید تسلیحات است؛ و متحد حیاتی آن به دلیل آشفتگی سیاسی فلج شده و تمرکزش به جنگ رژیم صهیونیستی در غزه معطوف شده است.

«ان‌پی‌آر» هم در مقاله‌ای، نوشت: با وجود درگیری‌ها در خاورمیانه جنگ در اوکراین فراموش شده، اما همچنان ادامه دارد. آمریکا طی نزدیک به ۲ سال میلیارد‌ها دلار کمک نظامی به اوکراین ارسال کرده است. 

«ای‌بی‌سی نیوز» نیز به نقل از یک مقام اوکراینی گفته است که تحویل گلوله‌های توپخانه‌ای کلیدی آمریکا به اوکراین از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در ماه گذشته بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته است.

این پایگاه به‎تازگی گزارش داد که گلوله‌های توپخانه‌ای ۱۵۵ میلی‌متری که برای نیرو‌های اوکراینی در نظر گرفته شده بود به سمت رژیم صهیونیستی منحرف شده است. 

یک مقام اوکراینی که نخواست نامش فاش شود، گفت که ذخایر این گلوله‌ها حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از کل مصرف ارتش اوکراین را تشکیل می‌دهد.

ناامیدی غرب از دستاورد‌های ناچیز ارتش اوکراین

به گفته برخی کارشناسان، دلیل کاهش کمک‌های غرب، به‌ویژه آمریکا ناامیدی این کشور‌ها درباره کسب دستاورد نظامی چشم‌گیر از سوی ارتش اوکراین است. 

این در حالی است که براساس نظرسنجی‌های انجام شده در ماه قبل، در حال حاضر تنها حدود ۴۱ درصد از مردم آمریکا از حمایت کشورشان از اوکراین راضی هستند.

اکنون با افزایش ناامیدی غرب درباره ادامه جنگ اوکراین، رسانه‌های آلمانی، می‌گویند که برلین و واشنگتن با کاهش تحویل تسلیحات بر اوکراین برای مذاکره با روسیه فشار خواهند آورد. 

روزنامه «بیلد» آلمان نیز به نقل از منابعی در دولت این کشور، آنچه را که به‌عنوان یک طرح آلمانی-آمریکایی محرمانه برای وادار کردن اوکراین به آغاز مذاکرات صلح توصیف کرد، گزارش داد. 

بر اساس این طرح، واشنگتن و برلین تسلیحات کافی برای حفظ خط مقدم فعلی را به اوکراین ارائه خواهند کرد، اما این میزان تسلیحات برای ضدحمله در جهت بازپسگیری مناطق شرقی کافی نیست.

آنها امیدوارند این موضوع باعث شود «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین به سمت میز مذاکره با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه حرکت کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *