صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

غیرانسانی‌ترین پرده جنایت رژیم صهیونیستی در غزه؛ نوزادان در آستانه مرگ

۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷:۵۸
کد خبر: ۴۷۴۳۹۱۹
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
نوزادان نارس و بیمار فلسطینی در غزه در پی قطع برق، آب و اکسیژن، آخرین تلاش‌ها برای ادامه زندگی را زیر آتش مستمر رژیم صهیونیستی انجام می‌دهند.

خبرگزاری میزان – نوزادان نارس و بیمار فلسطینی در روز‌های اخیر به جدیدترین هدف جنایت‌های بی‌سابقه رژیم صهیونیستی تبدیل شده‌اند.

این در حالی است که زایشگاه‌ها، بخش‌های زنان و زایمان و کودکان بیمارستان‌های غزه، جنایت‌های بی‌سابقه رژیم صهیونیستی را در یک ماه گذشته شاهد بوده و از آن رنج برده‌اند.

وخامت اوضاع به حدی است که مدیر اجرایی یونیسف، بزرگ‌ترین نهاد بین‌المللی در حوزه کودکان صبح سی‌وهفتمین روز دور جدید جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه هشدار داد که گزارش‌ها از مرگ نوزادان در بیمارستان الشفا، بزرگ‌ترین مجتمع بیمارستانی شمال غزه که در آستانه تعطیلی است، نگرانی عمیقی را ایجاد می‌کند.

به گفته وی، نوزادان بیمارستان «القدس» غزه نیز از کم‌آبی ناشی از تمام شدن شیر رنج می‌برند.

آخرین وضعیت نوزادان غزه

ده‌ها نوزاد شیرخوار فلسطینی در بیمارستان‌های غزه با مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کنند، زیرا تداوم بمباران‌ها و اتمام سوخت برای ادامه زندگی آن‌ها چالش‌های جدی را ایجاد کرده است.

براساس گزارش‌ها، تاکنون ده‌ها نوزاد نارس در بیمارستان «الشفا»، درپی قطع برق از کسیژن جدا شدند و ۲ نوزاد به همین دلیل جان خود را از دست دادند؛ پزشکان بیمارستان «الشفا» مجبور شدند در پی قطع برق، جریان اکسیژن نوزادان را از دستگاه «انکوباتور» جدا کنند.

مقام‌های بهداشتی غزه می‌گویند که «الشفا» در وضعیت فاجعه‌باری قرار دارد.

«محمد ابوسلمیه»، مدیر بیمارستان «الشفا»، می‌گوید: ما با صلیب سرخ تماس گرفتیم و به آن‌ها اطلاع دادیم که آب، اکسیژن، سوخت و همه چیز تمام شده است؛ نوزادان نارس، بیماران مراقبت‌های ویژه و حتی مجروحان با کمبود برق زنده نمی‌مانند؛ اگر نیرو‌های اشغالگر بخواهند مجروحان را به هر نقطه از جهان که امن‌تر از نوار غزه است، منتقل کنند، ما مخالف آن نیستیم.

وی همچنین گفت: ما به یک خروجی و حمل‌ونقل ایمن با آمبولانس‌ها و دستگاه‌های «انکوباتور» نیاز داریم تا آن‌ها [نوزادان] را زنده نگه داریم؛ اگر این تضمین‌ها از سوی صلیب سرخ ارائه شود، ما این کار را انجام خواهیم داد.

«ابوسلمیه»، توضیح داد که ۲ نوزاد به دلیل کمبود سوخت در بیمارستان جان خود را از دست دادند، زیرا برق «انکوباتور‌ها» که اجازه می‌دهد دمای گرم و جریان دائمی اکسیژن وجود داشته باشد، قطع شد و آن‌ها به دلیل دمای پایین و کمبود اکسیژن جان خود را از دست دادند.

مدیر بیمارستان «الشفا»، گفت: اکنون از روش‌های بدوی برای زنده نگه داشتن نوزادان نارس و بیمار استفاده می‌کنیم.

یکی از جراح‌های بیمارستان «الشفا» با انتشار فایلی صوتی، مرگ نوزادان را تایید کرد و گفت که یک بیمار بالغ نیز به دلیل نبود برق برای ونتیلاتورش فوت کرده است.

پدر ۲ نوزاد دختر نارس در بیمارستان الشفا، گفت که زمانی که مجبور شد به همراه همسرش به جنوب غزه منتقل شود، از دوقلو‌های ۳۳ روزه جدا شد؛ آن‌ها مجبور بودند در انکوباتور‌های الشفا بمانند؛ وی به‌شدت نگران حال دخترهایش است.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد بیمارستان «الشفا» از چهار طرف محاصره شده و سه نوزاد پس از کار افتادن بیمارستان‌ها در میان درگیری‌های شدید در منطقه جان باختند.

مدیرکل وزارت بهداشت غزه در این باره گفت: ۲ نوزاد بیمارستان «الشفا» در ساعات پایانی جمعه بر اثر بمباران رژیم صهیونیستی جان باختند و صبح شنبه نیز یک نوزاد به دلیل قطع ژنراتور تغذیه‌کننده «انکوباتور‌ها» جان خود را از دست داد.

وی تاکید کرد: پرشکان اکنون به ۳۶ نوزاد باقی‌مانده تنفس مصنوعی می‌دهند؛ این بخشی از تلاش آن‌ها برای ادامه زندگی نوزادان است؛ پزشکان نوزادان را با پتو‌های نرم پوشانده‌اند.

«اشرف القدره»، سخنگوی وزارت بهداشت غزه که داخل مجتمع بیمارستانی الشفا گیر افتاده، گفت: واحد مراقبت‌های ویژه، بخش اطفال و دستگاه‌های اکسیژن کار خود را متوقف کرده‌اند.

به گفته وی، در مجموع ۴۵ نوزاد نارس در بیمارستان‌های شمال غزه وجود دارد.

«رابرت ماردینی»، مدیرکل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، می‌گوید که از دیدن تصاویر و گزارش‌های دریافتی از بیمارستان «الشفا» شوکه شده است.

حملات به دیگر بیمارستان‌های غزه به‌ویژه مرکز مراقبت اطفال «النصر»، کارکنان پزشکی را مجبور کرد تا نوزادان را در «انکوباتور‌ها» رها کنند.

 

 

براساس گزارش‌ها، کارکنان پزشکی به دلیل گلوله باران بیمارستان اطفال تخلیه شدند و نتوانستند نوزادان را نجات دهند؛ بنابراین پنج نوزاد را تنها در بخش مراقبت‌های ویژه روی دستگاه‌ها و دستگاه‌های تنفس مصنوعی رها کردند.

این نوزادان عمدتا آخرین بازماندگان خانواده‌های خود بودند که دیگر کسی برای نگهداری از آنان وجود نداشت.

رژیم صهیونیستی در حالی بی‌توجه به هشدار‌ها درباره نقض قوانین بین‌المللی در رابطه با نوزدان فلسطینی به حملات به بیمارستان‌های رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهد که ادعا کرده آماده خارج کردن کودکان و نوزادان بستری در بیمارستان الشفا به محلی امن است.

این در حالی است که کارشناسان ادعای رژیم صهیونیستی را درباره انتقال نوزادان به جای امن غیرواقعی می‌دانند؛ آن‌ها می‌گویند رژیم صهیونیستی چگونه می‌تواند نوزادان نارس را از منطقه‌ای که جنگ را در آن ادامه می‌دهد، در امنیت خارج کند.

 

هشدار یونیسف درباره وضعیت نوزادان در غزه

یونیسف، آژانس سازمان ملل که مسئول ارائه کمک‌های بشردوستانه به کودکان است، خواستار حفاظت از بیمارستان‌های غزه در میان وضعیت عمیقا نگران‌کننده در الشفا شد.

یونیسف در بیانیه‌ای که در نخستین ساعات روز یکشنبه منتشر شد، اعلام کرد: بیمارستان «الشفا» در غزه برق ندارد و ما شاهد گزارش‌های بسیار نگران‌کننده‌ای از مرگ نوزادان نارس در «انکوباتور» هستیم.

این نهاد سازمان ملل همچنین خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه شد.

ابراز نگرانی صلیب سرخ بین‌المللی از وضعیت نوزادان در غزه

جمعیت هلال احمر فلسطین به‎تازگی اعلام کرد که نوزادان بیمارستان القدس غزه در بحبوحه حملات مداوم اسرائیل به این بیمارستان از کم‌آبی رنج می‌برند.

این سازمان حقوق بشردوستانه، می‎گوید: نوزادان بیمارستان «القدس» به دلیل کمبود شیر از کم‌آبی رنج می‌برند.

«فرانچسکو روکا»، رئیس صلیب سرخ بین‌المللی، از جامعه بین‌المللی خواست که نوزادان غزه را نجات دهند.

به گفته وی، جامعه بین‌المللی چگونه می‌تواند وضعیت غزه را بپذیرد؟ نوزادان در «انکوباتور» و بیماران بستری در آی‌سی‌یو در بیمارستان «القدس» در معرض خطر جانی هستند.

 

 

گروه‌های حقوق بشری چه می‌گویند؟

پزشکان برای حقوق بشر، گروه حقوق بشری مستقر در اراضی اشغالی، ضمن اشاره به قطعی برق شبانه بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان اعلام کرد: ۲ نوزاد نارس جان خود را در بیمارستان الشفا از دست داده‌اند و جان ۳۷ نوزاد دیگر را در معرض خطر قرار دارد.

رئیس هیئت فلسطینی برای سازمان خیریه پزشکی پزشکان بدون مرز (MSF) گفت: وضعیت در «الشفا» واقعا فاجعه‌بار است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *