صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

کابوس حمله به ایلات برای صهیونیست‎ها؛ درباره قطب اقتصادی اراضی اشغالی چه می‎دانیم؟

۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰:۰۱
کد خبر: ۴۷۴۳۱۱۸
شهر و بندر ایلات که به تازگی از سوی گروه‌های مقاومت هدف حملات موشکی و پهپادی قرار گرفته، از نقاط بسیار حیاتی برای اقتصاد رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید.

خبرگزاری میزان - شهر «ایلات» یکی از شهر‌های مهم اراضی اشغالی است. حملات راکتی و پهپادی مقاومت که به‎تازگی این شهر را هدف قرار داده باعث نگرانی شدید در بین مقام‎های صهیونیست شده است. 

یکی از عواملی که باعث مهم بودن این شهر برای رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید، بندر این شهر است.

ایلات کجاست؟ 

ایلات در منتهی‎الیه جنوب اراضی اشغالی و در ساحل خلیج عقبه در دریای سرخ، بین شهر عقبه اردن در شرق و شهر طابا مصر در غرب واقع شده است.

بندر ایلات در سال ۱۹۵۷ افتتاح شد و اکنون عمدتاً برای تجارت با کشور‌های خاور دور استفاده می‌شود، زیرا به کشتی‌های رژیم صهیونیستی اجازه می‌دهد بدون نیاز به عبور از کانال سوئز به اقیانوس هند برسند. 

این شهر علاوه بر بندر تجاری شامل ۲ فرودگاه و یک گذرگاه مرزی با عقبه اردن نیز است.

دلایل اهمیت بالای ایلات برای رژیم صهیونیستی

بندر ایلات که تنها بندر رژیم صهیونیستی در دریای سرخ است، از اهمیت استراتژیک و اقتصادی بالایی برخوردار است.

این بندر فضای تنفسی ژئوپلیتیکی را فراهم می‌کند و مانع از قید خشکی سرزمینی می‌شود. 

با توجه به اقتصاد جزیره‌ای رژیم صهیونیستی که از انزوای ژئوپلیتیک منطقه‌ای آن ناشی می‌شود، تجارت خارجی این رژیم براساس استفاده از بنادر و مسیر‌های دریایی برای تضمین رشد اقتصادی مستمر شکل می‌گیرد.

۹۹ درصد تجارت رژیم صهیونیستی از طریق بنادر و یک درصد باقی‌مانده از طریق هوایی یا مرز‌های شرقی اراضی اشغالی انجام می‌شود.

همچنین ایلات یک پایانه نفتی محسوب می‌شود، زیرا خط لوله «اشکلون» ۱۲ تا ۱۶ درصد نفت خام انتقالی از دریای سرخ به دریای مدیترانه را بدون عبور از کانال سوئز منتقل می‌کند. این موضوع باعث شده که رژیم صهیونیستی بتواند از نظر درآمدزایی بر روی آن حساب ویژه‌ای باز کند. 

در اکتبر ۲۰۲۰، شرکت صهیونیستی خط لوله اروپا-آسیا که قبلاً شرکت خط لوله «ایلات-اشکلون» بنام داشت، تفاهم‌نامه‌ای را با شرکت MED-RED Land Bridge برای انتقال نفت و مشتقات آن از پایانه دریای سرخ به مدیترانه از طریق سرزمین‌های اشغالی امضا کرد. MED-RED Land Bridge شرکتی فعال در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک بین امارات و رژیم صهیونیستی است.

رژیم صهیونیستی به شدت به واردات، به‌ویژه واردات انرژی وابسته است و از هرگونه تهدید احتمالی برای جریان انرژی خود واهمه دارد.

جنگ سال ۱۹۶۷ پس از تصرف تنگه تیران بین مصر و عربستان و بستن مسیر تجاری بندر ایلات از سوی قاهره آغاز شد.

همچنین در برنامه‌ریزی اقتصادی رژیم صهیونیستی، ایلات حلقه‌ای است که سرزمین‌های اشغالی را به کریدور‌های بین‌المللی مانند ابتکار کمربند و جاده چین (BRI) متصل می‌کند و رقیب ترانزیت کانال سوئز مصر است.

بندر ایلات همچنین نقش مهمی در صنعت گردشگری رژیم صهیونیستی دارد و ادامه حملات به آن می‌تواند ناامنی این شهر در برابر موشک‌ها و پهپاد‌های مقاومت را آشکار کند. این موضوع ضربه‌ای سنگین به گردشگری این رژیم خواهد بود.

طبیعتاً حملات موشکی و پهپادی با برد وسیع‌تر برای ایجاد اختلال در عملکرد این بندر حیاتی برای رژیم صهیونیستی می‌تواند دردسرساز شود؛ حملاتی که می‌تواند ضربه‌ای ویرانگر به اقتصاد رژیم صهیونیستی وارد کند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *